In this master thesis, the characterization of high-pressure die castings made with a secondary AlSi10CuMn(Fe) alloy will be developed. The piece used as a demonstrator is a component intended for use in cars. The evaluation process will assess the feasibility of using this alloy in the automotive industry and the potential for anodizing componentrs made with this secondary alloy. The investigation techniques include the use of X-rays, microscopy, hardness tests and scratch tests. The results obtained indicate that the alloy meets the minimum quality requirements specified by international standards.

Nel lavoro di tesi si tratterà la caratterizzazione di getti pressocolati in lega AlSi10CuMn(Fe) derivante dal riciclo di alluminio, il dimostratore è un componente automobilistico. Si valuterà tramite l'utilizzo di varie tecniche di analisi la possibilità di impiegare questa lega nel settore automotive e la possibilità di anodizzare i componenti prodotti con tale lega. Le tecniche d'indagine utilizzate comprendono l'uso di indagini tramite raggi X, microscopio, prove di durezza, scratch test. Dalle prove eseguite è possibile affermare che la lega impiegata rispetta le qualità minime che le normative internazionali richiedono per tale lega.

Characterization of high pressure die castings made with AlSi10CuMn(Fe) alloy for the automotive industry

LUCADELLO, ALBERTO
2023/2024

Abstract

In this master thesis, the characterization of high-pressure die castings made with a secondary AlSi10CuMn(Fe) alloy will be developed. The piece used as a demonstrator is a component intended for use in cars. The evaluation process will assess the feasibility of using this alloy in the automotive industry and the potential for anodizing componentrs made with this secondary alloy. The investigation techniques include the use of X-rays, microscopy, hardness tests and scratch tests. The results obtained indicate that the alloy meets the minimum quality requirements specified by international standards.
2023
Characterization of high pressure die castings made with AlSi10CuMn(Fe) alloy for the automotive industry
Nel lavoro di tesi si tratterà la caratterizzazione di getti pressocolati in lega AlSi10CuMn(Fe) derivante dal riciclo di alluminio, il dimostratore è un componente automobilistico. Si valuterà tramite l'utilizzo di varie tecniche di analisi la possibilità di impiegare questa lega nel settore automotive e la possibilità di anodizzare i componenti prodotti con tale lega. Le tecniche d'indagine utilizzate comprendono l'uso di indagini tramite raggi X, microscopio, prove di durezza, scratch test. Dalle prove eseguite è possibile affermare che la lega impiegata rispetta le qualità minime che le normative internazionali richiedono per tale lega.
Die casting
AlSi10CuMn(Fe)
Automotive
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/73233