In the first part of the following paper, different aspects of Down's Syndrome will be addressed, such as, the birth of Special Pedagogy, the multiple legislations that led to the recognition of rights for people with disabilities. In the second part, the main topic, Down Syndrome, will be dealt with more specifically. The characteristics of the chromosomal aberration, the BES and the pedagogist's role in implementing educational strategies to foster the growth of children with deficits will be explained. The last chapter will talk about adulthood, autonomy, the right to work and how the pedagogist can intervene to help adults with Down Syndrome lead a life similar to a normal person.
Nella prima parte del seguente elaborato verranno affrontati differenti aspetti inerenti la Sindrome di Down, quali, la nascita della Pedagogia Speciale, le molteplici legislazioni che portarono al riconoscimento di diritti alle persone con disabilità. Nella seconda parte si entrerà più nello specifico della tematica principale, ossia la Sindrome di Down. Verranno esplicate le caratteristiche dell'aberrazione cromosomica, i BES di essa e il ruolo del pedagogista nell'attuazione di strategie educative per favorire la crescita dei ragazzi con deficit. L'ultimo capitolo parlerà di adultità, autonomia, diritto al lavoro e di come il pedagogista può intervenire per aiutare gli adulti con Sindrome di Down a condurre una vita similare ad un normodotato.
La sindrome di Down: il ruolo del pedagogista nella progettazione di interventi per la promozione di una autonomia possibile.
FORNASA, MARIA
2023/2024
Abstract
In the first part of the following paper, different aspects of Down's Syndrome will be addressed, such as, the birth of Special Pedagogy, the multiple legislations that led to the recognition of rights for people with disabilities. In the second part, the main topic, Down Syndrome, will be dealt with more specifically. The characteristics of the chromosomal aberration, the BES and the pedagogist's role in implementing educational strategies to foster the growth of children with deficits will be explained. The last chapter will talk about adulthood, autonomy, the right to work and how the pedagogist can intervene to help adults with Down Syndrome lead a life similar to a normal person.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
maria_fornasa. Sindrome di Down.pdf
accesso aperto
Dimensione
1.43 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.43 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/73257