This paper presents the results of a study exploring the effects of preventive treatment through Video Games on improving visual-spatial attention in a group of 12 preschool children at risk of Developmental Dyslexia (DD), identified through the deletion of the DCDC2 gene, and in a group of 69 children without such deletion. DD, a neurodevelopmental disorder linked to reading difficulties, has a multifactorial etiology that includes visual and perceptual deficits. Building on previous research that highlights the crucial role of visual-spatial attention in reading skills, children were treated with 20 sessions using the SuperTuxKart video game. The results show that, before treatment, children with DCDC2 deletion had an abnormal distribution of attention towards peripheral positions. After treatment, only this group showed attention remodulation, which from asymmetric became symmetrical. This study confirms that the controlled use of Action Video Games can be a valuable preventive tool to improve visual-spatial skills in children at risk of DD.
Questo elaborato espone i risultati di uno studio che esplora gli effetti di un trattamento preventivo tramite Videogiochi d’Azione sul miglioramento dell'attenzione visuo-spaziale in un gruppo di 12 bambini prescolari a rischio di Dislessia Evolutiva (DE), identificati attraverso la delezione del gene DCDC2, e in un gruppo di 69 bambini senza tale delezione. La DE, un disturbo del neurosviluppo legato a difficoltà di lettura, ha un’eziologia multifattoriale che comprende deficit visivi e percettivi. Basandosi su precedenti ricerche che evidenziano il ruolo cruciale dell’attenzione visuo-spaziale nelle abilità di lettura, i bambini sono stati sottoposti a 20 sessioni di trattamento utilizzando il videogioco SuperTuxKart. I risultati mostrano che, prima del trattamento, i bambini con delezione DCDC2 presentavano una distribuzione anomala dell'attenzione verso le posizioni periferiche. Dopo il trattamento, solo questo gruppo ha mostrato una rimodulazione dell’attenzione, che da asimmetrica è divenuta simmetrica. Questo studio conferma che l’uso controllato di Videogiochi d’Azione può essere un valido strumento preventivo per migliorare le abilità visuo-spaziali nei bambini a rischio di DE.
Verso la Prevenzione della Dislessia Evolutiva utilizzando i Videogiochi d’Azione: Miglioramento nella distribuzione dell’attenzione visuo-spaziale in bambini prescolari con delezione del gene DCDC2
GULIZIA, ANNALISA
2023/2024
Abstract
This paper presents the results of a study exploring the effects of preventive treatment through Video Games on improving visual-spatial attention in a group of 12 preschool children at risk of Developmental Dyslexia (DD), identified through the deletion of the DCDC2 gene, and in a group of 69 children without such deletion. DD, a neurodevelopmental disorder linked to reading difficulties, has a multifactorial etiology that includes visual and perceptual deficits. Building on previous research that highlights the crucial role of visual-spatial attention in reading skills, children were treated with 20 sessions using the SuperTuxKart video game. The results show that, before treatment, children with DCDC2 deletion had an abnormal distribution of attention towards peripheral positions. After treatment, only this group showed attention remodulation, which from asymmetric became symmetrical. This study confirms that the controlled use of Action Video Games can be a valuable preventive tool to improve visual-spatial skills in children at risk of DD.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/74034