The digital transition represents a fundamental challenge for all the government levels, from the regional one to the european and supranational ones. In particular, the introduction of technologies like artificial intelligence as decision making and operative tool whitin the public administrations poses some questions, even some ethic ones, linked with the compatibility of these new instruments with the fundamental principles that guide the action of institutions. In this context, it’s fundamental for public administrations to adapt the skills of their employees to the transformation in progress in order to seize its opportunities and to analyse the possible critical issues, always looking at the final aim of the satisfaction of the needs of citizens. This work, starting from a framework of the policies linked with digital transition used at a regional, national and supranational level, sets as aim to understand which are the skills needed by the public employees in the context of the technological transformation. In order to produce a framework of the different ways of thinking and of the different interventions used to allow the adaptation and the formation of public employees in the context of digital transition, have been analysed policies at a regional, national and european level which aim is to improve the digital skills of public employees, as well as the scientific literature linked with this theme, whit a particular attention for the ethic questions that the digital transition poses to the public sector.
La transizione digitale, in tutte le sue sfaccettature, rappresenta una sfida fondamentale per tutti i livelli di governo, dall’ambito regionale fino a quello europeo e sovranazionale. In particolare, l’introduzione di tecnologie quali l’intelligenza artificiale come strumento operativo e decisionale all’interno delle amministrazioni pubbliche pone alcuni quesiti, anche di natura etica, relativi alla compatibilità di questi nuovi strumenti con i principi fondamentali che guidano l’azione delle istituzioni. In questo contesto, è fondamentale per le pubbliche amministrazioni adeguare le competenze dei propri dipendenti alla trasformazione in corso al fine di coglierne le opportunità e analizzarne le criticità, senza mai perdere di vista il fine ultimo del soddisfacimento dei bisogni della collettività. Questo lavoro, partendo da un quadro generale delle politiche messe in campo a livello regionale, nazionale e sovranazionale in tema di transizione digitale, si pone l’obbiettivo di comprendere quali siano le nuove competenze richieste ai dipendenti delle pubbliche amministrazioni nel contesto mutevole dell’odierna trasformazione tecnologica. Al fine di produrre un framework delle diverse linee di pensiero e dei diversi interventi messi in atto per consentire l’adattamento ma soprattutto la formazione dei dipendenti pubblici nel contesto della transizione digitale, sono analizzate politiche e provvedimenti a livello regionale, nazionale ed europeo che mirano a migliorare le competenze digitali e non solo dei lavoratori pubblici, nonché la letteratura scientifica in tema, prestando sempre attenzione ai quesiti etici che la transizione digitale pone al settore pubblico.
Transizione digitale, Intelligenza Artificiale e le nuove competenze per la pubblica amministrazione
MORANDO, MARCO
2023/2024
Abstract
The digital transition represents a fundamental challenge for all the government levels, from the regional one to the european and supranational ones. In particular, the introduction of technologies like artificial intelligence as decision making and operative tool whitin the public administrations poses some questions, even some ethic ones, linked with the compatibility of these new instruments with the fundamental principles that guide the action of institutions. In this context, it’s fundamental for public administrations to adapt the skills of their employees to the transformation in progress in order to seize its opportunities and to analyse the possible critical issues, always looking at the final aim of the satisfaction of the needs of citizens. This work, starting from a framework of the policies linked with digital transition used at a regional, national and supranational level, sets as aim to understand which are the skills needed by the public employees in the context of the technological transformation. In order to produce a framework of the different ways of thinking and of the different interventions used to allow the adaptation and the formation of public employees in the context of digital transition, have been analysed policies at a regional, national and european level which aim is to improve the digital skills of public employees, as well as the scientific literature linked with this theme, whit a particular attention for the ethic questions that the digital transition poses to the public sector.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Marco_Morando.pdf
accesso aperto
Dimensione
1.27 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.27 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/75351