Starting from a reconsideration of the artistic culture of Nicolò dell'Abate's training in northern Italy in the fourth decade of the 16th century, the thesis discusses the ‘fregio istoriato’ with Stories of Camilla painted by Nicolò in Palazzo Poggi (1550-1551) in Bologna in relation to the artistic commission and the author's training ground in the courts of the Po Valley in the 1540s. The research also sets out to analyse Nicolò's interpretation of the literary theme of Virgil's Aeneid, comparing the solutions adopted in the Sala di Camilla with those experimented for the artist's previous pictorial undertakings that had already approached ancient and contemporary literary themes, making use of figurative repertoires disseminated through the print media. Delving into the iconographic analysis of the passages of the frieze, the thesis finally aims to identify both clues of faithful adherence to the Virgilian text and elements of originality in the pictorial translation of the myth of the virgin Camilla.

Partendo da una riconsiderazione della cultura artistica di formazione di Nicolò dell'Abate nell'Italia settentrionale del quarto decennio del Cinquecento, la tesi discute il “fregio istoriato” con le Storie di Camilla dipinto da Nicolò a Palazzo Poggi (1550-1551) a Bologna in relazione alla committenza artistica dell'impresa e al terreno di formazione dell'autore nelle corti padane degli Quaranta del secolo. La ricerca si propone, inoltre, di analizzare l'interpretazione di Nicolò del tema letterario dell'Eneide di Virgilio, confrontando le soluzioni adottate nella Sala di Camilla con quelle sperimentate per le precedenti imprese pittoriche dell'artista che si erano già accostate a temi letterari antichi e contemporanei, servendosi di repertori figurativi diffusi attraverso i mezzi di stampa. Addentrandosi nell’analisi iconografici dei brani del fregio, la tesi mira infine a individuare sia indizi di fedele aderenza al testo virgiliano sia elementi di originalità nella traduzione pittorica del mito della vergine Camilla.

Per Nicolò dell'Abate a Palazzo Poggi: le Storie di Camilla.

ROSSI, LAURA
2023/2024

Abstract

Starting from a reconsideration of the artistic culture of Nicolò dell'Abate's training in northern Italy in the fourth decade of the 16th century, the thesis discusses the ‘fregio istoriato’ with Stories of Camilla painted by Nicolò in Palazzo Poggi (1550-1551) in Bologna in relation to the artistic commission and the author's training ground in the courts of the Po Valley in the 1540s. The research also sets out to analyse Nicolò's interpretation of the literary theme of Virgil's Aeneid, comparing the solutions adopted in the Sala di Camilla with those experimented for the artist's previous pictorial undertakings that had already approached ancient and contemporary literary themes, making use of figurative repertoires disseminated through the print media. Delving into the iconographic analysis of the passages of the frieze, the thesis finally aims to identify both clues of faithful adherence to the Virgilian text and elements of originality in the pictorial translation of the myth of the virgin Camilla.
2023
Rethinking Nicolò dell'Abate at Palazzo Poggi: Camilla's Stories.
Partendo da una riconsiderazione della cultura artistica di formazione di Nicolò dell'Abate nell'Italia settentrionale del quarto decennio del Cinquecento, la tesi discute il “fregio istoriato” con le Storie di Camilla dipinto da Nicolò a Palazzo Poggi (1550-1551) a Bologna in relazione alla committenza artistica dell'impresa e al terreno di formazione dell'autore nelle corti padane degli Quaranta del secolo. La ricerca si propone, inoltre, di analizzare l'interpretazione di Nicolò del tema letterario dell'Eneide di Virgilio, confrontando le soluzioni adottate nella Sala di Camilla con quelle sperimentate per le precedenti imprese pittoriche dell'artista che si erano già accostate a temi letterari antichi e contemporanei, servendosi di repertori figurativi diffusi attraverso i mezzi di stampa. Addentrandosi nell’analisi iconografici dei brani del fregio, la tesi mira infine a individuare sia indizi di fedele aderenza al testo virgiliano sia elementi di originalità nella traduzione pittorica del mito della vergine Camilla.
fregio dipinto
palazzo cardinalizio
Nicolò dell'Abate
mito di Camilla
Amazzoni
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Elaborato finale.pdf

accesso aperto

Dimensione 16 MB
Formato Adobe PDF
16 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/78737