The thesis aims to describe the construct of persuasiveness and to share its application potential. The paper outlines the state of the art of the scientific literature on persuasion in order to observe the contribution that persuasiveness can make to the scientific community. On the basis of the premises collected, the need for a paradigmatic shift to measure persuasiveness (moving from hypothetical to conceptual realism) is outlined. The aim of the paper is to propose a construct of persuasiveness, generated within the framework of Dialogical Science within an Interactionist Paradigm. From this construct, an index was developed to measure the persuasiveness of texts, which, with specific indicators, makes it possible to anticipate which texts are most likely to be generated from the one analysed. In order to share the construct's application potential with the scientific community, it is argued how it is possible to formulate hypotheses on the basis of a text's persuasiveness value and how these hypotheses can be compared with the observed data by constructing experiments to observe whether they coincide. Against this argument, experiments constructed to offer data to support the construct and criterion validity of the persuasiveness index are described. A brief discussion is made of the statistical tools used and the results obtained from the analysis are reported. In conclusion, considerations are shared on how the results stand in relation to the starting hypotheses and the support they offer to the validity of the persuasiveness index.
La tesi ha l'obiettivo di descrivere il costrutto di persuasività e di condividerne il potenziale applicativo. L’elaborato traccia un quadro dello stato dell'arte della letteratura scientifica in merito alla persuasione al fine di osservare il contributo che la persuasività può offrire alla comunità scientifica. A fronte degli elementi di premessa raccolti, si delinea l’esigenza di uno scarto paradigmatico che consenta di misurare la persuasività (passando da un realismo ipotetico ad uno concettuale). Con l’elaborato si intende proporre un costrutto di persuasività, generato nell’alveo della Scienza Dialogica entro un Paradigma Interazionistico. A partire da tale costrutto si è sviluppato un indice di misura della persuasività dei testi, che, con specifici indicatori, consente di anticipare quali testi è più possibile che si generino a partire da quello analizzato. Per condividere il potenziale applicativo del costrutto con la comunità scientifica, si argomenta come sia possibile formulare ipotesi in base al valore di persuasività di un testo e come tali ipotesi possono essere confrontate con i dati osservati, mediante la costruzione di sperimentazioni per osservare se queste coincidono. A fronte di tale argomentazione, si descrive la sperimentazione costruita per offrire dati a supporto della validità di costrutto e di criterio dell'indice di persuasività. Si fa un breve affondo sugli strumenti statistici utilizzati e si riportano i risultati ottenuti dalle analisi. In conclusione, si condividono considerazioni su come i risultati si pongono rispetto alle ipotesi di partenza e sul supporto che offrono alla validità dell’indice di persuasività.
Presentazione del costrutto di persuasività e supporto sperimentale alla validità dell'indice che lo misura
DI FIORE, FRANCESCO
2023/2024
Abstract
The thesis aims to describe the construct of persuasiveness and to share its application potential. The paper outlines the state of the art of the scientific literature on persuasion in order to observe the contribution that persuasiveness can make to the scientific community. On the basis of the premises collected, the need for a paradigmatic shift to measure persuasiveness (moving from hypothetical to conceptual realism) is outlined. The aim of the paper is to propose a construct of persuasiveness, generated within the framework of Dialogical Science within an Interactionist Paradigm. From this construct, an index was developed to measure the persuasiveness of texts, which, with specific indicators, makes it possible to anticipate which texts are most likely to be generated from the one analysed. In order to share the construct's application potential with the scientific community, it is argued how it is possible to formulate hypotheses on the basis of a text's persuasiveness value and how these hypotheses can be compared with the observed data by constructing experiments to observe whether they coincide. Against this argument, experiments constructed to offer data to support the construct and criterion validity of the persuasiveness index are described. A brief discussion is made of the statistical tools used and the results obtained from the analysis are reported. In conclusion, considerations are shared on how the results stand in relation to the starting hypotheses and the support they offer to the validity of the persuasiveness index.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Di Fiore_Francesco.pdf
accesso aperto
Dimensione
1.09 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.09 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/79305