Forest road infrastructure is a fundamental element for forest operations and access to woodland areas. In the Triveneto region, Storm Vaia caused unprecedent damage to forest areas, both directly – due to strong winds – and indirectly – by triggering a mass outbreak of Ips typographus L. (European spruce bark beetle). The extent of the damage was so severe that caused a clear distinction between pre-Vaia and post-Vaia conditions, with a sudden and drastic change in the landscape. Storm Vaia had a significant impact on forest road infrastructures, from the deterioration of existing roads – which required restoration work – to the expansion of the network with new road sections. This expansion was driven by the need to extract damaged, windthrown, and/or beetle-infested timber. Additionally, the increased transportation of large volumes of harvested timber further accelerated road deterioration, highlighting the urgent need for maintenance. This situation also occurred in the Agordino area, where the extent and distribution of forest road infrastructures were already relatively well-developed. The construction of new road sections and the improvement of existing ones have altered forest accessibility, consequently affecting timber extraction possibilities in managed forest areas and leading to changes in the served forested surfaces. The objective of this thesis is to assess the effects of interventions on forest road infrastructure in the Agordino area concerning accessibility to forested areas. Accessibility was evaluated through indicators (such as road density, spacing, and the proportion of served surface) that reflect the extent and distribution of the road network. This analysis allowed for the identification and quantification of accessibility changes. However, the synthetic nature of these indicators does not permit more detailed analyses, which are crucial for forest management planning. For this reason, maps of potential harvesting systems were generated to evaluate changes in served surfaces. The assessment was conducted within four main contexts: i) the overall forested area (also by forest species), ii) areas affected by windthrow and bark beetle infestations, iii) forested areas within avalanche-prone zones and iv) protected natural areas. Although the mapping of potential harvesting systems was carried out across the entire Agordino region, it is important to note that forest operations in the analyzed areas are not uniform. Beyond the regularly managed forests, damaged forests will require long-term restoration through cultural ops and, if necessary, reforestation. In avalanche-prone zones and protected naural areas special management – rather than conventional logging – is implemented to maintain protective functions and to comply with environmental conservation constraints. The harvesting system maps provide a general indication of timber extraction possibilities, effectively representing the technical limitations in the field (such as slope and proximity to roads). However, the practical application of these systems must be adapted to silvicultural needs, site-specific ecological and physical characteristics, and to the asset and operational capacity of the forest enterprise responsible for logging activities.
La viabilità forestale è l’infrastruttura fondamentale su cui si basano le utilizzazioni forestali e l’accesso al bosco. Nel Triveneto, il cataclisma Vaia ha causato alle superfici forestali un danno senza precedenti, in modo sia diretto, col vento, che indiretto, con l’innesco della pullulazione di Ips typographus L. (bostrico tipografo). L’entità del danno è stata tale che si può parlare, e si parla, di una distinzione netta tra le condizioni pre Vaia e post Vaia disgiunte da un repentino cambio di tempo. La tempesta Vaia ha avuto forti ripercussioni sulla viabilità forestale, dal deterioramento delle strade esistenti che ha richiesto interventi di ripristino, all’estensione della rete con nuovi tratti, dettata dall’esigenza di utilizzare il legname danneggiato, schiantato e/o bostricato. In aggiunta, la viabilità ha dovuto sopportare il trasporto verso valle dei grandi quantitativi di legname esboscati, che ne hanno accelerato il deterioramento manifestando l’urgenza di interventi manutentivi. Questo è avvenuto anche in Agordino, dove l’estensione e la distribuzione della viabilità di interesse forestale è, di base, già buona. La costruzione di nuovi tratti e il miglioramento di quelli esistenti hanno modificato l’accessibilità al bosco e, di conseguenza, le possibilità di esbosco nelle superfici forestali soggette ad utilizzazione, con variazioni nelle superfici servite. L’obiettivo della tesi è la valutazione degli effetti che gli interventi eseguiti alla viabilità di interesse forestale hanno avuto sull’accessibilità alle superfici forestali dell’Agordino (Unione Montana Agordina). L’accessibilità è stata valutata attraverso indicatori (densità viabile, spaziatura, quota parte di superficie servita ecc.) che esprimono la consistenza e la distribuzione delle strade; ciò ha consentito di verificare se e dove vi sono state variazioni di accessibilità e di quantificarne l’entità. La potenza sintetica degli indicatori, d’altro canto, non lascia spazio ad elaborazioni e analisi più dettagliate, utili alla progettazione e alla pianificazione delle utilizzazioni forestali. Per questo motivo sono state generate le mappe dei potenziali sistemi di esbosco, al fine di valutare le variazioni delle superfici servite. La valutazione è stata condotta entro la superficie boscata complessiva, entro le aree schiantate da vento e infestate da bostrico, entro le superfici boscate ricadenti in siti valanghivi e in area protetta. Nonostante l’elaborazione delle mappe dei potenziali sistemi di esbosco sia stata eseguita su tutto l’Agordino, urge evidenziare che le operazioni forestali previste nelle aree analizzate non sono univoche. Al di là dei boschi utilizzati in modo ordinario, i boschi danneggiati dovranno essere ricostituiti sul lungo periodo, con cure colturali ed eventuali rimboschimenti, e nei boschi in area valanghiva e in area protetta è prevista una gestione speciale, o comunque non ordinaria, finalizzata al mantenimento della funzione protettiva e al rispetto del vincolo naturalistico. Le mappe dei sistemi di esbosco costituiscono pertanto un’indicazione di massima delle possibilità di esbosco che ben esprime le limitazioni tecniche presenti sul campo (pendenza e prossimità alla strada). L’applicazione pratica dei sistemi di esbosco, infatti, deve essere adattata alle esigenze selvicolturali, alle caratteristiche ecologico-stazionali del bosco, alle caratteristiche fisiche del sito e all’assetto dell’impresa forestale incaricata dell’utilizzazione.
Effetto sulla accessibilità e fattibilità di esbosco a seguito degli interventi di miglioramento della viabilità forestale per l'utilizzazione del legname danneggiato da vento e bostrico in Agordino.
CORDELLA, ALESSANDRO
2024/2025
Abstract
Forest road infrastructure is a fundamental element for forest operations and access to woodland areas. In the Triveneto region, Storm Vaia caused unprecedent damage to forest areas, both directly – due to strong winds – and indirectly – by triggering a mass outbreak of Ips typographus L. (European spruce bark beetle). The extent of the damage was so severe that caused a clear distinction between pre-Vaia and post-Vaia conditions, with a sudden and drastic change in the landscape. Storm Vaia had a significant impact on forest road infrastructures, from the deterioration of existing roads – which required restoration work – to the expansion of the network with new road sections. This expansion was driven by the need to extract damaged, windthrown, and/or beetle-infested timber. Additionally, the increased transportation of large volumes of harvested timber further accelerated road deterioration, highlighting the urgent need for maintenance. This situation also occurred in the Agordino area, where the extent and distribution of forest road infrastructures were already relatively well-developed. The construction of new road sections and the improvement of existing ones have altered forest accessibility, consequently affecting timber extraction possibilities in managed forest areas and leading to changes in the served forested surfaces. The objective of this thesis is to assess the effects of interventions on forest road infrastructure in the Agordino area concerning accessibility to forested areas. Accessibility was evaluated through indicators (such as road density, spacing, and the proportion of served surface) that reflect the extent and distribution of the road network. This analysis allowed for the identification and quantification of accessibility changes. However, the synthetic nature of these indicators does not permit more detailed analyses, which are crucial for forest management planning. For this reason, maps of potential harvesting systems were generated to evaluate changes in served surfaces. The assessment was conducted within four main contexts: i) the overall forested area (also by forest species), ii) areas affected by windthrow and bark beetle infestations, iii) forested areas within avalanche-prone zones and iv) protected natural areas. Although the mapping of potential harvesting systems was carried out across the entire Agordino region, it is important to note that forest operations in the analyzed areas are not uniform. Beyond the regularly managed forests, damaged forests will require long-term restoration through cultural ops and, if necessary, reforestation. In avalanche-prone zones and protected naural areas special management – rather than conventional logging – is implemented to maintain protective functions and to comply with environmental conservation constraints. The harvesting system maps provide a general indication of timber extraction possibilities, effectively representing the technical limitations in the field (such as slope and proximity to roads). However, the practical application of these systems must be adapted to silvicultural needs, site-specific ecological and physical characteristics, and to the asset and operational capacity of the forest enterprise responsible for logging activities.File | Dimensione | Formato | |
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