In this paper I begin by dealing with the changing concept of landscape and its perception over time. Through a historical excursus of this topic and of the psychological and symbolic perception of the element of water, I then come to landscape and its changes in Italian cinema. From Neorealism, in which the landscape becomes a symbol of popular resilience and post-war difficulties, to the art cinema of the 1950s and 1960s, where urban and natural spaces reflect alienation and introspection, the landscape emerges as a silent but eloquent protagonist. In conclusion, through the filmic text Piccolo Corpo (2021), by Laura Samani and devoting particular attention to water-related aspects, I analyse how Italian cinema transforms the landscape into a powerful tool for aesthetic and identity exploration.
In questo scritto inizio trattando il mutamento del concetto di paesaggio e della percezione dello stesso nel corso del tempo. Attraverso un excursus storico di detto argomento e della percezione psicologica e simbolica dell’elemento acqua giungo poi a trattare il paesaggio e i suoi mutamenti nel cinema italiano. Dal Neorealismo, in cui il paesaggio diventa simbolo della resilienza popolare e delle difficoltà del dopoguerra, al cinema d'autore degli anni Cinquanta e Sessanta, dove spazi urbani e naturali riflettono alienazione e introspezione, il paesaggio emerge come protagonista silenzioso ma eloquente. A conclusione, attraverso il testo filmico Piccolo Corpo (2021), di Laura Samani e dedicando particolare attenzione agli aspetti legati all’acqua, analizzo come il cinema italiano trasforma il paesaggio in un potente strumento di esplorazione estetica e identitaria.
Forme dell'acqua nel cinema, l'esempio di Piccolo Corpo di Laura Samani
VIVAN, ELENA ALESSANDRA
2024/2025
Abstract
In this paper I begin by dealing with the changing concept of landscape and its perception over time. Through a historical excursus of this topic and of the psychological and symbolic perception of the element of water, I then come to landscape and its changes in Italian cinema. From Neorealism, in which the landscape becomes a symbol of popular resilience and post-war difficulties, to the art cinema of the 1950s and 1960s, where urban and natural spaces reflect alienation and introspection, the landscape emerges as a silent but eloquent protagonist. In conclusion, through the filmic text Piccolo Corpo (2021), by Laura Samani and devoting particular attention to water-related aspects, I analyse how Italian cinema transforms the landscape into a powerful tool for aesthetic and identity exploration.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
VIVAN Tesi_Le forme dell'acqua nel cinema.pdf
accesso riservato
Dimensione
17.62 MB
Formato
Adobe PDF
|
17.62 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/83495