Education, training and awareness of landscape are three necessary measures indicated in the CEP - European Landscape Convention of the Council of Europe. The thesis asks whether the geotourism offer is an opportunity to educate and raise awareness of the landscape and in what way. Geotourism is, in fact, a form of ethical tourism that concerns geoheritage and the places of its dissemination; it is a form of nature-based tourism and ecotourism aimed mainly at abiotic nature, the territory and its representations. In geotourism practice, attention to sustainability also passes through the awareness that environmental and sustainability education are necessary, following the dictates of geoethic. Thus the vocation of geotourism to not only provide information or entertainment, but also education, looking at the territory and the communities present, leads to the question: could it also deal with landscape? The affinity between landscape education and sustainability education thus constitutes an incentive and makes landscape education and the landscape a conceptual umbrella under which other forms of education, such as environmental education, fall. By educating about the landscape we therefore also seek social sustainability of geotourism. In tourism-studies and in those on geoheritage and geotourism, the term landscape is widely used, however often with non-geographical meanings, sometimes partial or even misleading, such as that of simple "panorama". As also indicated in the CEP, before integrating landscape education into the geotourism offer, adequate training of geotourism operators (guides, tour leaders and educators) is therefore necessary. At the same time, it will be necessary to reform the educational activities proposed in geosites, geoparks, in thematic exhibitions and museums and beyond, so that new landscape education activities are positively integrated. In the last part we then proceed with the analysis of five typical geotourism activities, indicating how to effectively integrate classic visit and entertainment activities with specifically educational ones.

Educazione, formazione e sensibilizzazione al paesaggio sono tre necessarie misure indicate nella CEP - Convenzione Europea del Paesaggio del Consiglio d’Europa. Nella tesi ci si chiede se l’offerta geoturistica sia un’opportunità per fare educazione e sensibilizzazione al paesaggio e in che modalità. Il geoturismo è, infatti, una forma di turismo etico che riguarda il geopatrimonio e i luoghi della sua divulgazione; è una forma di turismo nature-based e di ecoturismo rivolta principalmente alla natura abiotica, al territorio e alle sue rappresentazioni. Nella pratica geoturistica, l’attenzione alla sostenibilità passa anche per la consapevolezza che un’educazione ambientale e alla sostenibilità siano necessarie, seguendo i dettami della geoetica. Così la vocazione del geoturismo a non fare solo informazione o intrattenimento, ma anche educazione, guardando al territorio e alle comunità presenti porta alla domanda: potrebbe occuparsi anche di paesaggio? L’affinità tra educazione al paesaggio e educazione alla sostenibilità costituisce così un incentivo e rende l’educazione al paesaggio e il paesaggio un cappello concettuale sotto il quale far rientrare altre forme di educazione, come quella ambientale. Educando al paesaggio si cerca quindi anche una sostenibilità sociale del geoturismo. Nei tourism-studies e in quelli su geopatrimonio e geoturismo il termine paesaggio trova largo uso, tuttavia spesso con significati non geografici, a volte parziali o addirittura fuorvianti, come quello di semplice “panorama”. Come indicato anche nella CEP, prima di integrare l’educazione al paesaggio nell’offerta geoturistica, è, quindi, necessaria un’adeguata formazione degli operatori del geoturismo (guide, accompagnatori ed educatori). Al contempo, servirà riformare le attività educative proposte nei geositi, nei geoparchi, in mostre e musei tematici e non solo, affinché si integrino positivamente nuove attività di educazione al paesaggio. Nell’ultima parte si procede quindi all’analisi di cinque attività geoturistiche tipo, indicando come integrare in maniera efficace le attività classiche di visita e intrattenimento con quelle specificatamente educative.

Paesaggio, sostenibilità e educazione nell'offerta geoturistica

FRANCAVILLA, MARIO ANDREA
2024/2025

Abstract

Education, training and awareness of landscape are three necessary measures indicated in the CEP - European Landscape Convention of the Council of Europe. The thesis asks whether the geotourism offer is an opportunity to educate and raise awareness of the landscape and in what way. Geotourism is, in fact, a form of ethical tourism that concerns geoheritage and the places of its dissemination; it is a form of nature-based tourism and ecotourism aimed mainly at abiotic nature, the territory and its representations. In geotourism practice, attention to sustainability also passes through the awareness that environmental and sustainability education are necessary, following the dictates of geoethic. Thus the vocation of geotourism to not only provide information or entertainment, but also education, looking at the territory and the communities present, leads to the question: could it also deal with landscape? The affinity between landscape education and sustainability education thus constitutes an incentive and makes landscape education and the landscape a conceptual umbrella under which other forms of education, such as environmental education, fall. By educating about the landscape we therefore also seek social sustainability of geotourism. In tourism-studies and in those on geoheritage and geotourism, the term landscape is widely used, however often with non-geographical meanings, sometimes partial or even misleading, such as that of simple "panorama". As also indicated in the CEP, before integrating landscape education into the geotourism offer, adequate training of geotourism operators (guides, tour leaders and educators) is therefore necessary. At the same time, it will be necessary to reform the educational activities proposed in geosites, geoparks, in thematic exhibitions and museums and beyond, so that new landscape education activities are positively integrated. In the last part we then proceed with the analysis of five typical geotourism activities, indicating how to effectively integrate classic visit and entertainment activities with specifically educational ones.
2024
Landscape, sustainability and education in the geotourism offer
Educazione, formazione e sensibilizzazione al paesaggio sono tre necessarie misure indicate nella CEP - Convenzione Europea del Paesaggio del Consiglio d’Europa. Nella tesi ci si chiede se l’offerta geoturistica sia un’opportunità per fare educazione e sensibilizzazione al paesaggio e in che modalità. Il geoturismo è, infatti, una forma di turismo etico che riguarda il geopatrimonio e i luoghi della sua divulgazione; è una forma di turismo nature-based e di ecoturismo rivolta principalmente alla natura abiotica, al territorio e alle sue rappresentazioni. Nella pratica geoturistica, l’attenzione alla sostenibilità passa anche per la consapevolezza che un’educazione ambientale e alla sostenibilità siano necessarie, seguendo i dettami della geoetica. Così la vocazione del geoturismo a non fare solo informazione o intrattenimento, ma anche educazione, guardando al territorio e alle comunità presenti porta alla domanda: potrebbe occuparsi anche di paesaggio? L’affinità tra educazione al paesaggio e educazione alla sostenibilità costituisce così un incentivo e rende l’educazione al paesaggio e il paesaggio un cappello concettuale sotto il quale far rientrare altre forme di educazione, come quella ambientale. Educando al paesaggio si cerca quindi anche una sostenibilità sociale del geoturismo. Nei tourism-studies e in quelli su geopatrimonio e geoturismo il termine paesaggio trova largo uso, tuttavia spesso con significati non geografici, a volte parziali o addirittura fuorvianti, come quello di semplice “panorama”. Come indicato anche nella CEP, prima di integrare l’educazione al paesaggio nell’offerta geoturistica, è, quindi, necessaria un’adeguata formazione degli operatori del geoturismo (guide, accompagnatori ed educatori). Al contempo, servirà riformare le attività educative proposte nei geositi, nei geoparchi, in mostre e musei tematici e non solo, affinché si integrino positivamente nuove attività di educazione al paesaggio. Nell’ultima parte si procede quindi all’analisi di cinque attività geoturistiche tipo, indicando come integrare in maniera efficace le attività classiche di visita e intrattenimento con quelle specificatamente educative.
Geoturismo
Paesaggio
Educazione
Sostenibilità
Turismo sostenibile
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Francavilla_MarioAndrea.pdf

accesso riservato

Dimensione 32.89 MB
Formato Adobe PDF
32.89 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/83520