This thesis focuses on the design of a load-bearing battery pack using sandwich panels, proposed as an alternative to the technology currently employed by the Quarto di Litro team for the MotoStudent competition. The goal of the work is to conduct a feasibility study for a structural solution that significantly reduces weight while maintaining the required stiffness, which has been achieved so far through the use of a steel tube truss frame. The study evaluates the mechanical performance, material properties,and possible interface solutions using inserts. The results suggest that this new approach could provide a viable alternative, balancing weight reduction and structural integrity in a motorsport application.
Questo lavoro di tesi si concentra sulla progettazione di un pacco batteria portante in pannelli sandwich, proposto come alternativa alla tecnologia attualmente utilizzata dal team Quarto di Litro per la competizione MotoStudent. L’obiettivo del lavoro è condurre uno studio di fattibilità per una soluzione strutturale che riduca significativamente la massa, mantenendo al contempo la rigidità richiesta, ottenuta finora tramite l’utilizzo di un telaio in traliccio di tubi d’acciaio. Lo studio valuta le prestazioni meccaniche, le proprietà dei materiali e le possibili soluzioni di interfaccia mediante l'utilizzo di inserti. I risultati suggeriscono che questo nuovo approccio potrebbe rappresentare un’alternativa valida, bilanciando riduzione del peso e integrità strutturale in un'applicazione motorsport.
Progettazione di un pacco batteria portante in pannelli sandwich per la competizione MotoStudent
BETTIN, FEDERICO
2024/2025
Abstract
This thesis focuses on the design of a load-bearing battery pack using sandwich panels, proposed as an alternative to the technology currently employed by the Quarto di Litro team for the MotoStudent competition. The goal of the work is to conduct a feasibility study for a structural solution that significantly reduces weight while maintaining the required stiffness, which has been achieved so far through the use of a steel tube truss frame. The study evaluates the mechanical performance, material properties,and possible interface solutions using inserts. The results suggest that this new approach could provide a viable alternative, balancing weight reduction and structural integrity in a motorsport application.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
BETTIN_FEDERICO.pdf
embargo fino al 03/04/2028
Dimensione
9.62 MB
Formato
Adobe PDF
|
9.62 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/84461