Among sensory modalities, vestibular, tactile, and somatosensory perception play a crucial role in early rhythmic processing. However, only a limited number of studies have specifically focused on vibrotactile rhythms (VTS) in language development. Building on these considerations, the study presented in this thesis was designed to explore whether a vibrotactile system for infants could serve as an effective methodology for transferring the documented effects of rhythm onto linguistic processing. Specifically, the aim is to test whether brief exposure to VTS rhythmic priming could influence acoustic linguistic processing by leveraging the integration between rhythm and linguistic processing, in a way similar to what has been observed in previous studies highlighting the benefits of rhythmic priming across multiple sensory modalities (Fotidzis et al., 2018; Ten Oever et al., 2014).
Tra le modalità sensoriali, la percezione vestibolare, tattile e somatosensoriale svolge un ruolo cruciale nell’elaborazione ritmica precoce. Tuttavia, un numero limitato di studi fino ad oggi si è concentrato specificamente sui ritmi vibrotattili (VTS) nello sviluppo linguistico. Partendo da queste considerazioni, lo studio presentato in questa tesi è stato progettato per esplorare se un sistema vibro-tattile per neonati possa rappresentare una metodologia efficace per trasferire gli effetti documentati del ritmo sul processamento linguistico. In particolare, l'obiettivo è testare se una breve esposizione a priming ritmici VTS possa avere un effetto l’elaborazione acustica linguistica, sfruttando l’integrazione tra il ritmo e il processamento linguistico, in modo simile a quanto osservato in studi precedenti che evidenziano i benefici del priming ritmico su più modalità sensoriali (Fotidzis et al., 2018; Ten Oever et al., 2014).
Il ritmo come guida nell'elaborazione linguistica: l'effetto di un priming ritmico vibro-tattile sull'elaborazione acustica del linguaggio
PUTIGNANO, ROBERTA
2024/2025
Abstract
Among sensory modalities, vestibular, tactile, and somatosensory perception play a crucial role in early rhythmic processing. However, only a limited number of studies have specifically focused on vibrotactile rhythms (VTS) in language development. Building on these considerations, the study presented in this thesis was designed to explore whether a vibrotactile system for infants could serve as an effective methodology for transferring the documented effects of rhythm onto linguistic processing. Specifically, the aim is to test whether brief exposure to VTS rhythmic priming could influence acoustic linguistic processing by leveraging the integration between rhythm and linguistic processing, in a way similar to what has been observed in previous studies highlighting the benefits of rhythmic priming across multiple sensory modalities (Fotidzis et al., 2018; Ten Oever et al., 2014).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
PUTIGNANO_ROBERTA.pdf
accesso aperto
Dimensione
2.27 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.27 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/85113