This thesis explores the development and potential of multiplayer interactivity in Extended Reality (XR) applications, focusing on the creation of ”Strings of Life,” an Augmented Reality (AR) multiplayer experience designed for Effenaar, a cultural hub in Eindhoven. The project builds on a pop-music-inspired narrative involving Elvis Presley and the 27 Club, integrating storytelling into an interactive escape room format. Leveraging advancements in XR technologies and networking frameworks, the application is built using Unity and Photon Fusion 2 Software Development Kit (SDK), addressing challenges in synchronization and scalability for up to 50 concurrent users. The study evaluates user engagement, technical performance, and adoption barriers, presenting strategies to overcome these issues. By developing this application, the research contributes to the nascent field of AR multiplayer applications, offering insights into design frameworks, technical implementation, and user-centered innovation. The findings aim to set a precedent for interactive, multiplayer XR applications in cultural and educational settings, bridging the gap between immersive technology and audience engagement.

Questa tesi esplora lo sviluppo e il potenziale dell'interattività multiplayer nelle applicazioni di Realtà Estesa (XR), concentrandosi sulla creazione di "Strings of Life", un'esperienza multiplayer di Realtà Aumentata (AR) progettata per Effenaar, un centro culturale di Eindhoven. Il progetto si basa su una narrazione ispirata alla musica pop che coinvolge Elvis Presley e il 27 Club, integrando lo storytelling in un formato di escape room interattiva. Sfruttando i progressi nelle tecnologie XR e nei framework di networking, l'applicazione è stata sviluppata utilizzando Unity e il Software Development Kit (SDK) Photon Fusion 2, affrontando le sfide di sincronizzazione e scalabilità per un massimo di 50 utenti simultanei. Lo studio valuta il coinvolgimento degli utenti, le prestazioni tecniche e gli ostacoli all'adozione, presentando strategie per superarli. Con lo sviluppo di questa applicazione, la ricerca contribuisce al nascente campo delle applicazioni multiplayer di AR, offrendo spunti su framework di progettazione, implementazione tecnica e innovazione incentrata sull'utente. I risultati mirano a creare un precedente per le applicazioni XR interattive e multigiocatore in contesti culturali ed educativi, colmando il divario tra tecnologia immersiva e coinvolgimento del pubblico.

Exploring multiplayer interactivity in XR applications: a Unity and Photon networking approach

BIJANDI, ALIREZA
2024/2025

Abstract

This thesis explores the development and potential of multiplayer interactivity in Extended Reality (XR) applications, focusing on the creation of ”Strings of Life,” an Augmented Reality (AR) multiplayer experience designed for Effenaar, a cultural hub in Eindhoven. The project builds on a pop-music-inspired narrative involving Elvis Presley and the 27 Club, integrating storytelling into an interactive escape room format. Leveraging advancements in XR technologies and networking frameworks, the application is built using Unity and Photon Fusion 2 Software Development Kit (SDK), addressing challenges in synchronization and scalability for up to 50 concurrent users. The study evaluates user engagement, technical performance, and adoption barriers, presenting strategies to overcome these issues. By developing this application, the research contributes to the nascent field of AR multiplayer applications, offering insights into design frameworks, technical implementation, and user-centered innovation. The findings aim to set a precedent for interactive, multiplayer XR applications in cultural and educational settings, bridging the gap between immersive technology and audience engagement.
2024
Exploring multiplayer interactivity in XR applications: a Unity and Photon networking approach
Questa tesi esplora lo sviluppo e il potenziale dell'interattività multiplayer nelle applicazioni di Realtà Estesa (XR), concentrandosi sulla creazione di "Strings of Life", un'esperienza multiplayer di Realtà Aumentata (AR) progettata per Effenaar, un centro culturale di Eindhoven. Il progetto si basa su una narrazione ispirata alla musica pop che coinvolge Elvis Presley e il 27 Club, integrando lo storytelling in un formato di escape room interattiva. Sfruttando i progressi nelle tecnologie XR e nei framework di networking, l'applicazione è stata sviluppata utilizzando Unity e il Software Development Kit (SDK) Photon Fusion 2, affrontando le sfide di sincronizzazione e scalabilità per un massimo di 50 utenti simultanei. Lo studio valuta il coinvolgimento degli utenti, le prestazioni tecniche e gli ostacoli all'adozione, presentando strategie per superarli. Con lo sviluppo di questa applicazione, la ricerca contribuisce al nascente campo delle applicazioni multiplayer di AR, offrendo spunti su framework di progettazione, implementazione tecnica e innovazione incentrata sull'utente. I risultati mirano a creare un precedente per le applicazioni XR interattive e multigiocatore in contesti culturali ed educativi, colmando il divario tra tecnologia immersiva e coinvolgimento del pubblico.
AR Augmented reality
(XR)Extended Reality
(VR)Virtual reality
Photon
Multiplayer
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/87352