The careful use of a serious game can have several positive effects on the improvement of perceptive abilities and on the enhancement of general cognitive abilities as highlighted in the results of several research works. It can also provide a fundamental stimulus to the performance of various educational activities by increasing curiosity, creativity and providing the appropriate tools to make a playful activity an opportunity to learn new concepts or promote the achievement of some educational objectives. The following discussion, after introducing serious games and defining their main characteristics, objectives and some possible contexts of use, will continue by illustrating the different phases of design and development of a video game, describing the software tools suitable for its creation with a particular focus on serious video games. In the central part of the thesis, a specific implementation of a web application developed for educational purposes will be analyzed: Scarperentola a spasso nel tempo and used within the Veneto Night event. The results achieved will then be analyzed and some research works related to the theme of serious games mentioned in the first part of the thesis will be contextualized. In the final part of the discussion, possible future developments will be described, proposing some improvements and the addition of further specifications to the project work illustrated above.

L'utilizzo accorto di un serious game può avere diversi effetti positivi sul miglioramento delle capacità percettive e sul potenziamento di abilità cognitive generali come evidenziato nei risultati di diversi lavori di ricerca. Può fornire inoltre uno stimolo fondamentale allo svolgimento di diverse attività didattiche aumentando la curiosità, la creatività e fornendo gli opportuni strumenti per rendere un'attività giocosa un occasione per apprendere nuovi concetti o favorire il raggiungimento di alcuni obiettivi educativi. La seguente trattazione dopo aver introdotto i serious games e averne definite le caratteristiche principali, gli obiettivi e alcuni possibili contesti di utilizzo proseguirà illustrando le diverse fasi di progettazione e sviluppo di un videogioco descrivendo gli strumenti software idonei alla sua realizzazione con particolare focus ai videogiochi seriosi. Nella parte centrale della tesi sarà analizzata una specifica implementazione di un'applicazione web sviluppata per fini educativi: Scarperentola a spasso nel tempo e utilizzata all'interno dell'evento Veneto Night. Saranno quindi analizzati i risultati raggiunti e contestualizzati alcuni lavori di ricerca relativi al tema dei serious games citati nella prima parte della tesi. Nella parte finale della trattazione saranno descritti possibili sviluppi futuri proponendo alcuni miglioramenti e l'aggiunta di ulteriori specifiche al lavoro di progetto illustrato in precedenza.

Scarperentola a spasso nel tempo: progettazione e sviluppo di un serious game per fini educativi.

DURANTE, MICHELE
2024/2025

Abstract

The careful use of a serious game can have several positive effects on the improvement of perceptive abilities and on the enhancement of general cognitive abilities as highlighted in the results of several research works. It can also provide a fundamental stimulus to the performance of various educational activities by increasing curiosity, creativity and providing the appropriate tools to make a playful activity an opportunity to learn new concepts or promote the achievement of some educational objectives. The following discussion, after introducing serious games and defining their main characteristics, objectives and some possible contexts of use, will continue by illustrating the different phases of design and development of a video game, describing the software tools suitable for its creation with a particular focus on serious video games. In the central part of the thesis, a specific implementation of a web application developed for educational purposes will be analyzed: Scarperentola a spasso nel tempo and used within the Veneto Night event. The results achieved will then be analyzed and some research works related to the theme of serious games mentioned in the first part of the thesis will be contextualized. In the final part of the discussion, possible future developments will be described, proposing some improvements and the addition of further specifications to the project work illustrated above.
2024
Scarperentola walks through time: design and development of a serious game for educational purposes.
L'utilizzo accorto di un serious game può avere diversi effetti positivi sul miglioramento delle capacità percettive e sul potenziamento di abilità cognitive generali come evidenziato nei risultati di diversi lavori di ricerca. Può fornire inoltre uno stimolo fondamentale allo svolgimento di diverse attività didattiche aumentando la curiosità, la creatività e fornendo gli opportuni strumenti per rendere un'attività giocosa un occasione per apprendere nuovi concetti o favorire il raggiungimento di alcuni obiettivi educativi. La seguente trattazione dopo aver introdotto i serious games e averne definite le caratteristiche principali, gli obiettivi e alcuni possibili contesti di utilizzo proseguirà illustrando le diverse fasi di progettazione e sviluppo di un videogioco descrivendo gli strumenti software idonei alla sua realizzazione con particolare focus ai videogiochi seriosi. Nella parte centrale della tesi sarà analizzata una specifica implementazione di un'applicazione web sviluppata per fini educativi: Scarperentola a spasso nel tempo e utilizzata all'interno dell'evento Veneto Night. Saranno quindi analizzati i risultati raggiunti e contestualizzati alcuni lavori di ricerca relativi al tema dei serious games citati nella prima parte della tesi. Nella parte finale della trattazione saranno descritti possibili sviluppi futuri proponendo alcuni miglioramenti e l'aggiunta di ulteriori specifiche al lavoro di progetto illustrato in precedenza.
serious games
educational
scarperentola
game engines
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/87672