This thesis explores the electric guitar from multiple perspectives: historical, institutional, and didactic. Chapter 1, The Electric Guitar, presents the history of the electric guitar. Particular attention is given to the successive stages of its evolution, tracing its origins from the Spanish double four-string vihuela de mano of the fifteenth century to the six single-string guitar of the nineteenth century (alla spagnola). The chapter also examines how companies such as Martin, National and Dobro, Rickenbacker, Fender, and Gibson played a leading role in the instrument’s electrification, contextualized within their historical backgrounds. The graphic apparatus complement the discussion, including images of the most significant guitar models mentioned in the text. Chapter 2, The History of Electric Guitar Teaching, offers an overview of the current state and major contemporary forms of electric guitar education in Italy. This research spans several domains: editorial, institutional, and private music education. By reviewing the catalogues of prominent Italian publishers, such as Bèrben, Ricordi, Curci, Carisch, and Volontè & Co., the chapter outlines the various types of publications dedicated to electric guitar pedagogy. The institutional section reconstructs the national legislative process that has defined music courses in lower and upper secondary schools as well as in Higher Institutes of Musical Studies. Interviews with guitar teachers provide insight into the actual presence and methodologies employed for electric guitar instruction across different educational levels. Moreover, an analysis of the curriculum for the first- and second-level academic courses in Pop Rock Guitar at the Conservatorio Francesco Venezze of Rovigo will help define guidelines for proposing an equivalent curriculum, aimed at extending electric guitar studies and repertoires to secondary schools. The chapter concludes with an examination of the teaching method used by the Lizard music school, founded in 1981 by Giovanni Unterberger. Chapter 3, Comparative Manuals, presents a detailed analysis of three Italian instructional manuals for learning the instrument: Metodo per Chitarra Jazz, Vol. 1 and 2 by Abner Rossi (Ancona, Bèrben, 1961 and 1967); Chitarrista da zero! Vol. 1 – Metodo per principianti livello base and Vol. 2 – Metodo per principianti livello medio e avanzato by Donato Begotti and Roberto Fazari (Milan, Volontè & Co., 2010 and 2011); Manuale Completo di Chitarra – Corso per principianti by Massimo Varini (Milan, Carisch, 2017). The content and methodology used by these four authors to guide beginner guitarists through the learning process are critically examined, highlighting the most and least effective pedagogical approaches. Chapter 4, Private Schools: Field Interviews, presents interviews with electric guitar instructors working at academies and private schools in the Padua area. The discussions focus on didactic dynamics and the most common methodological challenges encountered in this particular field of instrumental teaching.
Il presente lavoro di tesi affronta il tema della chitarra elettrica sotto diversi punti di vista: storico, istituzionale e didattico. Il capitolo 1, La chitarra elettrica, presenta la storia della chitarra elettrica. In particolare, si pone attenzione sui successivi stadi di evoluzione che hanno portato dalla sua più antenata derivazione organologica, la vihuela de mano spagnola a quattro ordini di corde del XV secolo, alla chitarra ‘alla spagnola’ a sei corde singole del XIX secolo. Successivamente, grazie alla ricostruzione dell’excursus storico si analizza come le aziende Martin, National e Dobro, Rickenbacker, Fender e Gibson abbiano esercitato un ruolo da protagoniste nel processo di elettrificazione dello strumento. In tutto questo, l’apparato grafico a corredo arricchisce la spiegazione dello scrivente, contenendo le riproduzioni in immagini dei modelli di chitarra più importanti che vengono nominati. Nel capitolo 2, Storia della didattica della chitarra elettrica, viene presentata una ricostruzione dello stato e delle principali forme della didattica della chitarra elettrica attive oggi in Italia. A tal scopo sono state realizzate ricerche in diversi campi: editoriale, istituzionale e di formazione musicale privata. Attraverso l’osservazione dei cataloghi di alcune rinomate case editrici italiane, come: Bèrben, Ricordi, Curci, Carisch e Volontè&Co., si conosceranno le differenti tipologie di pubblicazioni editoriali che hanno avuto come oggetto la didattica della chitarra elettrica. In secondo luogo, nell’ambito delle ricerche istituzionali, si ricostruirà l’iter legislativo nazionale in merito alla definizione dei percorsi a indirizzo musicale nelle Scuole Secondarie di Primo e Secondo grado e negli Istituti Superiori di Studi Musicali. Grazie alle interviste condotte a numerosi docenti di chitarra, si sonderà l’effettiva presenza e le metodologie già attive per lo studio della chitarra elettrica e dei suoi repertori nei diversi livelli d’istruzione. Inoltre, l’analisi del curricolo del corso accademico di I e II livello in Chitarra Pop Rock del Conservatorio Francesco Venezze di Rovigo permetterà l’individuazione delle linee guida attraverso le quali avanzare una proposta di curricolo equipollente valida per estendere lo studio della chitarra elettrica e dei suoi repertori anche nella Scuola Secondaria di Primo e Secondo grado. L’ultima parte del capitolo è dedicata all’osservazione del metodo didattico della scuola musicale Lizard, fondata nel 1981 da Giovanni Unterberger. Il Capitolo 3, Manuali a confronto, propone un’analisi dettagliata di tre manuali didattici italiani per lo studio dello strumento, e di preciso: Metodo per Chitarra Jazz Vol. 1 e 2 di Abner Rossi (Ancona, Bèrben, 1961 e 1967); Chitarrista da zero! Vol. 1 - Metodo per principianti livello base e Chitarrista da zero! Vol.2 - Metodo per principianti livello medio e avanzato di Donato Begotti e Roberto Fazari (Milano, Volontè&Co, 2010 e 2011); e, infine, Manuale Completo di Chitarra - Corso per principianti di Massimo Varini (Milano, Carisch, 2017). I contenuti e le metodologie attraverso le quali i quattro autori guidano l’apprendimento strumentale della/del chitarrista principiante saranno oggetto di un personale ed esaustivo commento critico al fine di individuare le soluzioni metodologiche più e meno efficienti in essi incluse. Infine, il capitolo 4, Scuole private: interviste sul campo, raccoglie delle interviste condotte ad alcuni insegnanti di chitarra elettrica attivi presso accademie e scuole private del territorio padovano. Il dialogo porrà l’attenzione sulle dinamiche didattiche e le relative problematiche metodologiche più comuni in questo campo dell’insegnamento strumentale.
Analisi critica dei metodi didattici a stampa e del curricolo per chitarra elettrica
DE MARCHI, ALESSANDRO
2024/2025
Abstract
This thesis explores the electric guitar from multiple perspectives: historical, institutional, and didactic. Chapter 1, The Electric Guitar, presents the history of the electric guitar. Particular attention is given to the successive stages of its evolution, tracing its origins from the Spanish double four-string vihuela de mano of the fifteenth century to the six single-string guitar of the nineteenth century (alla spagnola). The chapter also examines how companies such as Martin, National and Dobro, Rickenbacker, Fender, and Gibson played a leading role in the instrument’s electrification, contextualized within their historical backgrounds. The graphic apparatus complement the discussion, including images of the most significant guitar models mentioned in the text. Chapter 2, The History of Electric Guitar Teaching, offers an overview of the current state and major contemporary forms of electric guitar education in Italy. This research spans several domains: editorial, institutional, and private music education. By reviewing the catalogues of prominent Italian publishers, such as Bèrben, Ricordi, Curci, Carisch, and Volontè & Co., the chapter outlines the various types of publications dedicated to electric guitar pedagogy. The institutional section reconstructs the national legislative process that has defined music courses in lower and upper secondary schools as well as in Higher Institutes of Musical Studies. Interviews with guitar teachers provide insight into the actual presence and methodologies employed for electric guitar instruction across different educational levels. Moreover, an analysis of the curriculum for the first- and second-level academic courses in Pop Rock Guitar at the Conservatorio Francesco Venezze of Rovigo will help define guidelines for proposing an equivalent curriculum, aimed at extending electric guitar studies and repertoires to secondary schools. The chapter concludes with an examination of the teaching method used by the Lizard music school, founded in 1981 by Giovanni Unterberger. Chapter 3, Comparative Manuals, presents a detailed analysis of three Italian instructional manuals for learning the instrument: Metodo per Chitarra Jazz, Vol. 1 and 2 by Abner Rossi (Ancona, Bèrben, 1961 and 1967); Chitarrista da zero! Vol. 1 – Metodo per principianti livello base and Vol. 2 – Metodo per principianti livello medio e avanzato by Donato Begotti and Roberto Fazari (Milan, Volontè & Co., 2010 and 2011); Manuale Completo di Chitarra – Corso per principianti by Massimo Varini (Milan, Carisch, 2017). The content and methodology used by these four authors to guide beginner guitarists through the learning process are critically examined, highlighting the most and least effective pedagogical approaches. Chapter 4, Private Schools: Field Interviews, presents interviews with electric guitar instructors working at academies and private schools in the Padua area. The discussions focus on didactic dynamics and the most common methodological challenges encountered in this particular field of instrumental teaching.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Analisi critica dei metodi didattici a stampa e del curricolo per chitarra elettrica.pdf
accesso aperto
Dimensione
12.56 MB
Formato
Adobe PDF
|
12.56 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/87938