Introduction: This study investigated the psychological and relational consequences of childhood experiences of parentification (PF), focusing on mentalization (MF), epistemic trust (ET), and couple satisfaction in adulthood. The work is part of the debate on the long-term repercussions of early family role reversal, hypothesizing a negative impact on these dimensions, both at the individual and dyadic level. Methods: The sample consisted of 149 adults in couple relationships who completed an online questionnaire comprising validated measures (FRS-A for PF, MentS-12 for MF, ETMCQ for ET, ECR-12 for attachment, and DAS-10 for couple satisfaction). The analysis integrated correlational analyses, mediation models, and the APIM approach, allowing for a distinction between intrapersonal and interpersonal effects. Results: PF showed direct negative effects on self- oriented MF and direct positive effects on epistemic distrust. Self-MF was confirmed as a protective resource for relational well-being, while epistemic distrust emerged as a vulnerability factor. Emotional PF was associated with a hyper-other-oriented MF profile. Furthermore, both self-MF and epistemic distrust were found to be significantly associated with the perception of injustice related to the PF experience, suggesting possible bidirectional trajectories. The APIM models highlighted some gender differences, including greater male vulnerability to dysfunctional outcomes of PF. No significant partner effects emerged for the dimensions of PF, MF, or ET, with the exception of female epistemic credulity, which was associated with greater satisfaction in male partners. However, some covariates—particularly in the ET and PF dimensions— indicate the possible presence of implicit relational attunement. Conclusions: The results confirm PF as a relational configuration—like other adverse circumstances in childhood—that can affect both intrapsychic and interpersonal development. In particular, it would seem to influence the constructs of MF and ET, which in turn would impact both the quality of couple satisfaction and the subjective perception of injustice linked to the experience of PF itself.

Introduzione: La presente ricerca ha indagato le conseguenze psicologiche e relazionali delle esperienze infantili di parentificazione (PF), focalizzandosi sulla relazione mentalizzazione (MF), la fiducia epistemica (ET) e la soddisfazione di coppia in età adulta. Il lavoro si inserisce nel dibattito sulle ripercussioni a lungo termine dell’inversione precoce dei ruoli familiari, ipotizzando un impatto negativo su tali dimensioni, sia a livello individuale che diadico. Metodi: Il campione era composto da 149 adulti in relazione di coppia, sottoposti a un questionario online comprendente misure validate (FRS-A per la PF, MentS-12 per la MF, ETMCQ per la ET, ECR-12 per l’attaccamento e DAS-10 per la soddisfazione di coppia). L’analisi ha integrato analisi correlazionali, modelli di mediazione e l’approccio APIM, permettendo di distinguere tra effetti intrapersonali e interpersonali. Risultati: La PF ha mostrato effetti diretti negativi sulla MF orientata al sé ed effetti diretti positivi sulla diffidenza epistemica. La MF del sé si conferma risorsa protettiva per il benessere relazionale, mentre la diffidenza epistemica emerge come fattore di vulnerabilità. La PF emotiva è risultata associata a un profilo di MF iper-orientata all’altro. Inoltre, sia la MF del sé che la diffidenza epistemica si sono rivelate significativamente associate alla percezione di ingiustizia legata all’esperienza di PF, suggerendo possibili traiettorie bidirezionali. I modelli APIM hanno evidenziato alcune differenze di genere, tra cui una maggiore vulnerabilità maschile agli esiti disfunzionali della PF. Non sono emersi effetti partner significativi per le dimensioni di PF, MF o ET, ad eccezione della credulità epistemica femminile, associata a una maggiore soddisfazione nel partner maschile. Tuttavia, alcune covarianze - in particolare nelle dimensioni della ET e della PF - indicano la possibile presenza di una sintonizzazione relazionale implicita. Conclusioni: I risultati confermano la PF quale configurazione relazionale - al pari di altre circostanze avverse in infanzia - in grado di incidere sullo sviluppo sia intrapsichico che interpersonale. In particolare, essa sembrerebbe influenzare i costrutti della MF e della ET, che a loro volta impatterebbero sia sulla qualità della soddisfazione di coppia, sia sulla percezione soggettiva di ingiustizia legata all’esperienza di PF stessa.

Capire la mente dell'altro: una prospettiva Individuale e diadica tra parentificazione, mentalizzazione, fiducia epistemica e soddisfazione di coppia

VERONESI, DAVID
2024/2025

Abstract

Introduction: This study investigated the psychological and relational consequences of childhood experiences of parentification (PF), focusing on mentalization (MF), epistemic trust (ET), and couple satisfaction in adulthood. The work is part of the debate on the long-term repercussions of early family role reversal, hypothesizing a negative impact on these dimensions, both at the individual and dyadic level. Methods: The sample consisted of 149 adults in couple relationships who completed an online questionnaire comprising validated measures (FRS-A for PF, MentS-12 for MF, ETMCQ for ET, ECR-12 for attachment, and DAS-10 for couple satisfaction). The analysis integrated correlational analyses, mediation models, and the APIM approach, allowing for a distinction between intrapersonal and interpersonal effects. Results: PF showed direct negative effects on self- oriented MF and direct positive effects on epistemic distrust. Self-MF was confirmed as a protective resource for relational well-being, while epistemic distrust emerged as a vulnerability factor. Emotional PF was associated with a hyper-other-oriented MF profile. Furthermore, both self-MF and epistemic distrust were found to be significantly associated with the perception of injustice related to the PF experience, suggesting possible bidirectional trajectories. The APIM models highlighted some gender differences, including greater male vulnerability to dysfunctional outcomes of PF. No significant partner effects emerged for the dimensions of PF, MF, or ET, with the exception of female epistemic credulity, which was associated with greater satisfaction in male partners. However, some covariates—particularly in the ET and PF dimensions— indicate the possible presence of implicit relational attunement. Conclusions: The results confirm PF as a relational configuration—like other adverse circumstances in childhood—that can affect both intrapsychic and interpersonal development. In particular, it would seem to influence the constructs of MF and ET, which in turn would impact both the quality of couple satisfaction and the subjective perception of injustice linked to the experience of PF itself.
2024
Understanding the Other’s Mind: An Individual and Dyadic Perspective on Parentification, Mentalization, Epistemic Trust, and Couple Satisfaction
Introduzione: La presente ricerca ha indagato le conseguenze psicologiche e relazionali delle esperienze infantili di parentificazione (PF), focalizzandosi sulla relazione mentalizzazione (MF), la fiducia epistemica (ET) e la soddisfazione di coppia in età adulta. Il lavoro si inserisce nel dibattito sulle ripercussioni a lungo termine dell’inversione precoce dei ruoli familiari, ipotizzando un impatto negativo su tali dimensioni, sia a livello individuale che diadico. Metodi: Il campione era composto da 149 adulti in relazione di coppia, sottoposti a un questionario online comprendente misure validate (FRS-A per la PF, MentS-12 per la MF, ETMCQ per la ET, ECR-12 per l’attaccamento e DAS-10 per la soddisfazione di coppia). L’analisi ha integrato analisi correlazionali, modelli di mediazione e l’approccio APIM, permettendo di distinguere tra effetti intrapersonali e interpersonali. Risultati: La PF ha mostrato effetti diretti negativi sulla MF orientata al sé ed effetti diretti positivi sulla diffidenza epistemica. La MF del sé si conferma risorsa protettiva per il benessere relazionale, mentre la diffidenza epistemica emerge come fattore di vulnerabilità. La PF emotiva è risultata associata a un profilo di MF iper-orientata all’altro. Inoltre, sia la MF del sé che la diffidenza epistemica si sono rivelate significativamente associate alla percezione di ingiustizia legata all’esperienza di PF, suggerendo possibili traiettorie bidirezionali. I modelli APIM hanno evidenziato alcune differenze di genere, tra cui una maggiore vulnerabilità maschile agli esiti disfunzionali della PF. Non sono emersi effetti partner significativi per le dimensioni di PF, MF o ET, ad eccezione della credulità epistemica femminile, associata a una maggiore soddisfazione nel partner maschile. Tuttavia, alcune covarianze - in particolare nelle dimensioni della ET e della PF - indicano la possibile presenza di una sintonizzazione relazionale implicita. Conclusioni: I risultati confermano la PF quale configurazione relazionale - al pari di altre circostanze avverse in infanzia - in grado di incidere sullo sviluppo sia intrapsichico che interpersonale. In particolare, essa sembrerebbe influenzare i costrutti della MF e della ET, che a loro volta impatterebbero sia sulla qualità della soddisfazione di coppia, sia sulla percezione soggettiva di ingiustizia legata all’esperienza di PF stessa.
Parentificazione
Mentalizzazione
Fiducia epistemica
Relazione romantica
Attaccamento adulto
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/88874