This study presents a comparative analysis of the implementation and adaptation of the Orff approach within primary education systems in China and Italy. Using a qualitative methodology that combines document analysis, case studies, and comparative research, it investigates how Orff-Schulwerk is integrated into distinct cultural, institutional, and pedagogical frameworks. The research highlights shared educational principles—such as experiential learning and the use of simple instruments—while also addressing significant divergences related to teacher training, curriculum design, and policy environments. Structural challenges encountered in both countries are examined critically, and the thesis concludes by proposing reflections and strategic directions for potential transnational collaboration in music education.

La presente ricerca analizza comparativamente l'applicazione e l'adattamento del metodo Orff nei sistemi educativi primari di Cina e Italia. Attraverso un approccio qualitativo che integra l'analisi documentaria, lo studio comparativo e l’osservazione di casi concreti, si indagano le diverse modalità di integrazione dell'Orff-Schulwerk nei rispettivi contesti culturali, istituzionali e pedagogici. Il lavoro evidenzia le affinità nei principi educativi, come l'apprendimento esperienziale e l'uso di strumenti semplici, ma anche le divergenze legate alla formazione degli insegnanti, alle politiche scolastiche e alla struttura curricolare. La tesi mette in luce le sfide strutturali affrontate nei due Paesi, proponendo infine riflessioni critiche e indicazioni per una possibile cooperazione transnazionale nell’educazione musicale.

Il sistema educativo musicale in Europa - specialmente in Italia - e in Cina: uno studio comparato sull'introduzione del metodo Orff-Schulwerk

BAO, YIXIN
2024/2025

Abstract

This study presents a comparative analysis of the implementation and adaptation of the Orff approach within primary education systems in China and Italy. Using a qualitative methodology that combines document analysis, case studies, and comparative research, it investigates how Orff-Schulwerk is integrated into distinct cultural, institutional, and pedagogical frameworks. The research highlights shared educational principles—such as experiential learning and the use of simple instruments—while also addressing significant divergences related to teacher training, curriculum design, and policy environments. Structural challenges encountered in both countries are examined critically, and the thesis concludes by proposing reflections and strategic directions for potential transnational collaboration in music education.
2024
The Music Education System in Europe (especially Italy) and China: a Comparative Study on the Introduction of the Orff-Schulwerk Method
La presente ricerca analizza comparativamente l'applicazione e l'adattamento del metodo Orff nei sistemi educativi primari di Cina e Italia. Attraverso un approccio qualitativo che integra l'analisi documentaria, lo studio comparativo e l’osservazione di casi concreti, si indagano le diverse modalità di integrazione dell'Orff-Schulwerk nei rispettivi contesti culturali, istituzionali e pedagogici. Il lavoro evidenzia le affinità nei principi educativi, come l'apprendimento esperienziale e l'uso di strumenti semplici, ma anche le divergenze legate alla formazione degli insegnanti, alle politiche scolastiche e alla struttura curricolare. La tesi mette in luce le sfide strutturali affrontate nei due Paesi, proponendo infine riflessioni critiche e indicazioni per una possibile cooperazione transnazionale nell’educazione musicale.
Orff-Schulwerk
Educazione musicale
Cina e Italia
intercultura
Politiche educative
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
BAO_YIXIN_2089872.pdf

Accesso riservato

Dimensione 1.66 MB
Formato Adobe PDF
1.66 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/90595