Transylvania, a borderland shaped by historical tensions, has produced a literary constellation in which the rural landscape is not merely a backdrop but a dramatic substance—an expression of spiritual and identity fractures. This paper aims to investigate the formation of a Transylvanian rural canon from the late 19th to the mid-20th century, traversing both narrative and poetic territories through the lens of an aesthetics of laceration that manifests in both content and form. At the center of this analysis is Liviu Rebreanu, whose work reveals traits of a latent expressionism, embodied in a tragic, carnal, and destabilizing vision of peasant life. From Rebreanu, the inquiry broadens to include Transylvanian authors writing in both Romanian and Hungarian—such as Áron Tamási, József Nyíró, and Lucian Blaga—and culminates in an exploration of poetic experiences where rurality becomes charged with dark symbolisms, mystical tensions, and social outcries. The aim is to recover, through a transversal reading, the coordinates of an inner Transylvania, shaped by an imaginary topography in which land, language, and trauma converge into a poetics of the unresolved.

La Transilvania, terra di confine e di tensioni storiche, ha prodotto una costellazione letteraria in cui il paesaggio rurale non è solo sfondo ma sostanza drammatica, riflesso di fratture identitarie e spirituali. Questo elaborato si propone di indagare la formazione di un canone rurale transilvano da fine Ottocento a metà Novecento, attraversando i territori della narrativa e della poesia alla luce di un’estetica della lacerazione che si manifesta tanto nei contenuti quanto nelle forme espressive. Al centro dell’analisi si colloca la figura di Liviu Rebreanu, la cui opera rivela tratti di un espressionismo latente, incarnato in una visione contadina tragica, carnale e destabilizzante. A partire da Rebreanu, il discorso si amplia poi a un’indagine su autori transilvani di lingua sia romena che ungherese – come Áron Tamási, József Nyíró, Lucian Blaga –, fino a includere esperienze poetiche in cui la ruralità si carica di simbolismi oscuri, tensioni mistiche e urla sociali. L’intento è restituire, attraverso una lettura trasversale, le coordinate di una Transilvania interiore, segnata da una topografia immaginaria in cui terra, lingua e trauma si fondono in una poetica dell’irrisolto.

Topografie della Lacerazione: un canone rurale transilvano tra letteratura e poesia

DAL BELLO, NICOLO'
2024/2025

Abstract

Transylvania, a borderland shaped by historical tensions, has produced a literary constellation in which the rural landscape is not merely a backdrop but a dramatic substance—an expression of spiritual and identity fractures. This paper aims to investigate the formation of a Transylvanian rural canon from the late 19th to the mid-20th century, traversing both narrative and poetic territories through the lens of an aesthetics of laceration that manifests in both content and form. At the center of this analysis is Liviu Rebreanu, whose work reveals traits of a latent expressionism, embodied in a tragic, carnal, and destabilizing vision of peasant life. From Rebreanu, the inquiry broadens to include Transylvanian authors writing in both Romanian and Hungarian—such as Áron Tamási, József Nyíró, and Lucian Blaga—and culminates in an exploration of poetic experiences where rurality becomes charged with dark symbolisms, mystical tensions, and social outcries. The aim is to recover, through a transversal reading, the coordinates of an inner Transylvania, shaped by an imaginary topography in which land, language, and trauma converge into a poetics of the unresolved.
2024
Topographies of Laceration: a transylvanian rural canon between literature and poetry
La Transilvania, terra di confine e di tensioni storiche, ha prodotto una costellazione letteraria in cui il paesaggio rurale non è solo sfondo ma sostanza drammatica, riflesso di fratture identitarie e spirituali. Questo elaborato si propone di indagare la formazione di un canone rurale transilvano da fine Ottocento a metà Novecento, attraversando i territori della narrativa e della poesia alla luce di un’estetica della lacerazione che si manifesta tanto nei contenuti quanto nelle forme espressive. Al centro dell’analisi si colloca la figura di Liviu Rebreanu, la cui opera rivela tratti di un espressionismo latente, incarnato in una visione contadina tragica, carnale e destabilizzante. A partire da Rebreanu, il discorso si amplia poi a un’indagine su autori transilvani di lingua sia romena che ungherese – come Áron Tamási, József Nyíró, Lucian Blaga –, fino a includere esperienze poetiche in cui la ruralità si carica di simbolismi oscuri, tensioni mistiche e urla sociali. L’intento è restituire, attraverso una lettura trasversale, le coordinate di una Transilvania interiore, segnata da una topografia immaginaria in cui terra, lingua e trauma si fondono in una poetica dell’irrisolto.
Transilvania
Ruralismo
Espressionismo
Margine
Identità
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Dal Bello_Nicolo.pdf

accesso aperto

Dimensione 2.31 MB
Formato Adobe PDF
2.31 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/90623