Competency management in AULSS 6 Euganea represents a strategic process for the administration and enhancement of human resources. It is implemented leveraging the following key actions: - Identification of the competencies that professionals must possess in order to fulfil the organization's mission and vision, aligned with regional objectives; - Translation of identified competencies from observed behaviours within the relevant organizational context; - Mapping of existing competencies across organizational domains and professional roles; - Management of competencies, which can be divided into two sub-phases: analysis and development. The analysis phase consists of a periodic assessment of personnel competencies, aimed at comparing those against the ones deemed necessary for the organization. The development phase entails identifying strategic actions to address the gaps highlighted by the analysis and, subsequently, evaluating the effectiveness of these interventions. This thesis focuses on the competency analysis phase, by pursuing the following objectives: 1) Drafting job profiles for the professional roles within the Department of Prevention of AULSS 6 Euganea ( SPISAL, SVET, SIAN, and SISP), enriching the indicators of each technical-professional competency and incorporating transversal competencies, such as soft skills and digital competencies; 2) Designing and administering a questionnaire to all Prevention Technicians working within the Department of Prevention of AULSS 6, in order to explore their own perceptions of the identified competencies; 3) Analysing the results to assess whether the mapping of identified competencies aligns with the technicians’ perception regarding the actual performed tasks.

Il management delle competenze nell’AULSS 6 Euganea è un processo strategico per la gestione e valorizzazione delle risorse umane, che si esplica attraverso: - l’identificazione delle competenze che i professionisti devono possedere per realizzare la mission e la vision aziendali in linea con gli obiettivi regionali; - la traduzione delle competenze individuate in comportamenti osservabili nel contesto organizzativo di riferimento; - la mappatura delle competenze esistenti per ambito aziendale e ruolo professionale; - la gestione delle competenze che può essere suddivisa in due sotto fasi: analisi e sviluppo. L’analisi consiste nel valutare ciclicamente le competenze possedute dal personale al fine di attivare il confronto con le competenze definite come necessarie per l’organizzazione; per sviluppo si intende comprendere le scelte strategiche da compiere per colmare le carenze messe in evidenza dall’analisi e la conseguente costante verifica dell’efficacia di tali interventi. In questo elaborato si intende indagare la fase di analisi delle competenze attraverso: 1) redazione dei job profile dei ruoli professionali presenti nel Dipartimento di Prevenzione dell’AULSS 6 Euganea (SPISAL, SVET, SIAN e SISP), incrementando i descrittori per ciascuna competenza tecnico professionale ed inserendo le competenze trasversali intese come soft skill e competenze informatiche; 2) creazione e somministrazione di un questionario a tutti i professionisti Tecnici della Prevenzione che operano all’interno del Dipartimento di Prevenzione dell’AULSS6 per indagare la percezione degli stessi operatori in merito alle competenze individuate; 3) Analisi dei risultati al fine di comprendere se la mappatura delle competenze individuate è coerente con la percezione degli operatori rispetto alla realtà attività svolta.

Le competenze professionali dei Tecnici della Prevenzione all'interno del Dipartimento di Prevenzione. Analisi e definizione delle Job Profile.

BUGGE', LORENZO MARIA DOMENICO
2024/2025

Abstract

Competency management in AULSS 6 Euganea represents a strategic process for the administration and enhancement of human resources. It is implemented leveraging the following key actions: - Identification of the competencies that professionals must possess in order to fulfil the organization's mission and vision, aligned with regional objectives; - Translation of identified competencies from observed behaviours within the relevant organizational context; - Mapping of existing competencies across organizational domains and professional roles; - Management of competencies, which can be divided into two sub-phases: analysis and development. The analysis phase consists of a periodic assessment of personnel competencies, aimed at comparing those against the ones deemed necessary for the organization. The development phase entails identifying strategic actions to address the gaps highlighted by the analysis and, subsequently, evaluating the effectiveness of these interventions. This thesis focuses on the competency analysis phase, by pursuing the following objectives: 1) Drafting job profiles for the professional roles within the Department of Prevention of AULSS 6 Euganea ( SPISAL, SVET, SIAN, and SISP), enriching the indicators of each technical-professional competency and incorporating transversal competencies, such as soft skills and digital competencies; 2) Designing and administering a questionnaire to all Prevention Technicians working within the Department of Prevention of AULSS 6, in order to explore their own perceptions of the identified competencies; 3) Analysing the results to assess whether the mapping of identified competencies aligns with the technicians’ perception regarding the actual performed tasks.
2024
The professional competencies of Prevention Technicians within the Prevention Department. Analysis and definition of Job Profiles.
Il management delle competenze nell’AULSS 6 Euganea è un processo strategico per la gestione e valorizzazione delle risorse umane, che si esplica attraverso: - l’identificazione delle competenze che i professionisti devono possedere per realizzare la mission e la vision aziendali in linea con gli obiettivi regionali; - la traduzione delle competenze individuate in comportamenti osservabili nel contesto organizzativo di riferimento; - la mappatura delle competenze esistenti per ambito aziendale e ruolo professionale; - la gestione delle competenze che può essere suddivisa in due sotto fasi: analisi e sviluppo. L’analisi consiste nel valutare ciclicamente le competenze possedute dal personale al fine di attivare il confronto con le competenze definite come necessarie per l’organizzazione; per sviluppo si intende comprendere le scelte strategiche da compiere per colmare le carenze messe in evidenza dall’analisi e la conseguente costante verifica dell’efficacia di tali interventi. In questo elaborato si intende indagare la fase di analisi delle competenze attraverso: 1) redazione dei job profile dei ruoli professionali presenti nel Dipartimento di Prevenzione dell’AULSS 6 Euganea (SPISAL, SVET, SIAN e SISP), incrementando i descrittori per ciascuna competenza tecnico professionale ed inserendo le competenze trasversali intese come soft skill e competenze informatiche; 2) creazione e somministrazione di un questionario a tutti i professionisti Tecnici della Prevenzione che operano all’interno del Dipartimento di Prevenzione dell’AULSS6 per indagare la percezione degli stessi operatori in merito alle competenze individuate; 3) Analisi dei risultati al fine di comprendere se la mappatura delle competenze individuate è coerente con la percezione degli operatori rispetto alla realtà attività svolta.
Competenze
Job Profile
Prevenzione
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