This thesis investigates why, in Italy, local public transport (LPT) policies struggle to turn into long-term strategies and what conditions can help overcome this impasse. The empirical focus is Padua’s tramway project, developed in four phases that mirror shifts in governing coalitions, legislative frameworks, and funding instruments, from the enactment of Law 211/1992 to the National Recovery and Resilience Plan (PNRR). The theoretical framework combines the concept of institutionalization, understood as the degree of organizational autonomy and binding force of a policy, with the Advocacy Coalition Framework and Social Network Analysis to map actors, policy beliefs, relationship intensity, and gatekeeping across the entire decision-making cycle. Alongside the central hypothesis, which inquires whether the level of institutionalization of the dominant coalition favors the implementation of new policies, a second one explores how participatory policies influence the level of institutionalization within a policy coalition.

Questa tesi indaga perché, in Italia, le politiche sul trasporto pubblico locale (TPL) faticano a trasformarsi in strategie di lungo periodo e quali condizioni rendano invece possibile superare tale impasse. Il caso empirico scelto è il progetto tranviario di Padova, sviluppato in quattro fasi che riflettono mutamenti delle maggioranze politiche, delle cornici legislative e degli strumenti di finanziamento, dall’introduzione della legge 211/1992 fino al Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza (PNRR). La cornice teorica combina l’idea di istituzionalizzazione, intesa come grado di autonomia organizzativa e di vincolatività di una politica, con l’Advocacy Coalition Framework e la Social Network Analysis per mappare attori, credenze di policy, intensità delle relazioni e il gatekeeping lungo l’intero ciclo decisionale. All'ipotesi principale, che indaga se il livello di istituzionalizzazione influisce sull’implementazione di nuove politiche, se ne affianca una seconda, che riguarda l'impatto delle politiche partecipative sul livello di istituzionalizzazione di una coalizione di politiche.

Successful policy coalitions in local public transport. The case of the Padova tramline

DALLA LIBERA, SAMUELE
2024/2025

Abstract

This thesis investigates why, in Italy, local public transport (LPT) policies struggle to turn into long-term strategies and what conditions can help overcome this impasse. The empirical focus is Padua’s tramway project, developed in four phases that mirror shifts in governing coalitions, legislative frameworks, and funding instruments, from the enactment of Law 211/1992 to the National Recovery and Resilience Plan (PNRR). The theoretical framework combines the concept of institutionalization, understood as the degree of organizational autonomy and binding force of a policy, with the Advocacy Coalition Framework and Social Network Analysis to map actors, policy beliefs, relationship intensity, and gatekeeping across the entire decision-making cycle. Alongside the central hypothesis, which inquires whether the level of institutionalization of the dominant coalition favors the implementation of new policies, a second one explores how participatory policies influence the level of institutionalization within a policy coalition.
2024
Successful policy coalitions in local public transport. The case of the Padova tramline
Questa tesi indaga perché, in Italia, le politiche sul trasporto pubblico locale (TPL) faticano a trasformarsi in strategie di lungo periodo e quali condizioni rendano invece possibile superare tale impasse. Il caso empirico scelto è il progetto tranviario di Padova, sviluppato in quattro fasi che riflettono mutamenti delle maggioranze politiche, delle cornici legislative e degli strumenti di finanziamento, dall’introduzione della legge 211/1992 fino al Piano Nazionale di Ripresa e Resilienza (PNRR). La cornice teorica combina l’idea di istituzionalizzazione, intesa come grado di autonomia organizzativa e di vincolatività di una politica, con l’Advocacy Coalition Framework e la Social Network Analysis per mappare attori, credenze di policy, intensità delle relazioni e il gatekeeping lungo l’intero ciclo decisionale. All'ipotesi principale, che indaga se il livello di istituzionalizzazione influisce sull’implementazione di nuove politiche, se ne affianca una seconda, che riguarda l'impatto delle politiche partecipative sul livello di istituzionalizzazione di una coalizione di politiche.
LPT
Policy coalitions
Institutionalisation
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Dalla Libera_Def.pdf

embargo fino al 30/05/2027

Dimensione 3.02 MB
Formato Adobe PDF
3.02 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/99014