The development of the automotive industry in recent decades has led to radical changes and innovations that have revolutionized the automotive world compared to how it was initially conceived. The expansion of the mechanical and energy sectors in the early 1980s has been supplanted by the expansion of the electronics sector, which is still growing strongly today. The increasing spread of electronic components has led to the need to allow them to interact with each other. Most of the new features introduced required the exchange of information between these components, which could no longer operate completely autonomously, isolated from each other. The CAN (Controller Area Network) protocol is a communication system that allows the interconnection of multiple electronic devices, connecting the exchange of data. CAN enables data transmission over a differential bus network, minimizing the amount of cabling required and ensuring efficient communication even in electromagnetically noisy environments. Alongside CAN, the LIN (Local Interconnect Network) protocol was introduced to meet the need to integrate less complex devices with lower bandwidth and cost requirements. LIN is an economical and simplified solution, typically used for secondary applications where the high communication speed guaranteed by CAN is not required.

Lo sviluppo dell’industria automobilistica degli ultimi decenni ha portato a dei radicali cambiamenti ed innovazioni che hanno rivoluzionato il mondo automotive rispetto a come era stato concepito inizialmente. L’espansione del settore meccanico ed energetico avvenuta nei primi anni Ottanta è stata soppiantata dall’espansione del settore elettronico, ancora oggi in forte crescita. La diffusione dei componenti elettronici in misura sempre maggiore ha comportato la necessità di permettere la loro reciproca interazione. Gran parte delle funzionalità introdotte richiedevano lo scambio di informazioni tra questi componenti, che non potevano più operare in maniera completamente autonoma, isolati tra di loro. Il protocollo CAN (Controller Area Network) è un sistema di comunicazione che permette l’interconnessione di più dispositivi elettronici, permettendo lo scambio di dati. CAN consente la trasmissione di dati su una rete a bus differenziale, riducendo al minimo la quantità di cablaggi necessari e garantendo una comunicazione efficiente anche in ambienti elettromagneticamente rumorosi. Accanto a CAN, per rispondere all’esigenza di integrare anche dispositivi meno complessi, con minori requisiti di banda e costo, è stato introdotto il protocollo LIN (Local Interconnect Network). LIN rappresenta una soluzione economica e semplificata, impiegata tipicamente per applicazioni secondarie, dove non è richiesta l’elevata velocità di comunicazione garantita da CAN.

Reti di comunicazione automotive: analisi e validazione sperimentale dei protocolli CAN e LIN

FELTRIN, ALESSANDRO
2024/2025

Abstract

The development of the automotive industry in recent decades has led to radical changes and innovations that have revolutionized the automotive world compared to how it was initially conceived. The expansion of the mechanical and energy sectors in the early 1980s has been supplanted by the expansion of the electronics sector, which is still growing strongly today. The increasing spread of electronic components has led to the need to allow them to interact with each other. Most of the new features introduced required the exchange of information between these components, which could no longer operate completely autonomously, isolated from each other. The CAN (Controller Area Network) protocol is a communication system that allows the interconnection of multiple electronic devices, connecting the exchange of data. CAN enables data transmission over a differential bus network, minimizing the amount of cabling required and ensuring efficient communication even in electromagnetically noisy environments. Alongside CAN, the LIN (Local Interconnect Network) protocol was introduced to meet the need to integrate less complex devices with lower bandwidth and cost requirements. LIN is an economical and simplified solution, typically used for secondary applications where the high communication speed guaranteed by CAN is not required.
2024
Automotive communication networks: analysis and experimental validation of CAN and LIN protocols
Lo sviluppo dell’industria automobilistica degli ultimi decenni ha portato a dei radicali cambiamenti ed innovazioni che hanno rivoluzionato il mondo automotive rispetto a come era stato concepito inizialmente. L’espansione del settore meccanico ed energetico avvenuta nei primi anni Ottanta è stata soppiantata dall’espansione del settore elettronico, ancora oggi in forte crescita. La diffusione dei componenti elettronici in misura sempre maggiore ha comportato la necessità di permettere la loro reciproca interazione. Gran parte delle funzionalità introdotte richiedevano lo scambio di informazioni tra questi componenti, che non potevano più operare in maniera completamente autonoma, isolati tra di loro. Il protocollo CAN (Controller Area Network) è un sistema di comunicazione che permette l’interconnessione di più dispositivi elettronici, permettendo lo scambio di dati. CAN consente la trasmissione di dati su una rete a bus differenziale, riducendo al minimo la quantità di cablaggi necessari e garantendo una comunicazione efficiente anche in ambienti elettromagneticamente rumorosi. Accanto a CAN, per rispondere all’esigenza di integrare anche dispositivi meno complessi, con minori requisiti di banda e costo, è stato introdotto il protocollo LIN (Local Interconnect Network). LIN rappresenta una soluzione economica e semplificata, impiegata tipicamente per applicazioni secondarie, dove non è richiesta l’elevata velocità di comunicazione garantita da CAN.
Automotive protocols
CAN
LIN
analysis
validation
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