The idea of an economy based on the use of methanol as an energy carrier is relatively young, although this is one of the most promising future prospects for implementation in the short to medium term. The current dependence on fossil fuels is difficult to change within a few decades. Leaving aside socio-political issues, the logistical difficulties alone of changing to a radically different system are enormous. The current trend in the transport sector is a rapid increase in the number of full-electric or hybrid vehicles; related services (charging systems, accumulators, electricity distribution,...) must therefore chase the growing demand of the market. Methanol would not be different, from a logistical and how-to-use point of view, compared to current fossil fuels. A gradual shift to large-scale utilization to MeOH as the main liquid fuel for the transport sector would therefore not require a complete rethink of distribution structures. The thesis focuses on two interesting aspects of methanol production, the synthesis via biomass and the carbon capture of atmospheric CO2. Moreover the energy aspect and the implementation of such an economy will be discussed more generally.

L'idea di una economia basata sull'utilizzo di metanolo come vettore energetico è relativamente giovane, nonostante ciò si prospetta come una delle prospettive future più promettenti per una implementazione nel breve-medio termine. L'attuale dipendenza dai combustibili fossili risulta difficile da cambiare nell'arco di qualche decennio. Tralasciando problematiche di tipo sociopolitico, già le sole difficoltà logistiche del cambiamento ad un sistema totalmente differente risultano enormi. Il trend attuale nel settore dei trasporti sta vedendo un rapido aumento dei veicoli full-electric o ibridi; i relativi servizi (sistemi di ricarica, accumulatori, distribuzione elettrica,...) devono dunque rincorrere la domanda crescente del mercato. Il metanolo non risulterebbe differente, dal punto di vista logistico e d'uso, rispetto agli attuali combustibili fossili. Un graduale passaggio al suo utilizzo su larga scala come principale combustibile liquido per il settore del trasporto, non richiederebbe dunque un completo ripensamento delle strutture di distribuzione. La tesi vuole concentrarsi su due degli aspetti più interessanti della produzione del metanolo, la sintesi da biomasse e il recupero di CO2 atmosferica. Allo stesso tempo verrà toccato in chiave più generale l'aspetto energetico e di implementazione di una simile economia.

Economia del metanolo: sintesi da biomasse e recupero di CO2 atmosferica

BRESSAN, IVAN
2021/2022

Abstract

The idea of an economy based on the use of methanol as an energy carrier is relatively young, although this is one of the most promising future prospects for implementation in the short to medium term. The current dependence on fossil fuels is difficult to change within a few decades. Leaving aside socio-political issues, the logistical difficulties alone of changing to a radically different system are enormous. The current trend in the transport sector is a rapid increase in the number of full-electric or hybrid vehicles; related services (charging systems, accumulators, electricity distribution,...) must therefore chase the growing demand of the market. Methanol would not be different, from a logistical and how-to-use point of view, compared to current fossil fuels. A gradual shift to large-scale utilization to MeOH as the main liquid fuel for the transport sector would therefore not require a complete rethink of distribution structures. The thesis focuses on two interesting aspects of methanol production, the synthesis via biomass and the carbon capture of atmospheric CO2. Moreover the energy aspect and the implementation of such an economy will be discussed more generally.
2021
Methanol economy: synthesis from biomass and carbon capture
L'idea di una economia basata sull'utilizzo di metanolo come vettore energetico è relativamente giovane, nonostante ciò si prospetta come una delle prospettive future più promettenti per una implementazione nel breve-medio termine. L'attuale dipendenza dai combustibili fossili risulta difficile da cambiare nell'arco di qualche decennio. Tralasciando problematiche di tipo sociopolitico, già le sole difficoltà logistiche del cambiamento ad un sistema totalmente differente risultano enormi. Il trend attuale nel settore dei trasporti sta vedendo un rapido aumento dei veicoli full-electric o ibridi; i relativi servizi (sistemi di ricarica, accumulatori, distribuzione elettrica,...) devono dunque rincorrere la domanda crescente del mercato. Il metanolo non risulterebbe differente, dal punto di vista logistico e d'uso, rispetto agli attuali combustibili fossili. Un graduale passaggio al suo utilizzo su larga scala come principale combustibile liquido per il settore del trasporto, non richiederebbe dunque un completo ripensamento delle strutture di distribuzione. La tesi vuole concentrarsi su due degli aspetti più interessanti della produzione del metanolo, la sintesi da biomasse e il recupero di CO2 atmosferica. Allo stesso tempo verrà toccato in chiave più generale l'aspetto energetico e di implementazione di una simile economia.
Metanolo
Biomasse
Biocarburanti
Waste to Methanol
Carbon Capture
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