This thesis presents the results of a research carried out to verify the link between the pedagogical approach of Outdoor Education and ecological awareness. Through interviews with practitioners, we investigated how proposing outdoor education activities can help children to develop an ecological awareness, considered a fundamental element to promote environmental care in future citizens. The results show that the peculiarities of Outdoor Education represent prerequisites which, if grown with awareness, can contribute to facilitate the development of ecological awareness.

Questa tesi presenta i risultati di una ricerca effettuata per verificare il legame tra l'approccio pedagogico dell'Outdoor Education e la coscienza ecologica. Attraverso delle interviste a pratici, si è indagato come proporre attività di educazione all'aperto possa aiutare i bambini a sviluppare una coscienza ecologica, considerata un elemento fondamentale per promuovere nei cittadini di domani un comportamento di cura verso la realtà. I risultati dimostrano che le peculiarità dell'Outdoor Education rappresentano dei presupposti che, se coltivati con consapevolezza, possono contribuire a facilitare lo sviluppo della coscienza ecologica.

Il legame tra l'Outdoor Education e lo sviluppo della coscienza ecologica. Una ricerca nella scuola primaria.

VERDARI, MARIAROSA
2021/2022

Abstract

This thesis presents the results of a research carried out to verify the link between the pedagogical approach of Outdoor Education and ecological awareness. Through interviews with practitioners, we investigated how proposing outdoor education activities can help children to develop an ecological awareness, considered a fundamental element to promote environmental care in future citizens. The results show that the peculiarities of Outdoor Education represent prerequisites which, if grown with awareness, can contribute to facilitate the development of ecological awareness.
2021
The link between Outdoor Education and the development of ecological awareness. A research in primary school.
Questa tesi presenta i risultati di una ricerca effettuata per verificare il legame tra l'approccio pedagogico dell'Outdoor Education e la coscienza ecologica. Attraverso delle interviste a pratici, si è indagato come proporre attività di educazione all'aperto possa aiutare i bambini a sviluppare una coscienza ecologica, considerata un elemento fondamentale per promuovere nei cittadini di domani un comportamento di cura verso la realtà. I risultati dimostrano che le peculiarità dell'Outdoor Education rappresentano dei presupposti che, se coltivati con consapevolezza, possono contribuire a facilitare lo sviluppo della coscienza ecologica.
Outdoor Education
Coscienza Ecologica
Ecological Awareness
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
VERDARI_MARIAROSA.pdf

accesso riservato

Dimensione 5.38 MB
Formato Adobe PDF
5.38 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/11451