Nowadays doing an evaluation for pain assessment is considered a common procedure in many different clinical settings: that can be be for acute, post - surgery or procedural pain it is a must for the medical staff, and also a right of the patient, to provide and get adequate analgesia. Pain assessment can be become more difficult it is placed to be done in a pediatrica setting, even more if the children has a cognitive disability. Based on the type of disability, its gravity and the clinical knowledge of the equipe and the parents/caregivers of the children, we can obtain different outcomes. The aim of the dissertation is to confront which assessment scales are the most useful to use on a children with cognitive impairment. 
Through a literature review, the thesis is going to present the most common used pain evaluation scales and if there are any type of indication on how their application, if there are scales that are best to use and any limits on any of them, as regards the type of pathology we are present with. It has been done a literature review from scientific literature published from 2012 to 2022 from the public scientific database Pubmed, Cochrane, Cinahl and Galileo Discovery. 
From the research they’ve been selected 1330 articles. At the end of the selection phase, 17 articles were judged as pertinent to the research criteria. The keywords used for the research are: “Pain Scale”, “Pain Assessment”, “Children”, “Cognitive Impairment”, it can be seen the different types of word association used on the research in Table number 1. At the end of the literature review, it can be seen how the diverse pain scales, selected previous the literature review, can be dived into the different types based on the nature of evaluation that is going to be done. The scales that are firstly described in chapter one, the introduction and the be the main focus of the literature review. 
The dissertation has mainly looked to articles about the FACES, PPP, FLACC (original version and revised), NCCPC (post- operative version and revised). 

The research results have shown on how different scales can be used to define pain on children with cognitive impairment and which one are the ones, according to the articles, that have specific clinical indication on how to get a proper use of them considering also the children’s pathology, the seriousness of the impairment or the type of procedure that is going to be done. Lastly, a list of different methods on how to administrate the scales, what to do be aware on the application of them and when they are not ideal to choose to have a reliable evaluation. There is going to be a short list of other clinical scales that they’ve been encountered during the literature research: those have been often confronted with the ones that they’ve been selected.

Andare a eseguire una valutazione del dolore è una procedura comune in diversi contesti clinici: che sia di acuzie, post - operatorio o procedurale è dovere dell’equipe sanitaria, e diritto del paziente, garantire la giusta analgesia. 
Questo tipo di valutazione diventa più complessa quando viene fatta in contesto pediatrico, ancor di più se il bambino ha una condizione di disabilità cognitiva. 
In base al tipo di disabilità presente, alla sua gravità e alla preparazione del personale sanitario e dei genitori e caregiver del bambino, si può avere un outcome differente. L’obiettivo della tesi è quello di andare a definire quali sono le scale di valutazione del dolore più adatte per il bambino con disabilità cognitiva.
Tramite revisione bibliografica, si andrà a definire quali sono le scale maggiormente utilizzate per questa valutazione e se vi sono delle indicazioni per la loro applicazione, quali strumento è meglio utilizzare e se vi sono dei limiti che ogni scala ha, rispetto anche alla condizione patologica presente. È stata effettuata una revisione bibliografica della letteratura pubblicata negli ultimi dieci anni, dal 2012 al 2022, consultando le banche dati di Pubmed, Cochrane, Cinahl e Galileo Discovery. Dalla ricerca sono stati individuati 1330 articoli. A seguito del processo di selezione, ne sono stati individuati 17 studi come pertinenti ai criteri di ricerca. Le Parole chiave utilizzate per la ricerca sono state “Pain Scale”, “Pain Assessment”, “Children”, “Cognitive Impairment”, si può vedere sotto nella Tabella 1 i diversi modi di associazione di ricerca dei termini. Al termine della ricerca bibliografica, si è notato come delle diverse scale selezionate si possa andare a fare una prima suddivisione in base al tipo di scala, e di conseguenza di valutazione, che si sta andando a fare. Le scale analizzate prima nell’introduzione e poi ricercate come focus principale sono state le scale FACES, PPP, FLACC (versione originale e FLACC – R) e NCCPC (versione PV e R). 
 Si è visto dalla ricerca in letteratura, come le diverse tipologie di scale si possano utilizzare per definire il dolore nel bambino con disabilità cognitiva e quali sono secondo la letteratura, delle indicazioni utili per la scelta di queste scale anche rispetto alla patologia presente, alla gravità della disabilità cognitiva presente o alla procedura che si andrà ad effettuare. Si è messo ad elenco i diversi metodi di applicazione delle scale, a che cosa fare attenzione nella loro applicazione anche rispetto a patologie specifiche e quando non sono ideali da applicare per avere una valutazione finale affidabile. In ultimo, sono state brevemente viste altre scale che dalla ricerca bibliografica sono andate a confronto con le scale di valutazione precedentemente citate.

la valutazione del dolore nel bambino con disabilità cognitiva - revisione di letteratura

GIURIZZATO, MILENA
2020/2021

Abstract

Nowadays doing an evaluation for pain assessment is considered a common procedure in many different clinical settings: that can be be for acute, post - surgery or procedural pain it is a must for the medical staff, and also a right of the patient, to provide and get adequate analgesia. Pain assessment can be become more difficult it is placed to be done in a pediatrica setting, even more if the children has a cognitive disability. Based on the type of disability, its gravity and the clinical knowledge of the equipe and the parents/caregivers of the children, we can obtain different outcomes. The aim of the dissertation is to confront which assessment scales are the most useful to use on a children with cognitive impairment. 
Through a literature review, the thesis is going to present the most common used pain evaluation scales and if there are any type of indication on how their application, if there are scales that are best to use and any limits on any of them, as regards the type of pathology we are present with. It has been done a literature review from scientific literature published from 2012 to 2022 from the public scientific database Pubmed, Cochrane, Cinahl and Galileo Discovery. 
From the research they’ve been selected 1330 articles. At the end of the selection phase, 17 articles were judged as pertinent to the research criteria. The keywords used for the research are: “Pain Scale”, “Pain Assessment”, “Children”, “Cognitive Impairment”, it can be seen the different types of word association used on the research in Table number 1. At the end of the literature review, it can be seen how the diverse pain scales, selected previous the literature review, can be dived into the different types based on the nature of evaluation that is going to be done. The scales that are firstly described in chapter one, the introduction and the be the main focus of the literature review. 
The dissertation has mainly looked to articles about the FACES, PPP, FLACC (original version and revised), NCCPC (post- operative version and revised). 

The research results have shown on how different scales can be used to define pain on children with cognitive impairment and which one are the ones, according to the articles, that have specific clinical indication on how to get a proper use of them considering also the children’s pathology, the seriousness of the impairment or the type of procedure that is going to be done. Lastly, a list of different methods on how to administrate the scales, what to do be aware on the application of them and when they are not ideal to choose to have a reliable evaluation. There is going to be a short list of other clinical scales that they’ve been encountered during the literature research: those have been often confronted with the ones that they’ve been selected.
2020
the assessment of pain in children with cognitive impairment - a literature review
Andare a eseguire una valutazione del dolore è una procedura comune in diversi contesti clinici: che sia di acuzie, post - operatorio o procedurale è dovere dell’equipe sanitaria, e diritto del paziente, garantire la giusta analgesia. 
Questo tipo di valutazione diventa più complessa quando viene fatta in contesto pediatrico, ancor di più se il bambino ha una condizione di disabilità cognitiva. 
In base al tipo di disabilità presente, alla sua gravità e alla preparazione del personale sanitario e dei genitori e caregiver del bambino, si può avere un outcome differente. L’obiettivo della tesi è quello di andare a definire quali sono le scale di valutazione del dolore più adatte per il bambino con disabilità cognitiva.
Tramite revisione bibliografica, si andrà a definire quali sono le scale maggiormente utilizzate per questa valutazione e se vi sono delle indicazioni per la loro applicazione, quali strumento è meglio utilizzare e se vi sono dei limiti che ogni scala ha, rispetto anche alla condizione patologica presente. È stata effettuata una revisione bibliografica della letteratura pubblicata negli ultimi dieci anni, dal 2012 al 2022, consultando le banche dati di Pubmed, Cochrane, Cinahl e Galileo Discovery. Dalla ricerca sono stati individuati 1330 articoli. A seguito del processo di selezione, ne sono stati individuati 17 studi come pertinenti ai criteri di ricerca. Le Parole chiave utilizzate per la ricerca sono state “Pain Scale”, “Pain Assessment”, “Children”, “Cognitive Impairment”, si può vedere sotto nella Tabella 1 i diversi modi di associazione di ricerca dei termini. Al termine della ricerca bibliografica, si è notato come delle diverse scale selezionate si possa andare a fare una prima suddivisione in base al tipo di scala, e di conseguenza di valutazione, che si sta andando a fare. Le scale analizzate prima nell’introduzione e poi ricercate come focus principale sono state le scale FACES, PPP, FLACC (versione originale e FLACC – R) e NCCPC (versione PV e R). 
 Si è visto dalla ricerca in letteratura, come le diverse tipologie di scale si possano utilizzare per definire il dolore nel bambino con disabilità cognitiva e quali sono secondo la letteratura, delle indicazioni utili per la scelta di queste scale anche rispetto alla patologia presente, alla gravità della disabilità cognitiva presente o alla procedura che si andrà ad effettuare. Si è messo ad elenco i diversi metodi di applicazione delle scale, a che cosa fare attenzione nella loro applicazione anche rispetto a patologie specifiche e quando non sono ideali da applicare per avere una valutazione finale affidabile. In ultimo, sono state brevemente viste altre scale che dalla ricerca bibliografica sono andate a confronto con le scale di valutazione precedentemente citate.
pain assessment
cognitive impairment
children
pain scale
parents
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/11918