Referring to the theory of self-determination, this paper aims to test the effectiveness of an intervention for the promotion of well-being, focused on exercises of remembering, processing and writing. The intervention was tested on male and female university students with the following objective: the objective of increasing the satisfaction of basic psychological needs of autonomy, competence and relationship. The research also wanted to test the effect of the intervention on cognitive performance and emotion regulation. Cognitive performance and emotion regulation, assuming that the exercises proposed during the training would have favored the increase of positive emotions and a parallel decrease in negative emotions. The results suggest that it is possible to increase expressions of well-being and give indications to continue to explore ways to strengthen the components of well-being also through online modalities.

Facendo riferimento alla teoria dell’autodeterminazione, questo elaborato si propone di testare l’efficacia di un intervento di promozione del benessere, focalizzato su esercizi di ricordo, elaborazione e scrittura. L’intervento è stato testato su studenti e studentesse universitari/e con l’obiettivo di aumentare la soddisfazione dei bisogni psicologici di base di autonomia, competenza e relazione. La ricerca ha voluto testare l’effetto dell’intervento anche sulle prestazioni cognitive e sulla regolazione delle emozioni, ipotizzando che gli esercizi proposti durante il training avrebbero favorito l’aumento delle emozioni positive e una parallela diminuzione delle emozioni negative. I risultati suggeriscono che è possibile incrementare alcune espressioni di benessere e danno indicazioni per continuare ad esplorare modalità atte a rafforzare le componenti di benessere anche attraverso modalità online.

Autodeterminazione e benessere: effetti di un intervento di promozione

CANCELLIER, BEATRICE
2021/2022

Abstract

Referring to the theory of self-determination, this paper aims to test the effectiveness of an intervention for the promotion of well-being, focused on exercises of remembering, processing and writing. The intervention was tested on male and female university students with the following objective: the objective of increasing the satisfaction of basic psychological needs of autonomy, competence and relationship. The research also wanted to test the effect of the intervention on cognitive performance and emotion regulation. Cognitive performance and emotion regulation, assuming that the exercises proposed during the training would have favored the increase of positive emotions and a parallel decrease in negative emotions. The results suggest that it is possible to increase expressions of well-being and give indications to continue to explore ways to strengthen the components of well-being also through online modalities.
2021
Self-determination and well-being: effects of an intervention
Facendo riferimento alla teoria dell’autodeterminazione, questo elaborato si propone di testare l’efficacia di un intervento di promozione del benessere, focalizzato su esercizi di ricordo, elaborazione e scrittura. L’intervento è stato testato su studenti e studentesse universitari/e con l’obiettivo di aumentare la soddisfazione dei bisogni psicologici di base di autonomia, competenza e relazione. La ricerca ha voluto testare l’effetto dell’intervento anche sulle prestazioni cognitive e sulla regolazione delle emozioni, ipotizzando che gli esercizi proposti durante il training avrebbero favorito l’aumento delle emozioni positive e una parallela diminuzione delle emozioni negative. I risultati suggeriscono che è possibile incrementare alcune espressioni di benessere e danno indicazioni per continuare ad esplorare modalità atte a rafforzare le componenti di benessere anche attraverso modalità online.
self-determinazion
well-being
fostering
motivation
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cancellier_Beatrice.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.58 MB
Formato Adobe PDF
1.58 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/29342