Hearing loss is a condition that involves a partial or complete loss of the ability to hear sound. of the ability to hear sound. In pediatric patients, a hearing can negatively affect the overall development of the child; In particular, an inadequate linguistic development can cause repercussions repercussions on social and emotional development. Therefore, the early identification of the hearing loss is essential to implement rehabilitation interventions that limit the consequences that a disability implies on an individual's quality of life. In the hearing impaired person, the hearing perception is compromised, and its improvement or restoration is through the use of hearing aids such as hearing aids and cochlear implants. hearing aids such as hearing aids and cochlear implants. learning opportunities. Specifically in the child, who goes through a period of psycho-social growth, the development of auditory and communicative abilities communication skills are essential to master social skills and emotional competencies. and emotional skills. The latter are basic for social participation and personal development. social participation and the development of the person, and if negatively affected can have lasting consequences in interpersonal relationships and quality of life. quality of life.

L‘ipoacusia è una condizione che comporta una perdita parziale o totale della capacità di percepire un suono. Nel soggetto pediatrico, un deficit uditivo, può influenzare negativamente lo sviluppo generale del bambino; in particolare, un inadeguato sviluppo linguistico, può provocare ripercussioni anche sullo sviluppo sociale ed emotivo. Pertanto, l‘identificazione precoce della perdita uditiva, risulta fondamentale per attuare interventi riabilitativi che limitano le conseguenze che una disabilità comporta sulla qualità di vita di un individuo. Nel soggetto ipoacusico, la percezione uditiva risulta compromessa, e il suo miglioramento o ripristino avviene attraverso l‘utilizzo di ausili uditivi come l‘apparecchio acustico e l‘impianto cocleare; essi aumentando l‘esperienza uditiva favoriscono le occasioni di apprendimento. Specificatamente nel bambino, che attraversa un periodo di crescita psico-sociale, lo sviluppo delle capacità uditive e comunicative, risultano fondamentali per poter padroneggiare abilità sociali e competenze emotive. Quest‘ultime risultano basilari per la partecipazione sociale e lo sviluppo della persona, e se influenzate negativamente possono comportare conseguenze durature nelle relazioni interpersonali e nella qualità di vita.

Discussione degli effetti dell'abilitazione uditiva sullo sviluppo emotivo e comportamentale del bambino ipoacusico.

DODANI, KIARA
2020/2021

Abstract

Hearing loss is a condition that involves a partial or complete loss of the ability to hear sound. of the ability to hear sound. In pediatric patients, a hearing can negatively affect the overall development of the child; In particular, an inadequate linguistic development can cause repercussions repercussions on social and emotional development. Therefore, the early identification of the hearing loss is essential to implement rehabilitation interventions that limit the consequences that a disability implies on an individual's quality of life. In the hearing impaired person, the hearing perception is compromised, and its improvement or restoration is through the use of hearing aids such as hearing aids and cochlear implants. hearing aids such as hearing aids and cochlear implants. learning opportunities. Specifically in the child, who goes through a period of psycho-social growth, the development of auditory and communicative abilities communication skills are essential to master social skills and emotional competencies. and emotional skills. The latter are basic for social participation and personal development. social participation and the development of the person, and if negatively affected can have lasting consequences in interpersonal relationships and quality of life. quality of life.
2020
Discussion of the effects of auditory habilitation on the emotional and behavioral development of the hearing impaired child.
L‘ipoacusia è una condizione che comporta una perdita parziale o totale della capacità di percepire un suono. Nel soggetto pediatrico, un deficit uditivo, può influenzare negativamente lo sviluppo generale del bambino; in particolare, un inadeguato sviluppo linguistico, può provocare ripercussioni anche sullo sviluppo sociale ed emotivo. Pertanto, l‘identificazione precoce della perdita uditiva, risulta fondamentale per attuare interventi riabilitativi che limitano le conseguenze che una disabilità comporta sulla qualità di vita di un individuo. Nel soggetto ipoacusico, la percezione uditiva risulta compromessa, e il suo miglioramento o ripristino avviene attraverso l‘utilizzo di ausili uditivi come l‘apparecchio acustico e l‘impianto cocleare; essi aumentando l‘esperienza uditiva favoriscono le occasioni di apprendimento. Specificatamente nel bambino, che attraversa un periodo di crescita psico-sociale, lo sviluppo delle capacità uditive e comunicative, risultano fondamentali per poter padroneggiare abilità sociali e competenze emotive. Quest‘ultime risultano basilari per la partecipazione sociale e lo sviluppo della persona, e se influenzate negativamente possono comportare conseguenze durature nelle relazioni interpersonali e nella qualità di vita.
Ipoacusia
infantile
sviluppo
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/29397