The topic of this thesis is the relationship between intellectual disability and education about affectivity and sexuality. The aim is twofold: to highlight the importance of affective and sexual education for people with intellectual disabilities and to outline the role of the professional educator in relation to this issue. The topics dealt with in the first chapter are: intellectual disability and sexuality; parents; different meanings; problematic behaviour. The second chapter deals with: sexuality education for people with disabilities; who could be involved in sexuality education; planning and educational interventions; practical proposals for a sexuality education course.

L’argomento di questa tesi di laurea è il rapporto tra disabilità intellettiva ed educazione all’affettività e alla sessualità. L’obiettivo è duplice: quello di evidenziare l’importanza dell’educazione affettiva e sessuale per le persone con disabilità intellettiva e quello di delineare il ruolo dell’educatore professionale in relazione a questa tematica. I temi trattati nel primo capitolo sono: disabilità intellettiva e sessualità; genitori; diversi significati; comportamenti problematici. Nel secondo capitolo si parla di: educazione alla sessualità per la disabilità; chi potrebbe occuparsi di educazione alla sessualità; progettazione e interventi educativi; proposte pratiche per un percorso di educazione sessuale.

Disabilità intellettiva: educare all'affettività e alla sessualità

COFLER, ALICE
2020/2021

Abstract

The topic of this thesis is the relationship between intellectual disability and education about affectivity and sexuality. The aim is twofold: to highlight the importance of affective and sexual education for people with intellectual disabilities and to outline the role of the professional educator in relation to this issue. The topics dealt with in the first chapter are: intellectual disability and sexuality; parents; different meanings; problematic behaviour. The second chapter deals with: sexuality education for people with disabilities; who could be involved in sexuality education; planning and educational interventions; practical proposals for a sexuality education course.
2020
Intellectual disability: educating to affectivity and sexuality
L’argomento di questa tesi di laurea è il rapporto tra disabilità intellettiva ed educazione all’affettività e alla sessualità. L’obiettivo è duplice: quello di evidenziare l’importanza dell’educazione affettiva e sessuale per le persone con disabilità intellettiva e quello di delineare il ruolo dell’educatore professionale in relazione a questa tematica. I temi trattati nel primo capitolo sono: disabilità intellettiva e sessualità; genitori; diversi significati; comportamenti problematici. Nel secondo capitolo si parla di: educazione alla sessualità per la disabilità; chi potrebbe occuparsi di educazione alla sessualità; progettazione e interventi educativi; proposte pratiche per un percorso di educazione sessuale.
Disabilità intell.
Sessualità
Ed. professionale
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cofler_Alice.pdf.pdf

accesso aperto

Dimensione 523.75 kB
Formato Adobe PDF
523.75 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/29744