Throughout the history of art, the four parts of the day, namely Sunrise, Noon, Sunset and Night, appear in the various works of art, from ceramics to frescoes, from sculptures to architecture. Different meanings are attributed to them depending on the period and historical context that produces them, and consequently their representation takes on innumerable forms.

Nel corso della storia dell'arte le quattro parti del giorno, ossia Alba, Mezzogiorno, Tramonto e Notte, compaiono nelle varie opere d'arte, dalle ceramiche agli affreschi, dalle sculture alle architetture. Ad esse sono attribuiti diversi significati a seconda del contesto e periodo storico che le produce, e di conseguenza la loro rappresentazione assume innumerevoli forme.

Le parti del giorno: fortuna, forme e significati della tradizione iconografica tra mondo antico ed età moderna

FRANCO, PERLA
2021/2022

Abstract

Throughout the history of art, the four parts of the day, namely Sunrise, Noon, Sunset and Night, appear in the various works of art, from ceramics to frescoes, from sculptures to architecture. Different meanings are attributed to them depending on the period and historical context that produces them, and consequently their representation takes on innumerable forms.
2021
The parts of the day: luck, forms and meanings of the iconographic tradition between the ancient world and the modern age
Nel corso della storia dell'arte le quattro parti del giorno, ossia Alba, Mezzogiorno, Tramonto e Notte, compaiono nelle varie opere d'arte, dalle ceramiche agli affreschi, dalle sculture alle architetture. Ad esse sono attribuiti diversi significati a seconda del contesto e periodo storico che le produce, e di conseguenza la loro rappresentazione assume innumerevoli forme.
Iconografia
Le parti del giorno
Età classica
Età medievale
Età moderna
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Franco_Perla.pdf

accesso aperto

Dimensione 4.49 MB
Formato Adobe PDF
4.49 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/29855