Transformational Leadership Theory is a leadership style that stimulates the interest and involvement of the members of an enterprise and supports them on the path to achieving their goals, for the benefit of the organization. This theory supports the idea that a leader, in order to be effective, must inspire his or her followers by appealing to their emotions. From its origins to now, insights into Transformational Leadership have been numerous, and many have focused on studying the emotional and behavioral consequences of followers related to the emotions exhibited by transformational leaders. However, there is a bias in the literature whereby the role of positive emotions has been studied more than that of negative emotions. In fact, research investigating the importance and consequences derived from the expression of negative emotions in the literature is rather limited. Therefore, the following literature search aims to investigate the value of positive and negative emotions expressed by leaders in each of the four components of Transformational Leadership: Inspirational Motivation, Idealized Influence, Individualized Consideration and Intellectual Stimulation. What emerged reflects the initial hypotheses: even negative emotions, expressed on appropriate occasions, can bring favorable consequences for the company. For example, in difficult situations, or unpleasant contexts, negative emotions are valued as more genuine, and followers therefore tend to favor them. In fact, a sense of consistency is perceived between the leader's emotions and the difficulties of the context. Another similar case is that of anger, which motivates and inspires organizational members, and leads to a positive view of the future, and to optimistic judgments about what is to come. The following paper cites multiple sources that have investigated the consequences of exhibiting negative emotions in recent years, but there is still a long way to go to fully understand their role. Transformational Leadership is now a widely studied and researched leadership style, so the hope is that further research will follow the same goal.

La Teoria della Leadership Transformazionale è uno stile di leadership che stimola l’interesse e il coinvolgimento dei membri di un’impresa e li supporta nel percorso per il raggiungimento dei loro obiettivi, a favore dell’organizzazione. Questa teoria supporta l’idea per la quale un leader, per essere efficace, deve ispirare i suoi seguaci facendo appello alle loro emozioni. Dalle sue origini ad ora, gli approfondimenti sulla Leadership Transformazionale sono stati numerosi, e molti si sono soffermati sullo studio delle conseguenze emozionali e comportamentali dei seguaci correlate alle emozioni esibite dai leader trasformazionali. Tuttavia, vi è un bias nella letteratura, per il quale il ruolo delle emozioni positive è stato maggiormente studiato rispetto a quello delle negative. Difatti, le ricerche che indagano l’importanza e le conseguenze derivate dall’espressione di emozioni negative in letteratura sono piuttosto limitate. La seguente ricerca bibliografica si pone quindi l’obiettivo di indagare la valenza di emozioni positive e negative espresse dai leader in ognuna delle quattro componenti della Leadership Transformazionale: la Motivazione Ispiratrice, l’Influenza Idealizzata, la Considerazione Individualizzata e la Stimolazione Intellettuale. Ciò che è emerso rispecchia le ipotesi iniziali: anche le emozioni negative, espresse in occasioni appropriate, possono portare conseguenze favorevoli per l’azienda. Per esempio, in situazioni difficili, o contesti spiacevoli, le emozioni negative sono valutate come più genuine, e i seguaci tendono quindi a favorirle. Viene infatti percepito un senso di coerenza tra le emozioni del leader e le difficoltà del contesto. Un altro caso simile è quello della rabbia, che motiva e ispira i membri dell’organizzazione, e porta una visione positiva del futuro, e a giudizi ottimisti su ciò che verrà. Il seguente scritto cita plurime fonti che negli ultimi anni hanno indagato le conseguenze dovute all’esibizione di emozioni negative, tuttavia la strada per la comprensione completa del loro ruolo é ancora lunga. La Leadership Transformazionale è ormai uno stile di leadership ampiamente studiato e approfondito: la speranza è quindi che ulteriori ricerche seguiranno il medesimo obiettivo.

Leadership trasformazionale, emozioni positive e negative, e correlati organizzativi

BALTIERI, SARA
2021/2022

Abstract

Transformational Leadership Theory is a leadership style that stimulates the interest and involvement of the members of an enterprise and supports them on the path to achieving their goals, for the benefit of the organization. This theory supports the idea that a leader, in order to be effective, must inspire his or her followers by appealing to their emotions. From its origins to now, insights into Transformational Leadership have been numerous, and many have focused on studying the emotional and behavioral consequences of followers related to the emotions exhibited by transformational leaders. However, there is a bias in the literature whereby the role of positive emotions has been studied more than that of negative emotions. In fact, research investigating the importance and consequences derived from the expression of negative emotions in the literature is rather limited. Therefore, the following literature search aims to investigate the value of positive and negative emotions expressed by leaders in each of the four components of Transformational Leadership: Inspirational Motivation, Idealized Influence, Individualized Consideration and Intellectual Stimulation. What emerged reflects the initial hypotheses: even negative emotions, expressed on appropriate occasions, can bring favorable consequences for the company. For example, in difficult situations, or unpleasant contexts, negative emotions are valued as more genuine, and followers therefore tend to favor them. In fact, a sense of consistency is perceived between the leader's emotions and the difficulties of the context. Another similar case is that of anger, which motivates and inspires organizational members, and leads to a positive view of the future, and to optimistic judgments about what is to come. The following paper cites multiple sources that have investigated the consequences of exhibiting negative emotions in recent years, but there is still a long way to go to fully understand their role. Transformational Leadership is now a widely studied and researched leadership style, so the hope is that further research will follow the same goal.
2021
Transformational leadership, positive and negative emotions, and organizational correlates
La Teoria della Leadership Transformazionale è uno stile di leadership che stimola l’interesse e il coinvolgimento dei membri di un’impresa e li supporta nel percorso per il raggiungimento dei loro obiettivi, a favore dell’organizzazione. Questa teoria supporta l’idea per la quale un leader, per essere efficace, deve ispirare i suoi seguaci facendo appello alle loro emozioni. Dalle sue origini ad ora, gli approfondimenti sulla Leadership Transformazionale sono stati numerosi, e molti si sono soffermati sullo studio delle conseguenze emozionali e comportamentali dei seguaci correlate alle emozioni esibite dai leader trasformazionali. Tuttavia, vi è un bias nella letteratura, per il quale il ruolo delle emozioni positive è stato maggiormente studiato rispetto a quello delle negative. Difatti, le ricerche che indagano l’importanza e le conseguenze derivate dall’espressione di emozioni negative in letteratura sono piuttosto limitate. La seguente ricerca bibliografica si pone quindi l’obiettivo di indagare la valenza di emozioni positive e negative espresse dai leader in ognuna delle quattro componenti della Leadership Transformazionale: la Motivazione Ispiratrice, l’Influenza Idealizzata, la Considerazione Individualizzata e la Stimolazione Intellettuale. Ciò che è emerso rispecchia le ipotesi iniziali: anche le emozioni negative, espresse in occasioni appropriate, possono portare conseguenze favorevoli per l’azienda. Per esempio, in situazioni difficili, o contesti spiacevoli, le emozioni negative sono valutate come più genuine, e i seguaci tendono quindi a favorirle. Viene infatti percepito un senso di coerenza tra le emozioni del leader e le difficoltà del contesto. Un altro caso simile è quello della rabbia, che motiva e ispira i membri dell’organizzazione, e porta una visione positiva del futuro, e a giudizi ottimisti su ciò che verrà. Il seguente scritto cita plurime fonti che negli ultimi anni hanno indagato le conseguenze dovute all’esibizione di emozioni negative, tuttavia la strada per la comprensione completa del loro ruolo é ancora lunga. La Leadership Transformazionale è ormai uno stile di leadership ampiamente studiato e approfondito: la speranza è quindi che ulteriori ricerche seguiranno il medesimo obiettivo.
Leader
Emozioni positive
Emozioni negative
Leadership
Trasformazionale
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Baltieri_Sara .pdf

accesso aperto

Dimensione 254.79 kB
Formato Adobe PDF
254.79 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/30266