The thesis aims to illustrate the importance of sexual education in Italy, but in particular, it wants to highlight the work that Pure Eros is doing through its social channels and the blog on the site; the perspective of this research is of a sociological nature, and has the aim of investigating in particular the themes of female sexual health, online communication and disinformation in social media. In the first theoretical chapter, the foundations of the study are laid, with the aid of research related to the central topics of the thesis, offering the reader definitions, sociological concepts and reflections relating to sexuality, digital media and the phenomenon of disinformation. The methodological chapter is dedicated to the structure of my path, to the reasons that led me to take this path and to the method of data collection. In fact, the focus of the research work is due to the qualitative interview in which Virginia Cerrone, CEO of Pure Eros, took part. Finally, in the third chapter the answers of the interview are interpreted, but above all there is the technical analysis of the Pure Eros social contents: interactions, likes, engagements, comments, type of content ... in this way the general framework of the thesis work will be completed. To conclude, it is necessary to sum up the results contained in a single reflection whose purpose is to make it clear how important it is to offer educational content to the public on social media, however it is necessary to make use of authoritative sources. Only in this way can the world of social networks become a valid source of information for young people and adults.

La tesi ha l’obiettivo di illustrare l’importanza dell’educazione sessuale in Italia, ma in particolare, vuole dare risalto al lavoro che Pure Eros sta facendo attraverso i suoi canali social e il blog nel sito; la prospettiva di questa ricerca è di carattere sociologico, e ha lo scopo di approfondire in particolare i temi della salute sessuale femminile, della comunicazione online e della disinformazione nei social media. Nel primo capitolo teorico vengono poste le basi dello studio, con l’ausilio di ricerche affini agli argomenti centrali della tesi offrendo al lettore definizioni, concetti sociologici e riflessioni inerenti alla sessualità, ai media digitali e al fenomeno della disinformazione. Il capitolo metodologico è dedicato alla struttura del mio percorso, alle motivazioni che mi hanno spinta ad intraprendere questa strada e alla modalità di raccolta dei dati. Infatti, il fulcro del lavoro di ricerca è dovuto all’intervista qualitativa a cui Virginia Cerrone, CEO di Pure Eros, ha preso parte. Infine, nel terzo capitolo vengono interpretate le risposte dell’intervista, ma soprattutto vi è l’analisi tecnica dei contenuti social di Pure Eros: interazioni, like, engagements, commenti, tipo di contenuto… in questo modo il quadro generale del lavoro di tesi sarà completato. Per concludere, è doveroso riassumere i risultati contenuti in un’unica riflessione il cui scopo è quello di far capire quanto sia importante proporre contenuti educativi al pubblico dei social, tuttavia è necessario avvalersi di fonti autorevoli. Solamente in questo modo il mondo dei social potrà diventare una fonte di informazione valida per giovani e adulti.

La salute sessuale femminile e la disinformazione sui social media: il caso Pure Eros

DEL GAUDIO, AURORA
2021/2022

Abstract

The thesis aims to illustrate the importance of sexual education in Italy, but in particular, it wants to highlight the work that Pure Eros is doing through its social channels and the blog on the site; the perspective of this research is of a sociological nature, and has the aim of investigating in particular the themes of female sexual health, online communication and disinformation in social media. In the first theoretical chapter, the foundations of the study are laid, with the aid of research related to the central topics of the thesis, offering the reader definitions, sociological concepts and reflections relating to sexuality, digital media and the phenomenon of disinformation. The methodological chapter is dedicated to the structure of my path, to the reasons that led me to take this path and to the method of data collection. In fact, the focus of the research work is due to the qualitative interview in which Virginia Cerrone, CEO of Pure Eros, took part. Finally, in the third chapter the answers of the interview are interpreted, but above all there is the technical analysis of the Pure Eros social contents: interactions, likes, engagements, comments, type of content ... in this way the general framework of the thesis work will be completed. To conclude, it is necessary to sum up the results contained in a single reflection whose purpose is to make it clear how important it is to offer educational content to the public on social media, however it is necessary to make use of authoritative sources. Only in this way can the world of social networks become a valid source of information for young people and adults.
2021
Female sexual health and disinformation on social media: the Pure Eros case
La tesi ha l’obiettivo di illustrare l’importanza dell’educazione sessuale in Italia, ma in particolare, vuole dare risalto al lavoro che Pure Eros sta facendo attraverso i suoi canali social e il blog nel sito; la prospettiva di questa ricerca è di carattere sociologico, e ha lo scopo di approfondire in particolare i temi della salute sessuale femminile, della comunicazione online e della disinformazione nei social media. Nel primo capitolo teorico vengono poste le basi dello studio, con l’ausilio di ricerche affini agli argomenti centrali della tesi offrendo al lettore definizioni, concetti sociologici e riflessioni inerenti alla sessualità, ai media digitali e al fenomeno della disinformazione. Il capitolo metodologico è dedicato alla struttura del mio percorso, alle motivazioni che mi hanno spinta ad intraprendere questa strada e alla modalità di raccolta dei dati. Infatti, il fulcro del lavoro di ricerca è dovuto all’intervista qualitativa a cui Virginia Cerrone, CEO di Pure Eros, ha preso parte. Infine, nel terzo capitolo vengono interpretate le risposte dell’intervista, ma soprattutto vi è l’analisi tecnica dei contenuti social di Pure Eros: interazioni, like, engagements, commenti, tipo di contenuto… in questo modo il quadro generale del lavoro di tesi sarà completato. Per concludere, è doveroso riassumere i risultati contenuti in un’unica riflessione il cui scopo è quello di far capire quanto sia importante proporre contenuti educativi al pubblico dei social, tuttavia è necessario avvalersi di fonti autorevoli. Solamente in questo modo il mondo dei social potrà diventare una fonte di informazione valida per giovani e adulti.
educazione sessuale
disinformazione
social media
salute sessuale
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