In this paper I analyzed the awareness campaigns against gender-based violence, specifically I dealt with how violence is represented in the messages transmitted. The purpose of my thesis is to investigate in depth the mechanisms of formation of campaigns: the process of formation of the values ​​that are handed down and the dialectic that is used, to understand how they influence opinions on gender violence. My study is based on an in-depth interview with the anti-violence centers of the d.i.re. association in Veneto, with the aim of bringing out the way in which they communicate in their campaigns. It is important to talk about gender-based violence since it is not an exception, but a widespread structural problem. The data are alarming, but there is still a tendency to attribute them to exceptions, individual cases, instead gender-based violence is systemic and rooted in the cultural environment in which we live. The target audience of my research is divided into two categories: the recipients of the campaigns, to make sure they fully understand the ways in which they are influenced; and anti-violence centers, to ensure that they externalize the mechanisms of formation of values ​​and representations of violence, to question and evaluate them.

In questo elaborato ho analizzato le campagne di sensibilizzazione contro la violenza di genere, nello specifico mi sono occupata di come viene rappresentata la violenza nei messaggi trasmessi. Lo scopo della mia tesi è indagare in profondità i meccanismi di formazione delle campagne: il processo di formazione dei valori che si tramandano e la dialettica che viene impiegata, per comprendere come essi influenzano le opinioni sulla violenza di genere. Il mio studio si basa sull'intervista in profondità dei centri antiviolenza dell’associazione d.i.re. del Veneto, con l’obiettivo di far emergere il modo in cui essi comunicano nelle loro campagne. E’ importante parlare di violenza di genere poiché non costituisce un’eccezione, ma un problema strutturale diffuso. I dati sono allarmanti, ma c’è ancora la tendenza ad attribuirli ad eccezioni, singoli casi, invece la violenza di genere è sistemica e radicata nell’ambiente culturale in cui viviamo. Il pubblico di destinazione della mia ricerca è diviso in due categorie: i destinatari delle campagne, per fare in modo che capiscano a pieno i modi in cui vengono influenzati; e i centri antiviolenza, per fare in modo che essi esternino i meccanismi di formazione dei valori e delle rappresentazioni della violenza, per metterli in discussione e valutarli.

LA RAPPRESENTAZIONE DELLA VIOLENZA DI GENERE NELLE CAMPAGNE ANTIVIOLENZA - Analisi qualitativa sui centri antiviolenza del Veneto

FANTON, BEATRICE
2021/2022

Abstract

In this paper I analyzed the awareness campaigns against gender-based violence, specifically I dealt with how violence is represented in the messages transmitted. The purpose of my thesis is to investigate in depth the mechanisms of formation of campaigns: the process of formation of the values ​​that are handed down and the dialectic that is used, to understand how they influence opinions on gender violence. My study is based on an in-depth interview with the anti-violence centers of the d.i.re. association in Veneto, with the aim of bringing out the way in which they communicate in their campaigns. It is important to talk about gender-based violence since it is not an exception, but a widespread structural problem. The data are alarming, but there is still a tendency to attribute them to exceptions, individual cases, instead gender-based violence is systemic and rooted in the cultural environment in which we live. The target audience of my research is divided into two categories: the recipients of the campaigns, to make sure they fully understand the ways in which they are influenced; and anti-violence centers, to ensure that they externalize the mechanisms of formation of values ​​and representations of violence, to question and evaluate them.
2021
THE REPRESENTATION OF GENDER-BASED VIOLENCE IN ANTI-VIOLENCE CAMPAIGNS - Qualitative analysis on anti-violence centers in Veneto
In questo elaborato ho analizzato le campagne di sensibilizzazione contro la violenza di genere, nello specifico mi sono occupata di come viene rappresentata la violenza nei messaggi trasmessi. Lo scopo della mia tesi è indagare in profondità i meccanismi di formazione delle campagne: il processo di formazione dei valori che si tramandano e la dialettica che viene impiegata, per comprendere come essi influenzano le opinioni sulla violenza di genere. Il mio studio si basa sull'intervista in profondità dei centri antiviolenza dell’associazione d.i.re. del Veneto, con l’obiettivo di far emergere il modo in cui essi comunicano nelle loro campagne. E’ importante parlare di violenza di genere poiché non costituisce un’eccezione, ma un problema strutturale diffuso. I dati sono allarmanti, ma c’è ancora la tendenza ad attribuirli ad eccezioni, singoli casi, invece la violenza di genere è sistemica e radicata nell’ambiente culturale in cui viviamo. Il pubblico di destinazione della mia ricerca è diviso in due categorie: i destinatari delle campagne, per fare in modo che capiscano a pieno i modi in cui vengono influenzati; e i centri antiviolenza, per fare in modo che essi esternino i meccanismi di formazione dei valori e delle rappresentazioni della violenza, per metterli in discussione e valutarli.
VIOLENCE
GENDER
CAMPAIGNS
ANTI-VIOLENCE
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/31047