The search for the truth is almost impossible in a society dominated by fake news and manipulative images. In the world of food and diets, there is a lot of false or opaque and misunderstood information circulating that can compromise the health of many young women who want to achieve the ideal of beauty depicted in many advertisements and photographs on social networks. However, an image can easily be manipulated, thus falsifying reality. In fact, on social networks, apparently authentic images are published, but in fact they undergo an editing process so that the represented body is desirable and conforms to the standards of beauty required by society, perfect bodies bordering on the unreal. These photographs populate social networks and are characterised by the spectacularisation of the female body, because in order to exist in this society, as Guy Debord (1967) would say, it is necessary to show oneself, to exhibit one's body and one's life.

La ricerca della verità risulta un’impresa quasi impossibile in questa società dominata dalle fake news e dalla manipolabilità delle immagini. Nel mondo dell’alimentazione e delle diete circolano infatti numerose informazioni false o poco trasparenti e fraintendibili che possono compromettere la salute di molte giovani donne, desiderose di raggiungere l’ideale di bellezza raffigurato in molte pubblicità e fotografie presenti nei social network. Tuttavia, un’immagine può essere facilmente manipolata, falsificando quindi la realtà. Infatti, nei social network vengono pubblicate immagini apparentemente autentiche ma di fatto sottoposte ad un processo di editing affinché il corpo rappresentato risulti desiderabile e conforme agli standard di bellezza richiesti dalla società, corpi perfetti al limite dell’irreale. Queste fotografie popolano i social network e sono caratterizzate dalla spettacolarizzazione del corpo femminile, perché per esistere in questa società, come direbbe Guy Debord (1967), è necessario mostrarsi, esibire il proprio corpo e la propria vita.

La scomparsa del vero: le fake news sull'alimentazione e la spettacolarizzazione del corpo femminile.

FAMA, CATERINA
2021/2022

Abstract

The search for the truth is almost impossible in a society dominated by fake news and manipulative images. In the world of food and diets, there is a lot of false or opaque and misunderstood information circulating that can compromise the health of many young women who want to achieve the ideal of beauty depicted in many advertisements and photographs on social networks. However, an image can easily be manipulated, thus falsifying reality. In fact, on social networks, apparently authentic images are published, but in fact they undergo an editing process so that the represented body is desirable and conforms to the standards of beauty required by society, perfect bodies bordering on the unreal. These photographs populate social networks and are characterised by the spectacularisation of the female body, because in order to exist in this society, as Guy Debord (1967) would say, it is necessary to show oneself, to exhibit one's body and one's life.
2021
The disappearance of the real: fake news about nutrition and the spectacularization of the female body.
La ricerca della verità risulta un’impresa quasi impossibile in questa società dominata dalle fake news e dalla manipolabilità delle immagini. Nel mondo dell’alimentazione e delle diete circolano infatti numerose informazioni false o poco trasparenti e fraintendibili che possono compromettere la salute di molte giovani donne, desiderose di raggiungere l’ideale di bellezza raffigurato in molte pubblicità e fotografie presenti nei social network. Tuttavia, un’immagine può essere facilmente manipolata, falsificando quindi la realtà. Infatti, nei social network vengono pubblicate immagini apparentemente autentiche ma di fatto sottoposte ad un processo di editing affinché il corpo rappresentato risulti desiderabile e conforme agli standard di bellezza richiesti dalla società, corpi perfetti al limite dell’irreale. Queste fotografie popolano i social network e sono caratterizzate dalla spettacolarizzazione del corpo femminile, perché per esistere in questa società, come direbbe Guy Debord (1967), è necessario mostrarsi, esibire il proprio corpo e la propria vita.
Fake news
Alimentazione
Social media
Salute
Comunicazione
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/31220