The aim of the work is to examine hate speech, a quite discussed and popular topic, by combining the most known and theoretical notions with the collection of new data. Chapter 1 focuses on the phenomenon, on the parties involved, on the consequences and on the importance of the medium. Chapter 2 provides an overview of both legislative initiatives on discrimination and projects to monitor the phenomenon. Subsequently, Chapter 3 explores the various strategies for reacting to hate speech, including the process of re-appropriation of slurs, and an interpretative proposal on the reclamation of some offensive terms in Italian is elaborated. Chapter 4 shows some educational projects aimed at raising awareness in young people and the results of the survey carried out in the school by means of an online questionnaire. Finally, Chapter 5 consists of a brief excursus dedicated to the delicate and debated issue of "political correctness".

L’elaborato ha l’obiettivo di approfondire l’hate speech, tema ormai piuttosto discusso, combinando le nozioni più note e teoriche alla raccolta di nuovi dati. Innanzitutto, viene inquadrato il fenomeno, vengono individuate le parti coinvolte, le conseguenze e i mezzi (Capitolo 1) e viene offerta una panoramica sia delle iniziative legislative in tema di discriminazioni, sia dei progetti di monitoraggio del fenomeno (Capitolo 2). Successivamente, vengono approfondite le varie strategie di reazione ai discorsi d’odio, tra cui il processo di riappropriazione degli epiteti denigratori, e viene elaborata una proposta interpretativa in merito alla rivendicazione di alcuni termini offensivi in lingua italiana (Capitolo 3). Vengono poi illustrati alcuni progetti educativi che hanno l’obiettivo di aumentare la consapevolezza nei più giovani e si riportano i risultati dell’indagine svolta nella scuola tramite questionario online (Capitolo 4). Infine, un breve excursus viene dedicato al delicato e ormai dibattuto tema del “politicamente corretto”(Capitolo 5).

Hate Speech: a che punto siamo? Analisi del fenomeno, proposte interpretative e uno studio di caso

TORELLI, MARTINA
2021/2022

Abstract

The aim of the work is to examine hate speech, a quite discussed and popular topic, by combining the most known and theoretical notions with the collection of new data. Chapter 1 focuses on the phenomenon, on the parties involved, on the consequences and on the importance of the medium. Chapter 2 provides an overview of both legislative initiatives on discrimination and projects to monitor the phenomenon. Subsequently, Chapter 3 explores the various strategies for reacting to hate speech, including the process of re-appropriation of slurs, and an interpretative proposal on the reclamation of some offensive terms in Italian is elaborated. Chapter 4 shows some educational projects aimed at raising awareness in young people and the results of the survey carried out in the school by means of an online questionnaire. Finally, Chapter 5 consists of a brief excursus dedicated to the delicate and debated issue of "political correctness".
2021
Hate Speech: Where are we? Analysis of the Phenomenon, Interpretation Keys and a Case Study
L’elaborato ha l’obiettivo di approfondire l’hate speech, tema ormai piuttosto discusso, combinando le nozioni più note e teoriche alla raccolta di nuovi dati. Innanzitutto, viene inquadrato il fenomeno, vengono individuate le parti coinvolte, le conseguenze e i mezzi (Capitolo 1) e viene offerta una panoramica sia delle iniziative legislative in tema di discriminazioni, sia dei progetti di monitoraggio del fenomeno (Capitolo 2). Successivamente, vengono approfondite le varie strategie di reazione ai discorsi d’odio, tra cui il processo di riappropriazione degli epiteti denigratori, e viene elaborata una proposta interpretativa in merito alla rivendicazione di alcuni termini offensivi in lingua italiana (Capitolo 3). Vengono poi illustrati alcuni progetti educativi che hanno l’obiettivo di aumentare la consapevolezza nei più giovani e si riportano i risultati dell’indagine svolta nella scuola tramite questionario online (Capitolo 4). Infine, un breve excursus viene dedicato al delicato e ormai dibattuto tema del “politicamente corretto”(Capitolo 5).
Sociolinguistica
Hate Speech
Slur
Riappropriazione
Educazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Torelli_Martina.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.48 MB
Formato Adobe PDF
1.48 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/31247