The thesis deals with the film-induced tourism generated by sitcoms, a genre of comedy, focusing on the city of New York. Indeed, the latter has been and still is the setting for many american situation comedies, adding character and becoming the carrier. Spectators, seeing the city through the screen, fall in love with its landscape, its culture and its hectic life, so much that they decide to visit it, curious to see those places that have been now become familiar to them. Have been analyzed the initiatives that New York has put in place to welcome fans and to attract new ones: for example, the rebuilding of locations as they appear in sitcoms, such as the iconic bar of friends, and the opportunity to stay in the house of the most beloved characters. Finally, special attention was given to movie tours, starting from the Manhattan TV tour that gives the opportunity to see the exterior of the most famous apartments making live the film induced tourist an authentic experience.

La tesi tratta del film-induced tourism generato dalle sitcom, un genere di commedia, focalizzandosi in particolare sulla città di New York. Quest'ultima infatti è stata ed è tutt'oggi luogo di ambientazione per moltissime situation comedy americane, aggiungendo carattere e diventando elemento portante. Gli spettatori, vedendo la città attraverso lo schermo, si innamorano del suo paesaggio, della sua cultura e della sua vita frenetica, tanto che decido di andare a visitarla, curiosi di vedere quei luoghi che ormai sono diventati a loro familiari. Sono state analizzate le iniziative che New York ha messo in atto per accogliere i fan e per attrarne sempre di nuovi: ad esempio, la ricostruzione delle location uguali a come appaiono nelle sitcom, come l'iconico bar di friends, e l'opportunità di alloggiare nelle case dei personaggi più amati. Infine, è stata data una particolare attenzione ai movie tour partendo dal Manhattan TV tour che dà la possibilità di vedere gli esterni degli appartamenti più famosi facendo vivere al film induced tourist un'esperienza autentica.

Le sitcom come fattore di attrazione di flussi turistici: il caso di New York e le sue iniziative

MENEGUZZO, SILVIA
2021/2022

Abstract

The thesis deals with the film-induced tourism generated by sitcoms, a genre of comedy, focusing on the city of New York. Indeed, the latter has been and still is the setting for many american situation comedies, adding character and becoming the carrier. Spectators, seeing the city through the screen, fall in love with its landscape, its culture and its hectic life, so much that they decide to visit it, curious to see those places that have been now become familiar to them. Have been analyzed the initiatives that New York has put in place to welcome fans and to attract new ones: for example, the rebuilding of locations as they appear in sitcoms, such as the iconic bar of friends, and the opportunity to stay in the house of the most beloved characters. Finally, special attention was given to movie tours, starting from the Manhattan TV tour that gives the opportunity to see the exterior of the most famous apartments making live the film induced tourist an authentic experience.
2021
Sitcoms as a factor of attraction of tourist flows: the case of New York and its initiatives
La tesi tratta del film-induced tourism generato dalle sitcom, un genere di commedia, focalizzandosi in particolare sulla città di New York. Quest'ultima infatti è stata ed è tutt'oggi luogo di ambientazione per moltissime situation comedy americane, aggiungendo carattere e diventando elemento portante. Gli spettatori, vedendo la città attraverso lo schermo, si innamorano del suo paesaggio, della sua cultura e della sua vita frenetica, tanto che decido di andare a visitarla, curiosi di vedere quei luoghi che ormai sono diventati a loro familiari. Sono state analizzate le iniziative che New York ha messo in atto per accogliere i fan e per attrarne sempre di nuovi: ad esempio, la ricostruzione delle location uguali a come appaiono nelle sitcom, come l'iconico bar di friends, e l'opportunità di alloggiare nelle case dei personaggi più amati. Infine, è stata data una particolare attenzione ai movie tour partendo dal Manhattan TV tour che dà la possibilità di vedere gli esterni degli appartamenti più famosi facendo vivere al film induced tourist un'esperienza autentica.
Sitcom
New York
Film-induced tourism
Cineturismo
Movie tours
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/31284