The thesis intends to provide an exhaustive overview of the graphic production of Roland Topor (1938-1997), a French illustrator of Polish origin known by a close search of enthusiasts for his original illustrations, but only recently re-evaluated by contemporary French critic who in recent years he has dedicated articles and books to him in his name. In particular, in the first part of the study, the socio-cultural and artistic context in which he lived is addressed, with particular attention to the black humor used by surrealist and non-surrealist artists, in an act of disobedience to the cardinal principles that govern the relationship between the individual and the reality that surrounds him. An analysis of the artist's drawings follows in collaboration with both the important satirical magazines Bizzarre and Hara-Kiri and with the publishing houses Editore-Service and Olivetti, carried out in the period of foundation of the Mouvement Panique, a collective of artists born with Fernando Arrabal and Alejandro Jodorowsky which lasts until 1973. Finally, we analyze his involvement in the making of short and feature films Les Temps Morts (1964), Les Escargots (1966) and La Plànete Sauvage (1973) by the director René Laloux.

L'elaborato in questione intende compiere un'esaustiva panoramica sulla produzione grafica di Roland Topor (1938-1997), un illustratore francese di origine polacca conosciuto da una stretta ricerca di appassionati per via delle sue originali illustrazioni, ma rivalutato solo recentemente dalla critica contemporanea francese che gli ha dedicato negli ultimi anni articoli e libri a suo nome. In particolare nella prima parte dello studio, viene affrontato il contesto socio-culturale ed artistico in cui lui ha vissuto, con particolare attenzione all'umorismo nero utilizzato dagli artisti surrealisti e non, in un atto di disubbidienza contro i principi cardini che regolano il rapporto tra l’individuo e la realtà che lo circonda. Segue un'analisi dei disegni dell'artista in collaborazione sia con le importanti riviste satiriche Bizzarre ed Hara-Kiri sia con le case-editrici Edito-Service ed Olivetti, realizzati nel periodo di fondazione del Mouvement Panique, un collettivo di artisti nato con Fernando Arrabal ed Alejandro Jodorowsky che dura fino al 1973. Infine si analizza il suo coinvolgimento nella realizzazione di cortometraggi e lungometraggi Les Temps Morts (1964), Les Escargots (1966) e La Plànete Sauvage (1973) del regista René Laloux.

L'avventura artistica di Roland Topor: dalla rivista Bizarre al film d'animazione La planète sauvage (1958-1973)

RAGAZZO, KRISTIAN
2021/2022

Abstract

The thesis intends to provide an exhaustive overview of the graphic production of Roland Topor (1938-1997), a French illustrator of Polish origin known by a close search of enthusiasts for his original illustrations, but only recently re-evaluated by contemporary French critic who in recent years he has dedicated articles and books to him in his name. In particular, in the first part of the study, the socio-cultural and artistic context in which he lived is addressed, with particular attention to the black humor used by surrealist and non-surrealist artists, in an act of disobedience to the cardinal principles that govern the relationship between the individual and the reality that surrounds him. An analysis of the artist's drawings follows in collaboration with both the important satirical magazines Bizzarre and Hara-Kiri and with the publishing houses Editore-Service and Olivetti, carried out in the period of foundation of the Mouvement Panique, a collective of artists born with Fernando Arrabal and Alejandro Jodorowsky which lasts until 1973. Finally, we analyze his involvement in the making of short and feature films Les Temps Morts (1964), Les Escargots (1966) and La Plànete Sauvage (1973) by the director René Laloux.
2021
Roland Topor's artistic adventure: from Bizarre magazine to the animated film La planète sauvage (1958-1973)
L'elaborato in questione intende compiere un'esaustiva panoramica sulla produzione grafica di Roland Topor (1938-1997), un illustratore francese di origine polacca conosciuto da una stretta ricerca di appassionati per via delle sue originali illustrazioni, ma rivalutato solo recentemente dalla critica contemporanea francese che gli ha dedicato negli ultimi anni articoli e libri a suo nome. In particolare nella prima parte dello studio, viene affrontato il contesto socio-culturale ed artistico in cui lui ha vissuto, con particolare attenzione all'umorismo nero utilizzato dagli artisti surrealisti e non, in un atto di disubbidienza contro i principi cardini che regolano il rapporto tra l’individuo e la realtà che lo circonda. Segue un'analisi dei disegni dell'artista in collaborazione sia con le importanti riviste satiriche Bizzarre ed Hara-Kiri sia con le case-editrici Edito-Service ed Olivetti, realizzati nel periodo di fondazione del Mouvement Panique, un collettivo di artisti nato con Fernando Arrabal ed Alejandro Jodorowsky che dura fino al 1973. Infine si analizza il suo coinvolgimento nella realizzazione di cortometraggi e lungometraggi Les Temps Morts (1964), Les Escargots (1966) e La Plànete Sauvage (1973) del regista René Laloux.
humour noir
illustratore
Francia
Hara-Kiri
Il Pianeta Selvaggio
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Ragazzo_Kristian.pdf

accesso aperto

Dimensione 13.36 MB
Formato Adobe PDF
13.36 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/31481