This thesis aims to explore the theme of Philosophy for Children as a curriculum designed to develop critical and democratic thinking. After an in-depth theoretical and bibliographical study, some central constructs of the curriculum are discussed (community, dialogue, facilitator) and an analysis of the curriculum in the Chinese school system is proposed. It’s also presented a reflective and observational part, an experience led in a primary school in Padua. Lastly, the thesis provides perspectives of constructive comparison and improvement that the Chinese school system could bring thanks to the introduction of P4C are presented.

Il presente lavoro di tesi vuole sviluppare un approfondimento sul tema della Philosophy for Children come curricolo pensato per lo sviluppo di un pensiero critico e democratico. Dopo un approfondimento teorico e bibliografico, si ragiona su alcuni costrutti centrali del curricolo (comunità, dialogo, facilitatore) e si propone un'analisi dello stesso nell'ambito del sistema scolastico cinese. Viene proposta anche una parte riflessiva-osservativa a partire da un'esperienza svolta all'interno di una scuola primaria di Padova. Infine si presentano delle prospettive di confronto costruttivo e di miglioramento che il sistema scolastico cinese potrebbe apportare attraverso l'introduzione della P4C.

Philosophy for Children: una proposta educativa per imparare a pensare meglio. Suggerimenti per lo sviluppo della P4C in Cina.

ZHU, RUILIN
2021/2022

Abstract

This thesis aims to explore the theme of Philosophy for Children as a curriculum designed to develop critical and democratic thinking. After an in-depth theoretical and bibliographical study, some central constructs of the curriculum are discussed (community, dialogue, facilitator) and an analysis of the curriculum in the Chinese school system is proposed. It’s also presented a reflective and observational part, an experience led in a primary school in Padua. Lastly, the thesis provides perspectives of constructive comparison and improvement that the Chinese school system could bring thanks to the introduction of P4C are presented.
2021
Philosophy for Children: an educational proposal to learn to think better. Some suggestions to P4C development in China.
Il presente lavoro di tesi vuole sviluppare un approfondimento sul tema della Philosophy for Children come curricolo pensato per lo sviluppo di un pensiero critico e democratico. Dopo un approfondimento teorico e bibliografico, si ragiona su alcuni costrutti centrali del curricolo (comunità, dialogo, facilitatore) e si propone un'analisi dello stesso nell'ambito del sistema scolastico cinese. Viene proposta anche una parte riflessiva-osservativa a partire da un'esperienza svolta all'interno di una scuola primaria di Padova. Infine si presentano delle prospettive di confronto costruttivo e di miglioramento che il sistema scolastico cinese potrebbe apportare attraverso l'introduzione della P4C.
P4C
Pensiero critico
Cina
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Zhu_Ruilin.pdf

accesso riservato

Dimensione 994.96 kB
Formato Adobe PDF
994.96 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/32430