The study has two aims: - Understanding whether the number of employees, the geographical location, and the nature of business sector affect the initiatives related to both environmental and social sustainability and analyzing the importance of these issues in the general strategic framework of the company. - Identifying (possible) differences between ISTAT publications on the sustainability of Italian companies carried out in 2019 and 2018, respectively. The first section of the study focuses on the ISTAT survey carried out in 2019 on Italian companies related to the three-years frame time 2016-2018. Data collection methods are reported, by the analysis of: - Target population - Method of data collection - Sample size - Sampling design Subsequently, the data on sustainability are analyzed according to: - Environmental sustainability initiatives - Social sustainability initiatives A similar methodological approach was applied in the second section of the study, and was related to the ISTAT survey on the sustainability of Italian companies with ≥ 50 employees carried out in 2018, and referred to the three-year frame time 2015-2017. In the final part, the data obtained are discussed.

Lo studio presenta due obbiettivi: - Comprendere quanto e come il numero di addetti, la collocazione geografica e il settore dell’impresa influiscano sulle iniziative legate alla sostenibilità ambientale e sociale, e analizzare l’importanza di tale tema nel quadro strategico generale dell’azienda; - Cogliere ed esaminare eventuali differenze tra le pubblicazioni Istat sulla sostenibilità delle imprese italiane svolte rispettivamente nel 2019 e nel 2018. La prima sezione dello studio è focalizzata sull’indagine Istat svolta nel 2019 sulle imprese italiane relativa al triennio 2016-2018. In primo luogo, viene descritta la modalità di raccolta dei dati, analizzando: - Popolazione di riferimento - Metodo di raccolta dei dati - Numerosità del campione - Disegno di campionamento Successivamente vengono riportati i dati sulla sostenibilità, suddivisi per: - Iniziative e misure di sostenibilità ambientale - Iniziative e misure di sostenibilità sociale Un analogo approccio metodologico viene applicato nella seconda sezione, relativa però all’indagine Istat sulla sostenibilità delle imprese italiane con 50 addetti ed oltre svolta nel 2018 e relativa al triennio 2015-2017. Nella parte conclusiva vengono discussi i dati ottenuti.

Analisi della sostenibilità delle imprese italiane mediante l'impiego dei dati Istat

FANCIULLI, GABRIELE
2021/2022

Abstract

The study has two aims: - Understanding whether the number of employees, the geographical location, and the nature of business sector affect the initiatives related to both environmental and social sustainability and analyzing the importance of these issues in the general strategic framework of the company. - Identifying (possible) differences between ISTAT publications on the sustainability of Italian companies carried out in 2019 and 2018, respectively. The first section of the study focuses on the ISTAT survey carried out in 2019 on Italian companies related to the three-years frame time 2016-2018. Data collection methods are reported, by the analysis of: - Target population - Method of data collection - Sample size - Sampling design Subsequently, the data on sustainability are analyzed according to: - Environmental sustainability initiatives - Social sustainability initiatives A similar methodological approach was applied in the second section of the study, and was related to the ISTAT survey on the sustainability of Italian companies with ≥ 50 employees carried out in 2018, and referred to the three-year frame time 2015-2017. In the final part, the data obtained are discussed.
2021
Italian companies sustainability analysis from Istat data
Lo studio presenta due obbiettivi: - Comprendere quanto e come il numero di addetti, la collocazione geografica e il settore dell’impresa influiscano sulle iniziative legate alla sostenibilità ambientale e sociale, e analizzare l’importanza di tale tema nel quadro strategico generale dell’azienda; - Cogliere ed esaminare eventuali differenze tra le pubblicazioni Istat sulla sostenibilità delle imprese italiane svolte rispettivamente nel 2019 e nel 2018. La prima sezione dello studio è focalizzata sull’indagine Istat svolta nel 2019 sulle imprese italiane relativa al triennio 2016-2018. In primo luogo, viene descritta la modalità di raccolta dei dati, analizzando: - Popolazione di riferimento - Metodo di raccolta dei dati - Numerosità del campione - Disegno di campionamento Successivamente vengono riportati i dati sulla sostenibilità, suddivisi per: - Iniziative e misure di sostenibilità ambientale - Iniziative e misure di sostenibilità sociale Un analogo approccio metodologico viene applicato nella seconda sezione, relativa però all’indagine Istat sulla sostenibilità delle imprese italiane con 50 addetti ed oltre svolta nel 2018 e relativa al triennio 2015-2017. Nella parte conclusiva vengono discussi i dati ottenuti.
Sostenibilità
Impresa
Analisi
Istat
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Fanciulli_Gabriele.pdf

accesso aperto

Dimensione 993.68 kB
Formato Adobe PDF
993.68 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/32922