This thesis intends to present an analysis of the linguistic process of language attrition developed in internationally adopted children with a specific focus on children in foster families. The analysis starts with some definitions of critical words such as bilingualism and bilinguality and later with the examination of language behaviour in the two different situations, or rather monolingual situation and bilingual situation. Furthermore, the paper will monitor some important phenomena e.g. linguistic mixing and code-switching while considering the importance of context. An additional area of interest is represented by bilingual education; the educational settings are extremely crucial for the development of bilingualism. This thesis will approach the essential aspects for a balanced bilingualism and the ones which on the contrary lead to an unbalanced bilingualism. Finally, the analysis concentrates on a specific case study of an Italian foster family in Rovigo. The objective of this investigation is to highlight the different approaches bilingual children adopt and how language attrition happens when children grow in foster families.

Questa tesi intende presentare un'analisi del processo linguistico di erosione linguistica sviluppato nei bambini adottati a livello internazionale con un focus specifico sui bambini in affidamento a famiglie affidatarie. L'analisi inizia con alcune definizioni di parole fondamentali come bilingualism e bilinguality e successivamente con l'approfondimento del comportamento linguistico nelle due specifiche situazioni, o meglio nella situazione monolingue e nella situazione bilingue. Inoltre, il documento monitorerà alcuni importanti fenomeni, come ad esempio la miscelazione linguistica e il code-switching, considerando l'importanza del fattore contesto. Un'ulteriore area di interesse è rappresentata dall'educazione bilingue; i contesti educativi sono estremamente cruciali per lo sviluppo del bilinguismo. Questa tesi affronterà gli aspetti essenziali per un bilinguismo equilibrato e quelli che al contrario portano ad un bilinguismo squilibrato. Infine, l'analisi si concentra su uno specifico caso di studio di una famiglia affidataria italiana di Rovigo. L'obiettivo di questa indagine è quello di evidenziare i diversi approcci adottati dai bambini bilingue e come l’erosione linguistica si sviluppa quando i bambini crescono in famiglie affidatarie.

Bilinguismo sbilanciato, un caso di studio: le famiglie affidatarie italiane

LIVIO, MICHELA
2021/2022

Abstract

This thesis intends to present an analysis of the linguistic process of language attrition developed in internationally adopted children with a specific focus on children in foster families. The analysis starts with some definitions of critical words such as bilingualism and bilinguality and later with the examination of language behaviour in the two different situations, or rather monolingual situation and bilingual situation. Furthermore, the paper will monitor some important phenomena e.g. linguistic mixing and code-switching while considering the importance of context. An additional area of interest is represented by bilingual education; the educational settings are extremely crucial for the development of bilingualism. This thesis will approach the essential aspects for a balanced bilingualism and the ones which on the contrary lead to an unbalanced bilingualism. Finally, the analysis concentrates on a specific case study of an Italian foster family in Rovigo. The objective of this investigation is to highlight the different approaches bilingual children adopt and how language attrition happens when children grow in foster families.
2021
Unbalanced bilingualism, a case study: Italian foster families
Questa tesi intende presentare un'analisi del processo linguistico di erosione linguistica sviluppato nei bambini adottati a livello internazionale con un focus specifico sui bambini in affidamento a famiglie affidatarie. L'analisi inizia con alcune definizioni di parole fondamentali come bilingualism e bilinguality e successivamente con l'approfondimento del comportamento linguistico nelle due specifiche situazioni, o meglio nella situazione monolingue e nella situazione bilingue. Inoltre, il documento monitorerà alcuni importanti fenomeni, come ad esempio la miscelazione linguistica e il code-switching, considerando l'importanza del fattore contesto. Un'ulteriore area di interesse è rappresentata dall'educazione bilingue; i contesti educativi sono estremamente cruciali per lo sviluppo del bilinguismo. Questa tesi affronterà gli aspetti essenziali per un bilinguismo equilibrato e quelli che al contrario portano ad un bilinguismo squilibrato. Infine, l'analisi si concentra su uno specifico caso di studio di una famiglia affidataria italiana di Rovigo. L'obiettivo di questa indagine è quello di evidenziare i diversi approcci adottati dai bambini bilingue e come l’erosione linguistica si sviluppa quando i bambini crescono in famiglie affidatarie.
bilingualism
language attrition
language acquisition
bilingual education
foster family
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/33337