The thesis aims to demonstrate how sport tourism is becoming increasingly important within the travel industry. The analysis of extreme sport is relevant as an element of the tourist offer, a tool for enhancing and differentiating destinations and a reason for many tourists to travel in the last decade. The thesis is divided into six chapters. In the first chapter it describe the phenomenon of tourism, through some definitions given by the UNWTO, observe the trends of international and national tourism. In the second chapter, following a series of clarifications on what is meant by tourist destination, the strategies of Management and Marketing of the destination are analyzed. The third chapter of the paper aims to analyze the relationship between sport and the tourist, describe the first reflections on this, the segmentation of demand and the fundamental role played by sports events for destinations and local actors. I continue with the fourth chapter where the theme of extreme sports is explained, how they have spread and how they can be considered a variable of sports tourism. We analyze the most favorable destinations for this type of tourism, focusing on the offer of the Veneto Region. The last chapter of the thesis proposes the creation of a Product Club with the aim of offering tourists an innovative and efficient product by promoting the territory in which the offer is inserted, Lake Garda. The objective of the study is to determine how the destinations and the tourist-sports offer can be managed. Understand the importance of this type of tourism as it has enormous potential from a social, physical and economic point of view. The sector of extreme sports tourism in fact represents an excellent opportunity for destinations that want increase arrivals and presences, diversify and expand its tourist offer.

La tesi si propone l'obiettivo di dimostrare come il turismo sportivo stia acquisendo sempre maggiore importanza all'interno del settore dei viaggi. Rilevante è l'analisi dello sport estremo come elemento dell'offerta turistica, strumento di valorizzazione e differenziazione delle destinazioni e motivo di viaggio per molti turisti nell'ultimo decennio. La tesi è suddivisa in sei capitoli. Nel primo capitolo si descrive il fenomeno turistico, mediante alcune definizioni date dall’UNWTO, osservano le tendenze del turismo internazionale e nazionale. Nel secondo capitolo, in seguito ad una serie di chiarimenti su cosa si intenda per destinazione turistica, vengono analizzate le strategie di Management e Marketing della destinazione. Il terzo capitolo dell'elaborato si propone di analizzare la relazione che sussiste tra lo sport e il turista, si descrivono le prime riflessioni in merito, la segmentazione della domanda e il ruolo fondamentale svolto dagli eventi sportivo per le destinazioni e per gli attori locali. Si prosegue con il quarto capitolo dove si espone il tema degli sport estremi, come si sono diffusi e come possano essere considerati una variabile del turismo sportivo. Si analizzano le mete più favorevoli a questo tipo di turismo, soffermandosi sull'offerta della Regione Veneto. L’ultimo capitolo della tesi propone la creazione di un Club di Prodotto con l’obiettivo di offrire ai turisti un prodotto innovativo ed efficiente promuovendo al meglio il territorio nel quale l’offerta è inserita, il Lago di Garda. L’obiettivo dello studio è determinare in che modo sia possibile gestire le destinazioni e l'offerta turistica-sportiva. Capire l'importanza di questo tipo di turismo in quanto dotato di un enorme potenziale dal punto di vista sociale, fisico ed economico. Il settore del turismo sportivo estremo infatti rappresenta un’ottima opportunità per le destinazioni che desiderano aumentare gli arrivi e le presenze, diversificare e ampliare la propria offerta turistica.

Il turismo sportivo estremo: il caso del Lago di Garda

CAVALLIN, BEATRICE
2021/2022

Abstract

The thesis aims to demonstrate how sport tourism is becoming increasingly important within the travel industry. The analysis of extreme sport is relevant as an element of the tourist offer, a tool for enhancing and differentiating destinations and a reason for many tourists to travel in the last decade. The thesis is divided into six chapters. In the first chapter it describe the phenomenon of tourism, through some definitions given by the UNWTO, observe the trends of international and national tourism. In the second chapter, following a series of clarifications on what is meant by tourist destination, the strategies of Management and Marketing of the destination are analyzed. The third chapter of the paper aims to analyze the relationship between sport and the tourist, describe the first reflections on this, the segmentation of demand and the fundamental role played by sports events for destinations and local actors. I continue with the fourth chapter where the theme of extreme sports is explained, how they have spread and how they can be considered a variable of sports tourism. We analyze the most favorable destinations for this type of tourism, focusing on the offer of the Veneto Region. The last chapter of the thesis proposes the creation of a Product Club with the aim of offering tourists an innovative and efficient product by promoting the territory in which the offer is inserted, Lake Garda. The objective of the study is to determine how the destinations and the tourist-sports offer can be managed. Understand the importance of this type of tourism as it has enormous potential from a social, physical and economic point of view. The sector of extreme sports tourism in fact represents an excellent opportunity for destinations that want increase arrivals and presences, diversify and expand its tourist offer.
2021
Extreme sports tourism: the case of Lake Garda
La tesi si propone l'obiettivo di dimostrare come il turismo sportivo stia acquisendo sempre maggiore importanza all'interno del settore dei viaggi. Rilevante è l'analisi dello sport estremo come elemento dell'offerta turistica, strumento di valorizzazione e differenziazione delle destinazioni e motivo di viaggio per molti turisti nell'ultimo decennio. La tesi è suddivisa in sei capitoli. Nel primo capitolo si descrive il fenomeno turistico, mediante alcune definizioni date dall’UNWTO, osservano le tendenze del turismo internazionale e nazionale. Nel secondo capitolo, in seguito ad una serie di chiarimenti su cosa si intenda per destinazione turistica, vengono analizzate le strategie di Management e Marketing della destinazione. Il terzo capitolo dell'elaborato si propone di analizzare la relazione che sussiste tra lo sport e il turista, si descrivono le prime riflessioni in merito, la segmentazione della domanda e il ruolo fondamentale svolto dagli eventi sportivo per le destinazioni e per gli attori locali. Si prosegue con il quarto capitolo dove si espone il tema degli sport estremi, come si sono diffusi e come possano essere considerati una variabile del turismo sportivo. Si analizzano le mete più favorevoli a questo tipo di turismo, soffermandosi sull'offerta della Regione Veneto. L’ultimo capitolo della tesi propone la creazione di un Club di Prodotto con l’obiettivo di offrire ai turisti un prodotto innovativo ed efficiente promuovendo al meglio il territorio nel quale l’offerta è inserita, il Lago di Garda. L’obiettivo dello studio è determinare in che modo sia possibile gestire le destinazioni e l'offerta turistica-sportiva. Capire l'importanza di questo tipo di turismo in quanto dotato di un enorme potenziale dal punto di vista sociale, fisico ed economico. Il settore del turismo sportivo estremo infatti rappresenta un’ottima opportunità per le destinazioni che desiderano aumentare gli arrivi e le presenze, diversificare e ampliare la propria offerta turistica.
Turismo
Turismo sportivo
Sport estremi
Lago di Garda
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