Digital development caused changes both in carrying out of business activities on the market, both in the marketing approach of a company, from product oriented to customer oriented, changing the way to communicate and deliver values to customers, whom take on a central role in the company. Today, understanding how to emerge in a digital market, is fundamental for all the companies that needed to adapt themself to the recent changes, in order to have a chance in the market. This study aims to understand how a company can benefit from digital marketing to emerge and to increase its visibility in the market. Analysis was conducted on the most famous tourist rental site, ‘Airbnb’, with the aim of discovering which factors influence the announcement visibility on the web platform in order to scale search ranking and to get the largest number of users. The research has demonstrated how the fact of paying attention to graphic-structural aspects of an announcement is a necessary requirement to collocate yourself in the Airbnb market, but not enough for obtain more reservations. To make visible an announcement on the web platform and growing in sales, Airbnb uses two digital marketing tools: SEO and content marketing. The combination of these allows companies to be found on the internet with precious contents, which are optimized in terms of SEO, and that answer to consumers’ needs.

L’avanzata del digitale ha portato cambiamenti sia nel modo in cui le imprese svolgono la propria attività nel mercato, sia nell’approccio al marketing di un’impresa, passando da product oriented a customer oriented, modificando il modo di comunicare e distribuire valori ai clienti, i quali assumono una centralità nell’impresa. Comprendere come poter emergere in un mercato digitale oggi, è fondamentale per tutte quelle imprese che si sono dovute adattare e adeguare ai cambiamenti in atto, per poter avere una chance nel mercato. L’obiettivo di questo studio è comprendere come un’impresa può trarre vantaggio dal marketing digitale per emergere e aumentare la propria visibilità nel mercato. L’analisi è stata condotta su uno dei più famosi siti di locazioni turistiche, ovvero Airbnb, con l’intento di scoprire quali siano quei fattori che influenzano la visibilità di annuncio sulla piattaforma, in modo da scalare il ranking di ricerca e raggiungere il maggior numero di utenti. La ricerca effettuata ha dimostrato come il prestare attenzione agli aspetti grafico-strutturali di un annuncio sia un requisito necessario per collocarsi nel mercato di Airbnb, ma non sufficiente per ottenere maggiori prenotazioni. Per rendere visibile un annuncio sulla piattaforma e crescere nelle vendite, Airbnb si serve di due strumenti di marketing digitale: SEO e content marketing. L’integrazione di questi permette alle imprese di farsi trovare in internet con contenuti di valore, ottimizzati in ottica SEO e che rispondano alle esigenze dei consumatori.

Emergere nel mercato digitale di Airbnb: il binomio SEO e content marketing per aumentare la visibilità di un annuncio

DA MOLIN, EMILY
2021/2022

Abstract

Digital development caused changes both in carrying out of business activities on the market, both in the marketing approach of a company, from product oriented to customer oriented, changing the way to communicate and deliver values to customers, whom take on a central role in the company. Today, understanding how to emerge in a digital market, is fundamental for all the companies that needed to adapt themself to the recent changes, in order to have a chance in the market. This study aims to understand how a company can benefit from digital marketing to emerge and to increase its visibility in the market. Analysis was conducted on the most famous tourist rental site, ‘Airbnb’, with the aim of discovering which factors influence the announcement visibility on the web platform in order to scale search ranking and to get the largest number of users. The research has demonstrated how the fact of paying attention to graphic-structural aspects of an announcement is a necessary requirement to collocate yourself in the Airbnb market, but not enough for obtain more reservations. To make visible an announcement on the web platform and growing in sales, Airbnb uses two digital marketing tools: SEO and content marketing. The combination of these allows companies to be found on the internet with precious contents, which are optimized in terms of SEO, and that answer to consumers’ needs.
2021
Emerging on Airbnb digital market: the SEO and content marketing combination to improve announcements visibility
L’avanzata del digitale ha portato cambiamenti sia nel modo in cui le imprese svolgono la propria attività nel mercato, sia nell’approccio al marketing di un’impresa, passando da product oriented a customer oriented, modificando il modo di comunicare e distribuire valori ai clienti, i quali assumono una centralità nell’impresa. Comprendere come poter emergere in un mercato digitale oggi, è fondamentale per tutte quelle imprese che si sono dovute adattare e adeguare ai cambiamenti in atto, per poter avere una chance nel mercato. L’obiettivo di questo studio è comprendere come un’impresa può trarre vantaggio dal marketing digitale per emergere e aumentare la propria visibilità nel mercato. L’analisi è stata condotta su uno dei più famosi siti di locazioni turistiche, ovvero Airbnb, con l’intento di scoprire quali siano quei fattori che influenzano la visibilità di annuncio sulla piattaforma, in modo da scalare il ranking di ricerca e raggiungere il maggior numero di utenti. La ricerca effettuata ha dimostrato come il prestare attenzione agli aspetti grafico-strutturali di un annuncio sia un requisito necessario per collocarsi nel mercato di Airbnb, ma non sufficiente per ottenere maggiori prenotazioni. Per rendere visibile un annuncio sulla piattaforma e crescere nelle vendite, Airbnb si serve di due strumenti di marketing digitale: SEO e content marketing. L’integrazione di questi permette alle imprese di farsi trovare in internet con contenuti di valore, ottimizzati in ottica SEO e che rispondano alle esigenze dei consumatori.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/33407