In 21st-century schools Latin is "in crisis", and this is mainly due to the so-called traditional method, which teaches Latin according to an outdated mode that no longer meets (and perhaps, in fact, never met) today's needs adequately. However, the traditional method is not to be entirely repudiated, but it can easily be integrated with fruitful results: in particular, the use of Latin inscriptions is interesting under multiple points of view (linguistic, cultural-historical, civic and interdisciplinary), leading to fruitful and incisive learning outcomes
Da molte parti ormai si sente parlare della "crisi del latino" nella scuola del XXI secolo e ciò è dovuto principalmente al cosiddetto metodo tradizionale, che si ostina a voler insegnare il latino secondo una modalità che non risponde più (e forse, in realtà, non ha mai risposto) alle esigenze odierne in maniera adeguata. Tuttavia, questo non deve essere del tutto rinnegato, ma può essere facilmente integrato con risultati proficui: in particolare, l'ausilio delle epigrafi latine risulta interessante sotto molteplici punti di vista (linguistico, storico-culturale, civico e interdisciplinare), portando a esiti d'apprendimento fruttuosi e incisivi
Sed lapidarias litteras scio: l'epigrafia come strumento per la didattica del latino
LENA, SARA
2021/2022
Abstract
In 21st-century schools Latin is "in crisis", and this is mainly due to the so-called traditional method, which teaches Latin according to an outdated mode that no longer meets (and perhaps, in fact, never met) today's needs adequately. However, the traditional method is not to be entirely repudiated, but it can easily be integrated with fruitful results: in particular, the use of Latin inscriptions is interesting under multiple points of view (linguistic, cultural-historical, civic and interdisciplinary), leading to fruitful and incisive learning outcomesFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Lena_Sara.pdf
accesso aperto
Dimensione
5.09 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.09 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/33791