The study realized deals with components made of carbon fiber reinforced polymers, intended for automotive market. The production cycle includes several phases, from milling to painting, which can be critical as they are able to change the pieces from a dimensional point of view, considering that they require a high degree of accuracy and precision. The analysis focuses on the deformation that each phase produced in every single piece, to verify the presence, quantify its importance and possibly understand which phase is the most critical for each part. To carry out this study, pieces were scanned using ATOS 5 technology, a machine for optical 3D coordinate measurement, after each phase of the production cycle; this machine allows to detect point by point the deviation of the single component by the ideal values. The data obteined were then examined and processed, highlighting the deformations suffered by the pieces in some important points.

Lo studio effettuato tratta dei componenti realizzati in composito rinforzato con fibra di carbonio, destinati al mercato automotive. Il ciclo produttivo prevede diverse fasi, dalla fresatura alla verniciatura, che possono risultare critiche in quanto in grado di modificare dimensionalmente i pezzi, considerando che essi richiedono un alto grado di accuratezza e precisione. L’analisi si concentra infatti sulla deformazione che ogni componente ha avuto dopo ogni fase del ciclo produttivo, per verificarne la presenza, quantificarne l’entità ed eventualmente capire quale sia la fase più critica per ogni componente. Per effettuare questo studio, i pezzi sono stati scansionati dopo ogni fase del ciclo produttivo tramite tecnologia ATOS 5, una macchina per la misura ottica di coordinate 3D, che permette di rilevare punto per punto lo scostamento del singolo pezzo dai valori ideali. I dati ricavati sono stati poi esaminati ed elaborati, evidenziando le deformazioni subite dai pezzi nei punti di interesse.

Studio della deformazione di compositi rinforzati in fibra di carbonio nelle varie fasi di un ciclo produttivo

VOLTAN, GIACOMO
2021/2022

Abstract

The study realized deals with components made of carbon fiber reinforced polymers, intended for automotive market. The production cycle includes several phases, from milling to painting, which can be critical as they are able to change the pieces from a dimensional point of view, considering that they require a high degree of accuracy and precision. The analysis focuses on the deformation that each phase produced in every single piece, to verify the presence, quantify its importance and possibly understand which phase is the most critical for each part. To carry out this study, pieces were scanned using ATOS 5 technology, a machine for optical 3D coordinate measurement, after each phase of the production cycle; this machine allows to detect point by point the deviation of the single component by the ideal values. The data obteined were then examined and processed, highlighting the deformations suffered by the pieces in some important points.
2021
Study of the deformation in carbon fiber reinforced polymers in different phases of a production cycle
Lo studio effettuato tratta dei componenti realizzati in composito rinforzato con fibra di carbonio, destinati al mercato automotive. Il ciclo produttivo prevede diverse fasi, dalla fresatura alla verniciatura, che possono risultare critiche in quanto in grado di modificare dimensionalmente i pezzi, considerando che essi richiedono un alto grado di accuratezza e precisione. L’analisi si concentra infatti sulla deformazione che ogni componente ha avuto dopo ogni fase del ciclo produttivo, per verificarne la presenza, quantificarne l’entità ed eventualmente capire quale sia la fase più critica per ogni componente. Per effettuare questo studio, i pezzi sono stati scansionati dopo ogni fase del ciclo produttivo tramite tecnologia ATOS 5, una macchina per la misura ottica di coordinate 3D, che permette di rilevare punto per punto lo scostamento del singolo pezzo dai valori ideali. I dati ricavati sono stati poi esaminati ed elaborati, evidenziando le deformazioni subite dai pezzi nei punti di interesse.
carbonio
deformazione
automotive
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/34781