Unlike 10 years ago in which the transformations of the world of work concerned the growing entrepreneurialization, today the main variable that drives the change is digitization, that is a transformation of business processes that uses technology as an enabler of change. The effects have an impact not only on a social level, on workers, but also affect the economic sphere of the company. The new solutions have transformed HRM making it more digital through the use of new technologies in activities such as planning, recruitment and performance management, in order to enhance the aspect they cover from a strategic point of view, consequently also bringing a change in the skills needed to perform them. The challenge for organizations is to cope with these changes by developing new skills. An essential tool for this purpose is training. Through the development of training programs that use learning methods for the development of strategic skills, the organization can in fact build a human capital capable of being a valuable resource in driving the organization through change. First chapter. The digital transformation is presented with the effects it has had on the world of work and workers; Second chapter. This chapter examines the impact of digital transformation on activities such as planning, recruitment and performance management, highlighting the benefits and opportunities for the company, and the effects it has had on the redefinition of the skills of HR professionals; Third Chapter. The final chapter describes the learning strategies that can be used to cope with changing skills, as well as the process of structuring a training programme, providing as an example the program used by google for the development of managers.

Contesto. A differenza di 10 anni fa in cui le trasformazioni del mondo del lavoro riguardavano la crescente imprenditorializzazione ad oggi la principale variabile che guida il cambiamento è la digitalizzazione, ovvero una trasformazione dei processi aziendali che usa la tecnologia come abilitatore del cambiamento. Gli effetti hanno un impatto non solo a livello sociale, sui lavoratori, ma influenzano anche la sfera economica aziendale. Le nuove soluzioni hanno trasformato l’ HRM rendendolo più digital mediante l'impiego di nuove tecnologie in attività come la pianificazione, il reclutamento e la gestione delle performance, al fine di esaltare l’aspetto che rivestono dal punto di vista strategico, portando conseguentemente anche una modifica le competenze necessarie per svolgerle. La sfida per le organizzazioni è far fronte a questi cambiamenti, sviluppando nuove competenze. Uno strumento essenziale a tale scopo è la formazione. Attraverso lo sviluppo di programmi di formazione che utilizzano metodi di apprendimento per lo sviluppo di competenze strategiche l’organizzazione può infatti costruire un capitale umano in grado di essere una preziosa risorsa nella guida attraverso il cambiamento. Primo capitolo. Viene presentata la digital transformation con gli effetti che ha avuto sul mondo del lavoro e sui lavoratori; Secondo capitolo. In questo capitolo viene analizzato l’impatto della trasformazione digitale su attività quali pianificazione, reclutamento e performance management, mettendo in risalto i vantaggi e le opportunità per l’azienda, nonché gli effetti che ha avuto sulla ridefinizione delle competenze dei professionisti dell’HR; Terzo Capitolo. Nel capitolo finale si illustrano le strategie di apprendimento che possono essere utilizzate per far fronte al cambiamento delle competenze, nonché il processo di strutturazione di un programma di formazione, fornendo come esempio il programma utilizzato da google per lo sviluppo dei manager.

"Digital transformation: impatto, opportunità e sfide per la gestione delle risorse umane"

GAMBATO, BEATRICE
2021/2022

Abstract

Unlike 10 years ago in which the transformations of the world of work concerned the growing entrepreneurialization, today the main variable that drives the change is digitization, that is a transformation of business processes that uses technology as an enabler of change. The effects have an impact not only on a social level, on workers, but also affect the economic sphere of the company. The new solutions have transformed HRM making it more digital through the use of new technologies in activities such as planning, recruitment and performance management, in order to enhance the aspect they cover from a strategic point of view, consequently also bringing a change in the skills needed to perform them. The challenge for organizations is to cope with these changes by developing new skills. An essential tool for this purpose is training. Through the development of training programs that use learning methods for the development of strategic skills, the organization can in fact build a human capital capable of being a valuable resource in driving the organization through change. First chapter. The digital transformation is presented with the effects it has had on the world of work and workers; Second chapter. This chapter examines the impact of digital transformation on activities such as planning, recruitment and performance management, highlighting the benefits and opportunities for the company, and the effects it has had on the redefinition of the skills of HR professionals; Third Chapter. The final chapter describes the learning strategies that can be used to cope with changing skills, as well as the process of structuring a training programme, providing as an example the program used by google for the development of managers.
2021
"Digital transformation: impact, opportunities and challenges for HRM"
Contesto. A differenza di 10 anni fa in cui le trasformazioni del mondo del lavoro riguardavano la crescente imprenditorializzazione ad oggi la principale variabile che guida il cambiamento è la digitalizzazione, ovvero una trasformazione dei processi aziendali che usa la tecnologia come abilitatore del cambiamento. Gli effetti hanno un impatto non solo a livello sociale, sui lavoratori, ma influenzano anche la sfera economica aziendale. Le nuove soluzioni hanno trasformato l’ HRM rendendolo più digital mediante l'impiego di nuove tecnologie in attività come la pianificazione, il reclutamento e la gestione delle performance, al fine di esaltare l’aspetto che rivestono dal punto di vista strategico, portando conseguentemente anche una modifica le competenze necessarie per svolgerle. La sfida per le organizzazioni è far fronte a questi cambiamenti, sviluppando nuove competenze. Uno strumento essenziale a tale scopo è la formazione. Attraverso lo sviluppo di programmi di formazione che utilizzano metodi di apprendimento per lo sviluppo di competenze strategiche l’organizzazione può infatti costruire un capitale umano in grado di essere una preziosa risorsa nella guida attraverso il cambiamento. Primo capitolo. Viene presentata la digital transformation con gli effetti che ha avuto sul mondo del lavoro e sui lavoratori; Secondo capitolo. In questo capitolo viene analizzato l’impatto della trasformazione digitale su attività quali pianificazione, reclutamento e performance management, mettendo in risalto i vantaggi e le opportunità per l’azienda, nonché gli effetti che ha avuto sulla ridefinizione delle competenze dei professionisti dell’HR; Terzo Capitolo. Nel capitolo finale si illustrano le strategie di apprendimento che possono essere utilizzate per far fronte al cambiamento delle competenze, nonché il processo di strutturazione di un programma di formazione, fornendo come esempio il programma utilizzato da google per lo sviluppo dei manager.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/35309