In recent years, there have been more and more cases involving the violation of Article 101 of the Treaty on the Functioning of the European Union in the digital market. One of the most recent cases have involved the global companies Apple and Amazon, which, following an agreement to regulate the resale of Apple and Beats products on the marketplace Amazon.co.uk, were found guilty of a restrictive agreement that had the effect of effect of restricting competition within the European market. The purpose of this paper is to analyse and set out the preliminary proceedings carried out by the Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato, with a previous introductory analysis of Article 101. Arguments dealing with the online market will also be addressed, as well as the relevant market of the case under examination, and its main players, namely the digital platforms, or more commonly called Big Tech. Amongst these, the companies belonging to the GAFAM group, which includes Apple and Amazon, as well as Google, Facebook and Microsoft. Following the presentation of the final assessments of the investigation, which established the guilt of the two parties, the paper concludes with an analysis of the new European law that will from 2023 will regulate the digital market, namely the Digital Markets Act, adopted to impose a limit to the dominance of sector companies that have the power to influence the overall economy and institutions, and, consequently, to harm competition, institutions and end consumers.

Negli ultimi anni sono sempre di più i casi che hanno come oggetto la violazione dell’articolo 101 del Trattato sul Funzionamento dell’Unione Europea nel mercato digitale. Uno dei più recenti ha visto poste in giudizio le società mondiali Apple ed Amazon che, in seguito ad un accordo stipulato al fine di regolamentare la rivendita dei prodotti Apple e Beats sul marketplace Amazon.it, sono risultate colpevoli di un’intesa restrittiva che ha avuto come effetto la limitazione della concorrenza all’interno del mercato europeo. Questo elaborato è mirato ad analizzare ed esporre il procedimento istruttorio svolto dall’Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato, con una precedente analisi introduttiva dell’articolo 101. Saranno affrontati anche gli argomenti trattanti il mercato online, nonché il mercato rilevante del caso in esame, e i suoi attori principali, ovvero le piattaforme digitali, o più comunemente chiamate Big Tech. Tra queste, saranno approfondite le società facenti parte del gruppo GAFAM, di cui fanno parte Apple ed Amazon, oltre che a Google, Facebook e Microsoft. In seguito all’esposizione delle valutazioni finali dell’istruttoria che hanno sancito la colpevolezza delle due parti, l’elaborato si conclude con l’analisi della nuova legge europea che dal 2023 regolerà il mercato digitale, cioè il Digital Markets Act, adottato per imporre un limite al dominio delle imprese di settore che hanno il potere di influenzarne l’andamento generale economico e le istituzioni, e, conseguentemente, di danneggiare la concorrenza, le istituzioni e i consumatori finali.

Concorrenza e piattaforme: le condotte di Apple e Beats su Amazon Marketplace

GRAZIANO, GIOVANNI
2021/2022

Abstract

In recent years, there have been more and more cases involving the violation of Article 101 of the Treaty on the Functioning of the European Union in the digital market. One of the most recent cases have involved the global companies Apple and Amazon, which, following an agreement to regulate the resale of Apple and Beats products on the marketplace Amazon.co.uk, were found guilty of a restrictive agreement that had the effect of effect of restricting competition within the European market. The purpose of this paper is to analyse and set out the preliminary proceedings carried out by the Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato, with a previous introductory analysis of Article 101. Arguments dealing with the online market will also be addressed, as well as the relevant market of the case under examination, and its main players, namely the digital platforms, or more commonly called Big Tech. Amongst these, the companies belonging to the GAFAM group, which includes Apple and Amazon, as well as Google, Facebook and Microsoft. Following the presentation of the final assessments of the investigation, which established the guilt of the two parties, the paper concludes with an analysis of the new European law that will from 2023 will regulate the digital market, namely the Digital Markets Act, adopted to impose a limit to the dominance of sector companies that have the power to influence the overall economy and institutions, and, consequently, to harm competition, institutions and end consumers.
2021
Competition and platforms: Apple and Beats' conduct on Amazon Marketplace
Negli ultimi anni sono sempre di più i casi che hanno come oggetto la violazione dell’articolo 101 del Trattato sul Funzionamento dell’Unione Europea nel mercato digitale. Uno dei più recenti ha visto poste in giudizio le società mondiali Apple ed Amazon che, in seguito ad un accordo stipulato al fine di regolamentare la rivendita dei prodotti Apple e Beats sul marketplace Amazon.it, sono risultate colpevoli di un’intesa restrittiva che ha avuto come effetto la limitazione della concorrenza all’interno del mercato europeo. Questo elaborato è mirato ad analizzare ed esporre il procedimento istruttorio svolto dall’Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato, con una precedente analisi introduttiva dell’articolo 101. Saranno affrontati anche gli argomenti trattanti il mercato online, nonché il mercato rilevante del caso in esame, e i suoi attori principali, ovvero le piattaforme digitali, o più comunemente chiamate Big Tech. Tra queste, saranno approfondite le società facenti parte del gruppo GAFAM, di cui fanno parte Apple ed Amazon, oltre che a Google, Facebook e Microsoft. In seguito all’esposizione delle valutazioni finali dell’istruttoria che hanno sancito la colpevolezza delle due parti, l’elaborato si conclude con l’analisi della nuova legge europea che dal 2023 regolerà il mercato digitale, cioè il Digital Markets Act, adottato per imporre un limite al dominio delle imprese di settore che hanno il potere di influenzarne l’andamento generale economico e le istituzioni, e, conseguentemente, di danneggiare la concorrenza, le istituzioni e i consumatori finali.
Antitrust
Apple
Beats
Amazon
Big tech
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/35317