This paper aims to explore the theme of Early School Leavers and interventions to oppose it. A first theoretical framework concerns the severity of the phenomenon at European, national, and local level and the related policies and regulations of contrast and prevention, which have increased in recent decades. The "Second Opportunity Schools" in Italy is then illustrated as a possibility of scholastic, educational and training reintegration for students who are unable to finish compulsory schooling regularly, and who often have personal, family, and social problems. Among these schools we want to focus on the analysis of a specific project of reintegration in the Paduan territory in a network context: of this experimental model we want to highlight, with the research-action method, the good teaching and educational practices on which it is based, exploring the relevance and methods of many actors who interact in and identifying the strengths and weaknesses of this intervention. These aspects will be observed through interviews and specific stimulus instruments, to compose a useful model to spread educational interventions, appropriate to the complexity of situations that affect today's adolescents.

Il presente elaborato vuole approfondire il tema della dispersione scolastica degli Early School Leavers e i possibili interventi per contrastarla. Un primo impianto teorico presenta la preoccupante rilevanza del fenomeno a livello europeo, nazionale e locale e le relative politiche e normative di contrasto e prevenzione, che sono andate moltiplicandosi negli ultimi decenni. Viene quindi illustrata la realtà delle "Scuole della Seconda Oportunità" in Italia come possibilità di reinserimento scolastico, educativo e formativo per studenti che non riescono a concludere l'obbligo scolastico regolarmente, e che spesso presentano multiproblematicità a livello personale, familiare e sociale. Tra queste scuole ci si vuole soffermare sull’analisi di uno specifico progetto di reinserimento del territorio padovano in un contesto di rete: di questo modello sperimentale si vogliono portare alla luce, con il metodo della ricerca-azione, le buone pratiche didattiche ed educative su cui si basa, approfondendo la rilevanza e le modalità dei numerosi attori che vi interagiscono e individuandone i punti di forza e di debolezza. Questi aspetti saranno monitorati attraverso interviste e strumenti specifici di stimolo, al fine di comporre un utile modello per la diffusione di interventi educativi sempre più adeguati alle situazioni di complessità che riguardano gli adolescenti odierni.

Contrasto al fenomeno della dispersione scolastica: analisi di un progetto sperimentale di rete per il reinserimento educativo e formativo degli Early School Leavers nel territorio padovano

BOSCAINI, FRANCESCA
2021/2022

Abstract

This paper aims to explore the theme of Early School Leavers and interventions to oppose it. A first theoretical framework concerns the severity of the phenomenon at European, national, and local level and the related policies and regulations of contrast and prevention, which have increased in recent decades. The "Second Opportunity Schools" in Italy is then illustrated as a possibility of scholastic, educational and training reintegration for students who are unable to finish compulsory schooling regularly, and who often have personal, family, and social problems. Among these schools we want to focus on the analysis of a specific project of reintegration in the Paduan territory in a network context: of this experimental model we want to highlight, with the research-action method, the good teaching and educational practices on which it is based, exploring the relevance and methods of many actors who interact in and identifying the strengths and weaknesses of this intervention. These aspects will be observed through interviews and specific stimulus instruments, to compose a useful model to spread educational interventions, appropriate to the complexity of situations that affect today's adolescents.
2021
Contrasting the phenomenon of early school leaving: analysis of an experimental network project for the educational and training reintegration of Early School Leavers in the Paduan territory
Il presente elaborato vuole approfondire il tema della dispersione scolastica degli Early School Leavers e i possibili interventi per contrastarla. Un primo impianto teorico presenta la preoccupante rilevanza del fenomeno a livello europeo, nazionale e locale e le relative politiche e normative di contrasto e prevenzione, che sono andate moltiplicandosi negli ultimi decenni. Viene quindi illustrata la realtà delle "Scuole della Seconda Oportunità" in Italia come possibilità di reinserimento scolastico, educativo e formativo per studenti che non riescono a concludere l'obbligo scolastico regolarmente, e che spesso presentano multiproblematicità a livello personale, familiare e sociale. Tra queste scuole ci si vuole soffermare sull’analisi di uno specifico progetto di reinserimento del territorio padovano in un contesto di rete: di questo modello sperimentale si vogliono portare alla luce, con il metodo della ricerca-azione, le buone pratiche didattiche ed educative su cui si basa, approfondendo la rilevanza e le modalità dei numerosi attori che vi interagiscono e individuandone i punti di forza e di debolezza. Questi aspetti saranno monitorati attraverso interviste e strumenti specifici di stimolo, al fine di comporre un utile modello per la diffusione di interventi educativi sempre più adeguati alle situazioni di complessità che riguardano gli adolescenti odierni.
Dispersione scuola
Early School Leavers
Progetto di rete
Adolescenti
Padova
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Boscaini_Francesca.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.7 MB
Formato Adobe PDF
1.7 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/35869