This dissertation will deal with the topic of the use of the mass media by politicians for political propaganda purposes, starting with an analysis of the concept of culture industry, referring to the production of products of a cultural nature, but also and above all to the paradigm advanced by the Frankfurt School according to which this same 'mass' production of culture reduces it to a mere consumer commodity. The argument of the Manufactoring Consent will then be analysed, with reference to Noam Chomsky and Edward S. Herman, and then theories of media effects will be explained. The central chapter will focus on my case study, 'The People's Choice', concerning the analysis of the 1940 US election campaign. The last chapter will analyse the Cambridge Analytica case from 2018, i.e. the Facebook data scandal, which is considered to be one of the biggest political scandals to date; the past-present contraposition will be used to examine how the use of mass media has changed over time, and on which channels propaganda has spread the most.

La presente tesi tratterà l'argomento dell'uso dei mass media da parte dei politici per scopi di propaganda politica, partendo dall'analisi del concetto di industria culturale, riferita alla produzione di prodotti di natura culturale, ma anche e soprattutto al paradigma avanzato dalla Scuola di Francoforte secondo cui questa stessa produzione “in serie” di cultura la riduce a mera merce di consumo. Verrà poi analizzato l'argomento della fabbrica del consenso, in riferimento al libro Noam Chomsky e Edward S. Herman, per poi spiegare le teorie degli effetti dei media. Il capitolo centrale avrà come focus il mio caso studio, "The People's Choice", riguardante l'analisi della campagna elettorale negli Stati Uniti del 1940. Nell'ultimo capitolo viene analizzato il caso di Cambridge Analytica risalente al 2018, ovvero lo scandalo dei dati Facebook, considerato uno dei maggiori scandali politici avvenuti finora; la contrapposizione passato-presente servirà ad esaminare come l'uso dei mass media è mutato nel corso del tempo, e su quali canali la propagana si è maggiormente diffusa.

L’uso dei mass media da parte della politica per la propaganda

BERNARDINELLO, ELISA
2021/2022

Abstract

This dissertation will deal with the topic of the use of the mass media by politicians for political propaganda purposes, starting with an analysis of the concept of culture industry, referring to the production of products of a cultural nature, but also and above all to the paradigm advanced by the Frankfurt School according to which this same 'mass' production of culture reduces it to a mere consumer commodity. The argument of the Manufactoring Consent will then be analysed, with reference to Noam Chomsky and Edward S. Herman, and then theories of media effects will be explained. The central chapter will focus on my case study, 'The People's Choice', concerning the analysis of the 1940 US election campaign. The last chapter will analyse the Cambridge Analytica case from 2018, i.e. the Facebook data scandal, which is considered to be one of the biggest political scandals to date; the past-present contraposition will be used to examine how the use of mass media has changed over time, and on which channels propaganda has spread the most.
2021
The use of mass media by politics for propaganda purposes
La presente tesi tratterà l'argomento dell'uso dei mass media da parte dei politici per scopi di propaganda politica, partendo dall'analisi del concetto di industria culturale, riferita alla produzione di prodotti di natura culturale, ma anche e soprattutto al paradigma avanzato dalla Scuola di Francoforte secondo cui questa stessa produzione “in serie” di cultura la riduce a mera merce di consumo. Verrà poi analizzato l'argomento della fabbrica del consenso, in riferimento al libro Noam Chomsky e Edward S. Herman, per poi spiegare le teorie degli effetti dei media. Il capitolo centrale avrà come focus il mio caso studio, "The People's Choice", riguardante l'analisi della campagna elettorale negli Stati Uniti del 1940. Nell'ultimo capitolo viene analizzato il caso di Cambridge Analytica risalente al 2018, ovvero lo scandalo dei dati Facebook, considerato uno dei maggiori scandali politici avvenuti finora; la contrapposizione passato-presente servirà ad esaminare come l'uso dei mass media è mutato nel corso del tempo, e su quali canali la propagana si è maggiormente diffusa.
Roosevelt
Cambridge Analytica
Agenda setting
Percezione selettiva
Effetti limitati
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
BERNARDINELLO_Tesi .pdf

accesso aperto

Dimensione 677.96 kB
Formato Adobe PDF
677.96 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/35946