This thesis is written with the intention of making a survey of the social media of the University of Padua, giving particular attention to the use of Instagram, through a description of the University Instagram interfaces and the symbols and styles used, a comparison with a university excellence in social communication, an analysis of the graphic consistency and usability of the main Instagram pages of the University of Padua and some interviews with the social media managers of the University's Instagram pages. The University of Padua, in its Corporate Manual on visual identity, establishes criteria, according to which all communication within the university is managed, using particular colors, fonts and graphic layout styles so that everything is easily traceable to a single organism, which is the University of Padua. This research therefore aims to make a particular focus on the accessibility, recognition, usability and coherence of communication through the official Instagram pages recognized by the University, through a general survey of the University communication, and of the ways in which the social media, in particular Instagram, are used in institutional communication.

Questa tesi è scritta con il proposito di fare una ricognizione dei social media dell’Ateneo di Padova, con un’attenzione particolare all’utilizzo di Instagram, attraverso una descrizione delle interfacce Instagram di Ateneo e i simboli e stili utilizzati, una comparazione con un’eccellenza universitaria nella comunicazione social, un’analisi della coerenza grafica e dell’usabilità delle pagine Instagram principali dell’Ateneo di Padova e alcune interviste a gestori di pagine Instagram di Ateneo. L’Università di Padova, nel suo Manuale Corporate sull’identità visiva, stabilisce dei criteri secondo i quali viene gestita tutta la comunicazione all’interno dell’università, utilizzando particolari colori, font e stili di impaginazione grafica in modo che tutto sia facilmente riconducibile ad un unico grande organismo, quale è, per l'appunto, l’Ateneo di Padova. Questa ricerca vuole, quindi, fare un particolare focus sull’accessibilità, la riconoscibilità, l’usabilità e la coerenza della comunicazione attraverso le pagine Instagram ufficiali riconosciute dall’Ateneo, attraverso una ricognizione generale della comunicazione di Ateneo, e delle modalità con cui vengono utilizzati i social, in particolare Instagram, nella comunicazione istituzionale.

La comunicazione Instagram dell'Università di Padova. Una ricognizione.

SALVADOR, ALESSIA
2021/2022

Abstract

This thesis is written with the intention of making a survey of the social media of the University of Padua, giving particular attention to the use of Instagram, through a description of the University Instagram interfaces and the symbols and styles used, a comparison with a university excellence in social communication, an analysis of the graphic consistency and usability of the main Instagram pages of the University of Padua and some interviews with the social media managers of the University's Instagram pages. The University of Padua, in its Corporate Manual on visual identity, establishes criteria, according to which all communication within the university is managed, using particular colors, fonts and graphic layout styles so that everything is easily traceable to a single organism, which is the University of Padua. This research therefore aims to make a particular focus on the accessibility, recognition, usability and coherence of communication through the official Instagram pages recognized by the University, through a general survey of the University communication, and of the ways in which the social media, in particular Instagram, are used in institutional communication.
2021
The Instagram communication of the University of Padua. A survey.
Questa tesi è scritta con il proposito di fare una ricognizione dei social media dell’Ateneo di Padova, con un’attenzione particolare all’utilizzo di Instagram, attraverso una descrizione delle interfacce Instagram di Ateneo e i simboli e stili utilizzati, una comparazione con un’eccellenza universitaria nella comunicazione social, un’analisi della coerenza grafica e dell’usabilità delle pagine Instagram principali dell’Ateneo di Padova e alcune interviste a gestori di pagine Instagram di Ateneo. L’Università di Padova, nel suo Manuale Corporate sull’identità visiva, stabilisce dei criteri secondo i quali viene gestita tutta la comunicazione all’interno dell’università, utilizzando particolari colori, font e stili di impaginazione grafica in modo che tutto sia facilmente riconducibile ad un unico grande organismo, quale è, per l'appunto, l’Ateneo di Padova. Questa ricerca vuole, quindi, fare un particolare focus sull’accessibilità, la riconoscibilità, l’usabilità e la coerenza della comunicazione attraverso le pagine Instagram ufficiali riconosciute dall’Ateneo, attraverso una ricognizione generale della comunicazione di Ateneo, e delle modalità con cui vengono utilizzati i social, in particolare Instagram, nella comunicazione istituzionale.
Comunicazione social
Ateneo
Istituzionale
Instagram
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