The aim of this thesis is to analyse the way in which companies have changed their marketing communication following the advent of the Covid-19 pandemic, paying particular attention to the role of language style within the sphere of advertising, which plays a fundamental role in the transfer of the message according to the communicative purpose being pursued. This is achieved by comparing, through a content analysis, the differences in the language style of advertising messages launched before and during the pandemic. The following research is based on a content analysis of 79 advertisements from the period before the pandemic and the period during the pandemic, from February 2018 to February 2020 and from March 2020 to December 2021. The advertisements in question are both visual and television commercials and belong to four well-known multinational companies, respectively Amazon, Burger King, Uber and Google. Starting with the research question: 'How did companies change their marketing communication during the pandemic', different styles of advertising language were examined as variables to perform the analysis. The language styles in question are figurative and literal, emotional and informative, persuasive and communicative, abstract and concrete. The variables were examined to compare the type of language style used in two different historical periods, before and during Covid-19 and the dominant language style to analyse the change that marketing communication underwent during the pandemic. What is expected from this study is the shift from pre-pandemic marketing communication characterised by promotional communication that was paused during the pandemic to a solid type of communication, where companies help people to better experience the situation that Covid-19 caused.

Lo scopo della presente ricerca è quello di analizzare il modo in cui le aziende hanno cambiato la loro comunicazione di marketing a seguito dell’avvento della pandemia di Covid-19, ponendo particolare attenzione al ruolo della language style all’interno della sfera dell’advertising, la quale svolge un ruolo fondamentale nel trasferimento del messaggio in base allo scopo comunicativo che si vuole perseguire. Tale obbiettivo viene raggiunto confrontando, attraverso una content analysis, le differenze nello stile linguistico dei messaggi pubblicitari lanciati prima e durante la pandemia. La seguente ricerca si basa su un'analisi del contenuto di 79 annunci pubblicitari risalenti al periodo che precede la pandemia e al periodo durante la pandemia, rispettivamente da febbraio 2018 a febbraio 2020 e da marzo 2020 a dicembre 2021. Gli annunci in questione sono sia spot visivi che televisivi e appartengono a quattro ben note aziende multinazionali, rispettivamente Amazon, Burger King, Uber e Google. A partire dalla domanda di ricerca: "Come le aziende hanno cambiato la comunicazione di marketing durante la pandemia" sono state esaminati diversi stili del linguaggio pubblicitario presi in considerazione come variabili per eseguire l’analisi. Gli stili linguistici in questione sono: figurativo e letterale, emotivo e informativo, persuasivo e comunicativo, astratto e concreto. Le variabili sono state esaminate per confrontare il tipo di stile linguistico utilizzato in due differenti periodi storici, prima e durante il Covid-19 e lo stile linguistico dominante per analizzare il cambiamento che la comunicazione di marketing ha subito durante la pandemia. Quello che ci si aspetta da questo studio è il passaggio da un messaggio pubblicitario prima della pandemia caratterizzato da una comunicazione promozionale che è stata messa in pausa durante la pandemia per dare spazio a un solido tipo di comunicazione, dove le aziende aiutano le persone a vivere meglio la situazione che il Covid-19 ha causato.

Pubblicità e Covid19: come le imprese hanno cambiato la comunicazione di marketing durante la pandemia

FRASSETTO, MARISA
2021/2022

Abstract

The aim of this thesis is to analyse the way in which companies have changed their marketing communication following the advent of the Covid-19 pandemic, paying particular attention to the role of language style within the sphere of advertising, which plays a fundamental role in the transfer of the message according to the communicative purpose being pursued. This is achieved by comparing, through a content analysis, the differences in the language style of advertising messages launched before and during the pandemic. The following research is based on a content analysis of 79 advertisements from the period before the pandemic and the period during the pandemic, from February 2018 to February 2020 and from March 2020 to December 2021. The advertisements in question are both visual and television commercials and belong to four well-known multinational companies, respectively Amazon, Burger King, Uber and Google. Starting with the research question: 'How did companies change their marketing communication during the pandemic', different styles of advertising language were examined as variables to perform the analysis. The language styles in question are figurative and literal, emotional and informative, persuasive and communicative, abstract and concrete. The variables were examined to compare the type of language style used in two different historical periods, before and during Covid-19 and the dominant language style to analyse the change that marketing communication underwent during the pandemic. What is expected from this study is the shift from pre-pandemic marketing communication characterised by promotional communication that was paused during the pandemic to a solid type of communication, where companies help people to better experience the situation that Covid-19 caused.
2021
Advertising and Covid-19: how companies have changed the marketing communication during the pandemic
Lo scopo della presente ricerca è quello di analizzare il modo in cui le aziende hanno cambiato la loro comunicazione di marketing a seguito dell’avvento della pandemia di Covid-19, ponendo particolare attenzione al ruolo della language style all’interno della sfera dell’advertising, la quale svolge un ruolo fondamentale nel trasferimento del messaggio in base allo scopo comunicativo che si vuole perseguire. Tale obbiettivo viene raggiunto confrontando, attraverso una content analysis, le differenze nello stile linguistico dei messaggi pubblicitari lanciati prima e durante la pandemia. La seguente ricerca si basa su un'analisi del contenuto di 79 annunci pubblicitari risalenti al periodo che precede la pandemia e al periodo durante la pandemia, rispettivamente da febbraio 2018 a febbraio 2020 e da marzo 2020 a dicembre 2021. Gli annunci in questione sono sia spot visivi che televisivi e appartengono a quattro ben note aziende multinazionali, rispettivamente Amazon, Burger King, Uber e Google. A partire dalla domanda di ricerca: "Come le aziende hanno cambiato la comunicazione di marketing durante la pandemia" sono state esaminati diversi stili del linguaggio pubblicitario presi in considerazione come variabili per eseguire l’analisi. Gli stili linguistici in questione sono: figurativo e letterale, emotivo e informativo, persuasivo e comunicativo, astratto e concreto. Le variabili sono state esaminate per confrontare il tipo di stile linguistico utilizzato in due differenti periodi storici, prima e durante il Covid-19 e lo stile linguistico dominante per analizzare il cambiamento che la comunicazione di marketing ha subito durante la pandemia. Quello che ci si aspetta da questo studio è il passaggio da un messaggio pubblicitario prima della pandemia caratterizzato da una comunicazione promozionale che è stata messa in pausa durante la pandemia per dare spazio a un solido tipo di comunicazione, dove le aziende aiutano le persone a vivere meglio la situazione che il Covid-19 ha causato.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/36391