The general purpose of this thesis is to analyze how adults with disabilities and complex life formulate their own goals and plan for their future. In particular, the levels of self-determination and their relationship with the participation and the balanced time perspective will be investigated. The quality of life model (Schalock et al., 2016) will help to provide a conceptual framework useful for putting these dimensions in close relationship and understanding the complex interactions that occur on different levels; this in order to design and evaluate the supports, results, outcomes of treatments and services, based on values of dignity, equality, empowerment, self-determination, non-discrimination and inclusion.
Lo scopo generale di questa tesi è analizzare come adulti con disabilità e storie di vita complesse formulano i propri obbiettivi e pianificano il proprio futuro, attraverso le esperienze passate e presenti. In particolare, saranno oggetto di indagine i livelli di Autodeterminazione e la loro relazione con la Partecipazione e la Prospettiva Temporale Bilanciata. Il modello della qualità di vita (Schalock et al., 2016) contribuirà a fornire un quadro concettuale utile per mettere in stretta relazione queste dimensioni e comprenderne le complesse interazioni che avvengono su livelli diversi; questo al fine di progettare e valutare i supporti, i risultati, gli esiti dei trattamenti e ripensare i servizi, basandosi su valori di dignità, uguaglianza, responsabilizzazione, autodeterminazione, non discriminazione e inclusione.
Storie scritte, storie da scrivere. Autodeterminazione, Partecipazione e Prospettiva Temporale Futura in adulti con disabilità cognitiva
TRABALDO, SOFIA
2021/2022
Abstract
The general purpose of this thesis is to analyze how adults with disabilities and complex life formulate their own goals and plan for their future. In particular, the levels of self-determination and their relationship with the participation and the balanced time perspective will be investigated. The quality of life model (Schalock et al., 2016) will help to provide a conceptual framework useful for putting these dimensions in close relationship and understanding the complex interactions that occur on different levels; this in order to design and evaluate the supports, results, outcomes of treatments and services, based on values of dignity, equality, empowerment, self-determination, non-discrimination and inclusion.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/37199