What kind of social representation do teenagers, young adults and adults have of social networks? What are the differences and similarities? Social representation theory argues that vernacular scientific knowledge doesn't merely reproduce scientific expertise, but is intertwined with prevailing networks of cultural values, identities and beliefs. New scientific information, therefore, is embedded in familiar cultural meanings. The research is based on thirteen interviews subdivided by age, gender and level of education that were examined using the technique of thematic analysis using Atlas.ti software. The themes that emerged were divided into three macro areas: positive factors, negative factors and relational aspects.

Adolescenti, giovani adulti e adulti che tipo di rappresentazione sociale hanno dei social network? Quali sono le differenze e le somiglianze? La teoria delle rappresentazioni sociali sostiene che la conoscenza scientifica vernacolare non si limita a riprodurre la competenza scientifica, ma si intreccia con le reti prevalenti di valori, identità e credenze culturali. Le nuove informazioni scientifiche, quindi, si inseriscono in significati culturali familiari. La ricerca si basa su tredici interviste suddivise per età, genere e livello di istruzione che sono state esaminate con la tecnica dell'analisi tematica tramite il software Atlas.ti. Le tematiche emerse sono state suddivise in tre macro aree: fattori positivi, fattori negativi e aspetti relazionali.

Rappresentazioni sociali dei Social Network: tre generazioni a confronto

SANTINI, CORRADO
2021/2022

Abstract

What kind of social representation do teenagers, young adults and adults have of social networks? What are the differences and similarities? Social representation theory argues that vernacular scientific knowledge doesn't merely reproduce scientific expertise, but is intertwined with prevailing networks of cultural values, identities and beliefs. New scientific information, therefore, is embedded in familiar cultural meanings. The research is based on thirteen interviews subdivided by age, gender and level of education that were examined using the technique of thematic analysis using Atlas.ti software. The themes that emerged were divided into three macro areas: positive factors, negative factors and relational aspects.
2021
Social representations of Social Networks: three generations compared
Adolescenti, giovani adulti e adulti che tipo di rappresentazione sociale hanno dei social network? Quali sono le differenze e le somiglianze? La teoria delle rappresentazioni sociali sostiene che la conoscenza scientifica vernacolare non si limita a riprodurre la competenza scientifica, ma si intreccia con le reti prevalenti di valori, identità e credenze culturali. Le nuove informazioni scientifiche, quindi, si inseriscono in significati culturali familiari. La ricerca si basa su tredici interviste suddivise per età, genere e livello di istruzione che sono state esaminate con la tecnica dell'analisi tematica tramite il software Atlas.ti. Le tematiche emerse sono state suddivise in tre macro aree: fattori positivi, fattori negativi e aspetti relazionali.
Social Networks
SocialRepresentation
Generations
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Santini_Corrado.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.65 MB
Formato Adobe PDF
1.65 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/37219