Background: The reception of the patient in a dental practice is essential to improve the perception of the environment and of the staff. Some fundamental measures are therefore necessary, starting with the aesthetics and the structure of the practice, which must evaluate the color of the walls, the lighting and anxiolytic devices such as music or aromas. In addition to the design of the office, the first person the patient encounters is the reception staff who should welcome patients with kindness; moreover, the serenity or not between the components of the study is perceived by the patients, it is therefore necessary to maintain peaceful interpersonal relationships. The reception of the dental practice starts from the advertising with which it is presented, this includes business cards, billboards and social networks that in these years are depopulating. Finally, as last thing to consider there is the difference between the public and the private environment because among the various things the possibility of choosing collaborators can be the one that makes the difference. Therefore, in order to assess the degree of reception in the Hospital of Piove di Sacco, precisely in the Department of Community Dentistry, a questionnaire prepared solely for this survey and the reporting forms of the Veneto Region were evaluated. Objective: The aim of the study is to assess the patient’s perception of the dental environment and the relationship of the patient with the dental hygienist. Methods: A questionnaire was collected that uses 20 questions created specifically for this study; and the report forms of the Veneto Region present within the Hospital of Piove di Sacco in the dedicated areas. 67 questionnaires and 16 reporting forms were collected and analysed for the year 2019, 12 for the year 2021 and 17 for the year 2022, for a total of 45. Results: The analysis of the data shows that both the questionnaires and the report forms make most users satisfied with the reception received, the department and the relationship with the dental hygienist. Conclusions: In the Department of Dentistry of Community is high percentage of approval and acceptance by the user. The hygienist also has a fundamental role in the relationship with the patient because in addition to being the professional who regularly reviews the patient, part of the professional hygiene session includes a personal interview with the latter

Introduzione: L’accoglienza del paziente in uno studio odontoiatrico è fondamentale per migliorare la percezione dell’ambiente e del personale. Sono quindi necessari alcuni accorgimenti fondamentali a partire dall’estetica e la struttura dello studio che devono valutare il colore delle pareti, l’illuminazione ed espedienti ansiolitici come musica o aromi. Oltre al design dello studio la prima persona che il paziente incontra è il personale addetto alla reception che dovrebbe accogliere i pazienti con gentilezza; inoltre, la serenità o meno tra i componenti dello studio viene percepita dai pazienti, è necessario quindi mantenere i rapporti interpersonali pacifici. L’accoglienza dello studio odontoiatrico inizia dalla pubblicità con cui viene presentato, questo include i biglietti da visita, i cartelloni pubblicitari e i social che in questi anni stanno spopolando. Infine, come ultima cosa da considerare c’è la differenza tra l’ambiente pubblico e quello privato poiché, tra le varie cose, la possibilità di scegliere i collaboratori può essere quella che fa la differenza. Pertanto, al fine di valutare il grado di accoglienza nella struttura ospedaliera di Piove di Sacco, precisamente nel reparto di Odontoiatria di Comunità, sono stati valutati un questionario elaborato unicamente per questa indagine e le schede di segnalazione della Regione Veneto. Scopo dello studio: Lo scopo dello studio è la valutazione della percezione dell’ambiente odontoiatrico e del rapporto con l’igienista dentale da parte del paziente. Materiali e metodi: Sono stati raccolti un questionario che si avvale di 20 domanda creato appositamente per questo studio; e le schede di segnalazione della Regione Veneto presenti all’interno del Presidio Ospedaliero di Piove di Sacco nelle aree dedite. Sono stati raccolti e analizzati 67 questionari e 16 schede di segnalazione per l’anno 2019, 12 per l’anno 2021 e 17 per l’anno 2022, per un totale di 45. Risultati: Dall’analisi dei dati si è ricavato che sia a proposito del questionario che nelle schede di segnalazione la maggior parte degli utenti si ritiene soddisfatta dell’accoglienza ricevuta, del reparto e del rapporto con l’igienista dentale. Conclusioni: Nel reparto di Odontoiatria di Comunità è alta la percentuale di gradimento e di senso di accoglienza da parte dell’utente. L’igienista dentale ha inoltre un ruolo fondamentale nel rapporto con il paziente poiché oltre ad essere il professionista che rivede regolarmente il paziente, parte della seduta di igiene professionale comprende un colloquio personale con quest’ultimo.

Il ruolo dell'igienista dentale nell'accoglienza del paziente nella struttura odontoiatrica.

SARTOR, ALESSANDRA
2021/2022

Abstract

Background: The reception of the patient in a dental practice is essential to improve the perception of the environment and of the staff. Some fundamental measures are therefore necessary, starting with the aesthetics and the structure of the practice, which must evaluate the color of the walls, the lighting and anxiolytic devices such as music or aromas. In addition to the design of the office, the first person the patient encounters is the reception staff who should welcome patients with kindness; moreover, the serenity or not between the components of the study is perceived by the patients, it is therefore necessary to maintain peaceful interpersonal relationships. The reception of the dental practice starts from the advertising with which it is presented, this includes business cards, billboards and social networks that in these years are depopulating. Finally, as last thing to consider there is the difference between the public and the private environment because among the various things the possibility of choosing collaborators can be the one that makes the difference. Therefore, in order to assess the degree of reception in the Hospital of Piove di Sacco, precisely in the Department of Community Dentistry, a questionnaire prepared solely for this survey and the reporting forms of the Veneto Region were evaluated. Objective: The aim of the study is to assess the patient’s perception of the dental environment and the relationship of the patient with the dental hygienist. Methods: A questionnaire was collected that uses 20 questions created specifically for this study; and the report forms of the Veneto Region present within the Hospital of Piove di Sacco in the dedicated areas. 67 questionnaires and 16 reporting forms were collected and analysed for the year 2019, 12 for the year 2021 and 17 for the year 2022, for a total of 45. Results: The analysis of the data shows that both the questionnaires and the report forms make most users satisfied with the reception received, the department and the relationship with the dental hygienist. Conclusions: In the Department of Dentistry of Community is high percentage of approval and acceptance by the user. The hygienist also has a fundamental role in the relationship with the patient because in addition to being the professional who regularly reviews the patient, part of the professional hygiene session includes a personal interview with the latter
2021
The role of the dental hygienist in welcoming the patient into the dental facility.
Introduzione: L’accoglienza del paziente in uno studio odontoiatrico è fondamentale per migliorare la percezione dell’ambiente e del personale. Sono quindi necessari alcuni accorgimenti fondamentali a partire dall’estetica e la struttura dello studio che devono valutare il colore delle pareti, l’illuminazione ed espedienti ansiolitici come musica o aromi. Oltre al design dello studio la prima persona che il paziente incontra è il personale addetto alla reception che dovrebbe accogliere i pazienti con gentilezza; inoltre, la serenità o meno tra i componenti dello studio viene percepita dai pazienti, è necessario quindi mantenere i rapporti interpersonali pacifici. L’accoglienza dello studio odontoiatrico inizia dalla pubblicità con cui viene presentato, questo include i biglietti da visita, i cartelloni pubblicitari e i social che in questi anni stanno spopolando. Infine, come ultima cosa da considerare c’è la differenza tra l’ambiente pubblico e quello privato poiché, tra le varie cose, la possibilità di scegliere i collaboratori può essere quella che fa la differenza. Pertanto, al fine di valutare il grado di accoglienza nella struttura ospedaliera di Piove di Sacco, precisamente nel reparto di Odontoiatria di Comunità, sono stati valutati un questionario elaborato unicamente per questa indagine e le schede di segnalazione della Regione Veneto. Scopo dello studio: Lo scopo dello studio è la valutazione della percezione dell’ambiente odontoiatrico e del rapporto con l’igienista dentale da parte del paziente. Materiali e metodi: Sono stati raccolti un questionario che si avvale di 20 domanda creato appositamente per questo studio; e le schede di segnalazione della Regione Veneto presenti all’interno del Presidio Ospedaliero di Piove di Sacco nelle aree dedite. Sono stati raccolti e analizzati 67 questionari e 16 schede di segnalazione per l’anno 2019, 12 per l’anno 2021 e 17 per l’anno 2022, per un totale di 45. Risultati: Dall’analisi dei dati si è ricavato che sia a proposito del questionario che nelle schede di segnalazione la maggior parte degli utenti si ritiene soddisfatta dell’accoglienza ricevuta, del reparto e del rapporto con l’igienista dentale. Conclusioni: Nel reparto di Odontoiatria di Comunità è alta la percentuale di gradimento e di senso di accoglienza da parte dell’utente. L’igienista dentale ha inoltre un ruolo fondamentale nel rapporto con il paziente poiché oltre ad essere il professionista che rivede regolarmente il paziente, parte della seduta di igiene professionale comprende un colloquio personale con quest’ultimo.
Igienista Dentale
Accoglienza
Studio odontoiatrico
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